Το ποδήλατο και οι ποδηλατόδρομοι συμπεριλαμβάνονται στους εννέα βασικούς άξονες της περιβαλλοντικής πολιτικής, που έχει θέσει ως προτεραιότητες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τόνισε ο υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης, χαιρετίζοντας τη σημερινή ημερίδα διαβούλευσης για το ποδήλατο στην Ελλάδα, που διοργάνωσε το ΥΠΕΝ.
«Μία εθνική στρατηγική για το ποδήλατο δεν είναι πολιτική επικοινωνίας, να έχουμε και εμείς επειδή υπάρχει σε άλλες χώρες, ούτε και «πολιτικής ορθότητος». Μας αφορά όλους σαν ανθρώπους και σαν πολίτες. Αφορά το περιβάλλον, αφορά την ποιότητα της ζωής μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός ΥΠΕΝ.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, από τον Φεβρουάριο του 2020, η Ελλάδα θα διαθέτει και θα βάλει σε τροχιά υλοποίησης μια «Εθνική Στρατηγική για το ποδήλατο στην Ελλάδα». Η σημερινή ημερίδα διαβούλευσης, ενόψει της εκπόνησης της στρατηγικής, είχε ως στόχος, μέσα από έναν ευρύ και εποικοδομητικό διάλογο, να καταγραφούν οι απόψεις για την προώθηση των ποδηλατοδρόμων στον αστικό χώρο.
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης του διαλόγου για τη χάραξη εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο, ο υπουργός κ. Χατζηδάκης έθεσε πέντε βασικά ερωτήματα:
-«Πρώτο ερώτημα: Γιατί απαιτείται η προώθηση του ποδηλάτου τόσο ως μέσου μετακίνησης όσο και ως μέσου αναψυχής; Να το κάνουμε γνωστό στον κόσμο. Να το καταγράψουμε στις μελέτες μας και στη στρατηγική μας και να το επικοινωνήσουμε.
-Δεύτερο ερώτημα: Πώς θα προωθηθεί η χρήση του ποδηλάτου σε επίπεδο ασφαλών και φιλικών υποδομών στις πόλεις και την ύπαιθρο; Μιλάω για τις απαραίτητες χρηματοδοτήσεις, την επίσπευση εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων, τη διόρθωση της νομοθεσίας όπου απαιτείται.
-Τρίτο ερώτημα: Πού θα εξασφαλίζονται υποδομές κίνησης και στάθμευσης για τα ποδήλατα; Στο πλαίσιο ενός συνολικότερου σχεδιασμού.
-Τέταρτο ερώτημα: Πώς θα εγκαθίστανται συστήματα κοινοχρήστων ποδηλάτων; Όπως συμβαίνει και το έχω δει σε μια σειρά από ευρωπαϊκές πόλεις.
-Πέμπτο ερώτημα: Πώς μπορεί το ποδήλατο να ενσωματωθεί στις εμπορευματικές μεταφορές μικρού μήκους; Να το δούμε κι αυτό. Διότι ή θα δούμε το πράγμα σφαιρικά ή αλλιώς θα αρκεστούμε σε ένα μιμητισμό, ο οποίος δεν νομίζω ότι θα έπρεπε να είναι η φιλοδοξία μας σε αυτή τη φάση».
Παράλληλα, ο υπουργός ΠΕΝ υπογράμμισε ότι το Υπουργείο προχωρεί με τις Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, των οποίων ο τρίτος πυλώνας, εκτός από τη δημόσια συγκοινωνία και το περπάτημα, είναι το ποδήλατο.
«Πρέπει να φύγουμε από την ατομική μετακίνηση με το αυτοκίνητο και να πάμε σε ομαδική με τα μέσα μεταφοράς ή και σε διαμοιρασμό επιβατών με αυτοκίνητο, το λεγόμενο car shearing» ανέφερε σε σχετικές δηλώσεις του για το θέμα ο γγ Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, επικ. καθηγητής ΕΜΠ, ο κ. Μπακογιάννης, ο οποίος αναφέρθηκε και σε πολεοδομικούς περιορισμούς των ελληνικών πόλεων, που αντικειμενικά καθιστούν επιβεβλημένη την προώθηση του ποδηλάτου, ως μέσου βιώσιμης κινητικότητας.
Σημειώνεται ότι η εκπόνηση μιας εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο, υποστηρίζεται επιστημονικά από τη Μονάδα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.