Φανταστείτε την εξής εικόνα: πλήρως φορτωμένα φορτηγά 18 τροχών και 36 τόνων σε μια ουρά μήκους 10 χιλιομέτρων. Αυτός είναι ο όγκος των ηλεκτρονικών αποβλήτων που εισάγονται παράνομα στη Νιγηρία κάθε χρόνο, σύμφωνα με μια νέα μελέτη του ΟΗΕ σχετικά με το χρησιμοποιημένο ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό που αποστέλλεται στη Νιγηρία, κυρίως από ευρωπαϊκούς λιμένες.
Η μελέτη του Πανεπιστημίου των Ηνωμένων Εθνών, που χρηματοδοτήθηκε από την Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ και το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, εξέθεσε το συνεχιζόμενο πρόβλημα της μη συμμόρφωσης με τους διεθνείς και εθνικούς κανόνες περί ,μη εξαγωγής ρύπανσης, όπως την Σύμβαση της Βασιλείας των Ηνωμένων Εθνών το 2002. Από τους 60.000 τόνους ηλεκτρονικών αποβλήτων που αποστέλλονται στη Νιγηρία το 2015 και το 2016, τουλάχιστον οι 15.400 τόνοι εξ’ αυτών (19%) δεν δεν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, παρά μόνο να διαχωριστούν και να ανακυκλωθούν.
Οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς στέλνουν κοντέινερ γεμάτα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μια πραγματικά επιθυμητή εισαγωγή για τη Νιγηρία, μέσα στα οποία κάθε ελεύθερος χώρος καταλαμβάνεται από απορριπτόμενα ηλεκτρονικά, σύμφωνα με τη μελέτη. Υπάρχουν και άλλες μέθοδοι, αλλά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είναι ο τρόπος με τον οποίο το 70% των ηλεκτρονικών αποβλήτων καταλήγει στη Νιγηρία.
Πολλά από τα εισαγόμενα προϊόντα, όπως τηλεοράσεις, λαμπτήρες φθορισμού και οθόνες, περιέχουν επικίνδυνα υλικά όπως ο υδράργυρος, το κάδμιο και ο μόλυβδος. Σε περίπτωση πυρκαγιάς, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν σημαντικό κίνδυνο. Ακόμα χειρότερα κάποια από μεταχειρισμένα απόβλητα συνοδεύονται από άλλα μεταχειρισμέμα αγαθά όπως ποδήλατα, μαγειρικά σκεύη, αθλητικά είδη και έπιπλα.
“Η εφαρμογη των κανονισμών στις χώρες εξαγωγής, κυρίως στην ΕΕ και στη Νιγηρία, πρέπει να ενισχυθεί και απαιτείται η στενότερη συνεργασία μεταξύ τοπικών ρυθμιστικών αρχών και υπηρεσιών επιβολής του νόμου”, καταλήγει η έρευνα.