Ένας στους πέντε ταξιδιώτες πετάει λιγότερο με αεροπλάνα απ’ ότι συνήθιζε, καθώς η “ντροπή (εξαιτίας) των πτήσεων” (“flight shaming”) ωθεί τους ταξιδιώτες να αποφεύγουν τα αεροπορικά ταξίδια για χάρη της ανάγκης προστασίας του πλανήτη από τις μεγάλες εκπομπές αερίων των αεροπλάνων, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 6,000 δυτικούς ταξιδιώτες.
Η έρευνα επιβεβαίωσε την πρόβλεψη ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες θα συμβάλλουν στην εξασθένιση της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς ακτιβιστές όπως η Σουηδή έφηβος Greta Thunberg, που ταξίδεψε πρόσφατα με ιστιοπλοϊκό στη Νέα Υόρκη για να παρευρεθεί στη σύνοδο του ΟΗΕ για το κλίμα, δείχνουν το δρόμο και απομακρύνουν τους ανθρώπους από τα αεροπλάνα.
Σύμφωνα με την ελβετική τράπεζα UBS, εάν η τάση αυτή συνεχιστεί οι αεροπορικές εταιρείες ενδεχομένως να δουν τους ρυθμούς αύξησης της επιβατικής κίνησης να πέφουν στο μισό.
Τα τελευταία χρόνια η παγκόσμια αεροπορική κίνηση αυξάνεται με ρυθμούς 4% με 5% ετησίως, κάτι που σημαίνει ότι ο αριθμός των επιβατών διπλασιάζεται κάθε 15 χρόνια. Οι αεροναυπηγικοί κολοσσοί Airbus και Boeing εκτιμούν ότι η αύξηση θα συνεχιστεί με αυτούς τους ρυθμούς έως και το 2035. Αυτό δεν είναι καθόλου βέβαιο, τονίζει η UBS, επικαλούμενη τα αποτελέσματα της έρευνας.
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία και Βρετανία το 21% των ταξιδιωτών μείωσαν πέρυσι τον αριθμό των πτήσεων εξαιτίας των περιβαλλοντικών ανησυχιών. Στη Βρετανία το ποσοστό ήταν 16% και στις ΗΠΑ έφτασε το 24%.
Κι όλα αυτά ενώ η έρευνα διεξήχθη για πρώτη φορά τον Μάιο και έκτοτε η εικόνα έχει αλλάξει αισθητά. Οι ειδικοί της τράπεζας υπολογίζουν ότι οι ρυθμοί αύξησης της επιβατικής κίνησης στην Ε.Ε. θα υποχωρήσουν στο 1,5% ετησίως- έναντι προβλέψεων της Αirbus για 3%. Όσο για τις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι θα πέσουν στο 1,3% από 2,1% σήμερα.
Ο αντίκτυπος τις αεροναυπηγικές εταιρείες θα είναι μεγάλος. Η UBS προβλέπει ότι ο συνολικός αριθμός παραγγελιών για τις Airbus και Boeing θα μειώνεται κατά 110 αεροσκάφη ετησίως. Στην περίπτωση της Airbus, που ελέγχει το 57% της αγοράς, αυτό θα μεταφραστεί σε απώλειες εσόδων 2,8 δισ. ευρώ ετησίως.
“Με το ρυθμό εξέλιξης της συζήτησης για την κλιματική αλλαγή, πιστεύουμε ότι είναι δικαιολογημένη η υπόθεση ότι αυτές οι τάσεις είναι πιθανό να συνεχιστούν στις αναπτυγμένες αγορές”, σημείωσε η αναλύτρια της UBS Celine Fornaro.