Η γαλλική κυβέρνηση βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού νέων κινήτρων και φόρων για την προώθηση της αντικατάστασης των οχημάτων βενζίνης και ντίζελ, καθώς και την αύξηση της μόνωσης για την εξοικονόμηση ενέργειας στα σπίτια, με παράλληλη αύξηση του φόρου άνθρακα.
Οι προτάσεις ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικολά Ιλό στην εφημερίδα Libération.
Ο επικείμενος προϋπολογισμός θα καλύψει μια σειρά μέτρων για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού του 2015, τη μείωση της ρύπανσης και τη βοήθεια των οικογενειών με χαμηλό εισόδημα.
Σήμερα, οι οικογένειες χαμηλού εισοδήματος στη Γαλλία έχουν πρόσβαση σε φορολογική ελάφρυνση 500-1.000 ευρώ αν στραφούν σε λιγότερο ρυπογόνα οχήματα όπως τα ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα. Εάν οι προτάσεις του Ιλό γίνουν δεκτές, τα κίνητρα αυτά θα είναι διαθέσιμα από το 2018 σε όλους τους πολίτες με οχήματα με κινητήρες βενζίνης πριν το 1997 και κινητήρες ντίζελ πριν το 2001. Το ποσό για τις οικογένειες χαμηλού εισοδήματος θα διπλασιαστεί σε 2.000 ευρώ.
Από τα τρία εκατομμύρια αυτοκίνητα στη Γαλλία που πληρούν τα κριτήρια αυτά, ο Ιλό ελπίζει ότι τα 100.000 μπορούν να αντικατασταθούν το επόμενο έτος με καινούρια ή μεταχειρισμένα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και άλλους ρύπους.
Πέρα από το κίνητρα για οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων, ο Ιλό προτείνει επίσης πιστώσεις για τη μόνωση κατοικιών, οι οποίες θα καταβληθούν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης. Επιχορηγήσεις έως και 3.000 ευρώ θα προσφερθούν επίσης σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος που αλλάζουν από παλαιά συστήματα θέρμανσης πετρελαίου ντίζελ σε νεότερες, καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις, όπως αντλίες θερμότητας.
Το σχέδιο του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν για τη μείωση της γραφειοκρατίας στον κλάδο των κατασκευών δημιούργησει ανησυχίες ότι οι απαιτήσεις μόνωσης για τα νέα κτίρια μπορεί να χαλαρώσουν, αλλά ο Ουλό διαβεβαίωσε ότι αυτό δε θα συμβεί.
Η κυβέρνηση θα πιέσει επίσης σκληρότερα τις επιχειρήσεις να γίνουν πιο «πράσινες», με τον φόρο άνθρακα της χώρας να αυξάνεται από 30,50 σε 44,60 ευρώ ανά τόνο το 2018, και τελικά στα 100 ευρώ ανά τόνο το 2030.
Εξάλλου, η γαλλική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να καταργήσει σταδιακά όλη την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου μέχρι το 2040 (αν και το μεγαλύτερο ποσοστό της κατανάλωσής της προέρχεται από εισαγωγές), και να επιτύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2050.
Ουσιαστικά, το σχέδιο του κ. Ιλό έρχεται να ενισχύσει τη Συμφωνία του Παρισιού που υπεγράφη το 2015 και επικυρώθηκε από 195 κράτη-μέλη. Μάλιστα, με αφορμή την απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ να αποσύρει τις ΗΠΑ από τη συμφωνία, η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν προσπαθεί να αναδείξει τη σημασία της τήρησης της συμφωνίας και να τονίσει την απαραίτητη εφαρμογή της. Ο κ. Ιλό παρουσίασε ένα σχέδιο με έξι άξονες, υπό τη μορφή προτάσεων, οι οποίες, ωστόσο, δεν αναλύθηκαν επαρκώς κυρίως όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα επιτευχθούν.
Πάντως, ο κ. Ιλό εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος και δήλωσε ότι ο στόχος της χώρας για απεξάρτηση από τον άνθρακα θα την υποχρεώσει να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις. Επίσης, ο ίδιος επισήμανε ότι η απόφαση για διακοπή της πώλησης οχημάτων με ορυκτά καύσιμα αποτελεί «επαναστατική ενέργεια».
Τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα αντιπροσώπευαν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους το 95,2% του συνόλου των γαλλικών οχημάτων, έναντι του 1,2% που καταλαμβάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη γαλλική αγορά.
Στην ομιλία του ο υπουργός Περιβάλλοντος έκανε ιδιαίτερη μνεία στην πρόσφατη ανακοίνωση της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo, σύμφωνα με την οποία όλα τα νέα μοντέλα από το 2019 θα είναι πλήρως υβριδικά ή ηλεκτρικά, σηματοδοτώντας το τέλος των οχημάτων Volvo με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επίσης δεν παρέλειψε να φέρει ως παράδειγμα και την Ινδία, η οποία αποσκοπεί στην προώθηση αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2030.
Μεταξύ άλλων, η Γαλλία εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει τη λειτουργία των εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα έως το 2022, ενώ θα περιορίσει το ποσοστό της πυρηνικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στο 50% έως το 2025 από 75% που είναι σήμερα.
Πάντως, ο Σιρίλ Κορμιέ, στέλεχος της Greenpeace, σε ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να μάθουμε είναι ο τρόπος με τον οποίο αυτοί οι στόχοι θα επιτευχθούν.