Οι νέες εταιρείες στην Κίνα που παράγουν μόνο αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων δεν θα λαμβάνουν πλέον άδειες λειτουργίας. Ο νέος κανόνας, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ από την προηγούμενη Πέμπτη, θεσπίστηκε από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων, τον κορυφαίο φορέα οικονομικού σχεδιασμού της Κίνας.
Οι νέοι κανόνες έρχονται μετά την ανακοίνωση σημαντικών αλλαγών στην επενδυτική πολιτική της αυτοκινητοβιομηχανίας τον περασμένο Μάιο. Όντας η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η Κίνα έχει ήδη κάνει τεράστια βήματα για να ενισχύσει τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, από τον περιορισμό της νέας ιδιοκτησίας βενζινοκίνητων οχημάτων στις πόλεις, σε τεράστιες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα, καθώς καταπολεμά τη ρύπανση και επιδιώκει επίσης την ανάπτυξη καινοτόμων βιομηχανιών.
Με όλο και μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων να κυκλοφορούν στους κινέζικους δρόμους, οι εκπομπές καυσαερίων που εκπέμπουν καθίστανται ολοένα και πιο προβληματικές. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής προσπαθούν να καταργήσουν σταδιακά τα αναποτελεσματικά αυτοκίνητα που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα, με τη μείωση των εκπομπών να αποτελεί πιθανότατα τη μοναδική διέξοδο για την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας.
Ακόμη και οι υπάρχοντες κατασκευαστές αυτοκινήτων δυσκολεύονται πλέον να επεκτείνουν την παραγωγική τους ικανότητα για τα μη ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για να ανοίξουν τέτοια εργοστάσια θα πρέπει να πληρούν μια σειρά από προϋποθέσεις, συμπεριλαμβανομένης της απόδειξης ότι η αποτελεσματικότητα της υπάρχουσας παραγωγικής τους ικανότητας είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο της βιομηχανίας, ότι παράγουν περισσότερα οχήματα εναλλακτικής ενέργειας από τον μέσο όρο της βιομηχανίας, ότι δαπανούν τουλάχιστον το 3% των εσόδων για έρευνα και ανάπτυξη, και ότι είναι παγκοσμίως ανταγωνιστικοί, μεταξύ άλλων απαιτήσεων.
Θεωρείται δεδομένο ότι οι νέοι κανόνες θα εδραιώσουν την κυριαρχία των μεγάλων παικτών στην αγορά. Κι αυτό γιατί λόγω των υψηλών απαιτήσεων μόνο ελάχιστες μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να ανταποκριθούν, όπως η Geely, η ιδιωτική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Daimler της Γερμανίας, και η κρατική SAIC Motor.
Στο ίδιο πλαίσιο περιορισμού των εκπομπών, πρόσφατα αποφασίστηκαν αλλαγές στο σύστημα επιδοτήσεων της Κίνας για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με αυτές, όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να πληρούν τις ποσοστώσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες θα αυξάνονται κάθε χρόνο. Όσοι πληρούν την ποσόστωση θα λάβουν πιστώσεις που μπορούν αργότερα να πουλήσουν σε ανταγωνιστές.
Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην ασιατική χώρα αυξάνονται δραματικά, αλλά υπάρχει ακόμη μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Δημόσιας Ασφάλειας της Κίνας ενώ η Κίνα έχει ήδη πουλήσει φέτος περισσότερα από ένα εκατομμύριο υβριδικά, ηλεκτρικά ή αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου υδρογόνου, αυτά αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,6% όλων των οχημάτων σε κυκλοφορία.