Αυξάνονται οι ανησυχίες για το μέγεθος της ζημιά που έχει υποστεί το θαλάσσιο οικοσύστημα στην Ανατολική Σινική Θάλασσα μετά την χθεσινή βύθιση του ιρανικού δεξαμενόπλοιου Sanchi και τη μεγάλη πετρελαιοκηλίδα που έχει δημιουργηθεί.
Σύμφωνα με την ιαπωνική Ακτοφυλακή το πετρέλαιο έχει διασκορπιστεί σε μια περιοχή μήκους
Το δεξαμενόπλοιο Sanchi βυθίστηκε μετά από οχτώ μέρες που έπλεε φλεγόμενο και ακυβέρνητο, από τις 6 Ιανουαρίου που είχε συγκρουσθεί με το φορτηγό πλοίο Crystal, ενώ μετέφερε σχεδόν ένα εκατομμύριο βαρέλια (136.000 τόνους) ενός πολύ ελαφρύ τύπου αργού πετρελαίου.
Τις τελευταίες μέρες οι ισχυροί άνεμοι το είχαν παρασύρει μακριά από τις κινεζικές ακτές, όπου είχε σημειωθεί η σύγκρουση, και μέσα στην ιαπωνική αποκλειστική οικονομική ζώνη.
Οι έρευνες για τα 29 αγνοούμενα μέλη του πληρώματος του Sanchi, που αποτελούνταν από 30 Ιρανούς και δύο ναυτικούς από το Μπανγκλαντές, έχουν οριστικά σταματήσει. Ένα διασωστικό συνεργείο είχε εντοπίσει πριν λίγες μέρες τις σωρούς δυο ναυτικών σε μια σωστική λέμβο, ενώ η σωρός άλλου ενός είχε βρεθεί στην αρχή της πυρκαγιάς.
Η πετρελαιοκηλίδα που δημιουργήθηκε θεωρείται μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδα που έχει προκληθεί από δεξαμενόπλοιο από το 1991, όταν 260.000 τόνοι πετρελαίου είχαν διαρρεύσει στην ακτή της Ανγκόλας.
Σημειώνεται ότι η Ανατολική Σινική Θάλασσα είναι γνωστή για το πλούσιο θαλάσσιο οικοσύστημά της, το οποίο είχε ήδη πληγεί από τη ρύπανση. Ο Ρικ Στάινερ, αμερικανός επιστήμονας της θαλάσσιας ζωής και ειδικός στις πετρελαιοκηλίδες αναφέρει ότι περιλαμβάνει φάλαινες, φώκαινες και θαλάσσια πουλιά.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Greenpeace η έκρηξη και η βύθιση του δεξαμενοπλοίου συνέβη “σε έναν σημαντικό τόπο αναπαραγωγής ψαριών”. “Αυτή την εποχή του χρόνου η περιοχή χρησιμεύει για να ξεχειμωνιάζουν βρώσιμα είδη ψαριών. Η περιοχή βρίσκεται επίσης στη διαδρομή που ακολουθούν κατά την αποδημία τους πολλά θαλάσσια θηλαστικά, όπως η μεγάπτερος φάλαινα, η σωστή φάλαινα και η γκρίζα φάλαινα”, ανέφερε η περιβαλλοντική οργάνωση.