Η μείωση των εκπομπών ρύπων στις πόλεις από την χρήση ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων είναι σημαντική, ακόμη και αν η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν προέρχεται από πηγές καύσης (π.χ. λιγνίτη), σύμφωνα με έρευνες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ενέργειας που επισημαίνουν ότι οι συγκεντρώσεις των επιβλαβών ρύπων NO2 σε 30 μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις θα μπορούσαν να μειωθούν έως και 40% με τη λήψη σωστών μέτρων.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πολύ πιο φιλικό για το περιβάλλον από ένα μικρό βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα και μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση του ατμοσφαιρικού αέρα στις πόλεις.Ακόμη κι όταν βασίζεται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ορυκτά, οι εκπομπές άνθρακα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι περίπου 17-30% χαμηλότερες από τη χρήση ενός αυτοκινήτου με κινητήρα που χρησιμοποιεί ως καύσιμό του τη βενζίνη ή το πετρέλαιο.
Την ίδια στιγμή, οι εκπομπές των ρύπων που προέρχονται από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας βελτιώνονται σημαντικά, αφού μπαίνουν στη διαδικασία παραγωγής όλο και περισσότερο οι ΑΠΕ. Αλλά και οι υψηλές εκπομπές που δημιουργούνται κατά την παραγωγή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, λόγω τηςκατασκευής των μπαταριών από ιόντα λιθίου, μειώνονται καθώς η τεχνολογία κατασκευής και η ανακύκλωση των μπαταριών εξελίσσεται.
Σε διάστημα ενός έτους μόνο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κινείται στους δρόμους μπορεί να εξοικονομήσει κατά μέσο όρο 1,5 εκατομμύρια γραμμάρια CO2, που ισοδυναμεί με τέσσερις πτήσεις μετ’ επιστροφής από το Λονδίνο προς τη Βαρκελώνη. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν στην ηχορύπανση, καθώς τα αυτοκίνητα είναι αθόρυβα. Επιπρόσθετα, θα συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή και στη μείωση της αιθαλομίχλης, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα των μεγάλων πόλεων.
Οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για τη μισή ατμοσφαιρική ρύπανση του Λονδίνου. Για τις 30 ευρωπαϊκές πόλεις που αναλύθηκαν σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η μέση συμβολή των μεταφορών στις συνολικές εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) ήταν με ποσοστό 47%. Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι οδικές μεταφορές αποτελούν τη μεγαλύτερη συνεισφορά στη ρύπανση των NOx (NO και NO2).
Στην Αθήνα και το Μιλάνο πάνω από το 70% των εκπομπών προέρχεται από τις μεταφορές, ενώ στη Λισαβόνα, όπου οι εκπομπές είναι υψηλές, οι οδικές μεταφορές ευθύνονται μόνο για το 20% της ρύπανσης των Nox. Τα αποτελέσματα, που ελήφθησαν για έναν επιλεγμένο αριθμό πόλεων στην Ευρώπη, δείχνουν ότι θα μπορούσε να μειωθεί η εκπομπή ρύπων κατά 40%. Από αυτήν τη μέση μείωση, περίπου το 15% θα μπορεί να συνδέεται με τα επιβατικά αυτοκίνητα, το 13% για τα μικρά φορτηγά και το 6% για τα φορτηγά.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την υγεία του ανθρώπου στην Ευρώπη. Μόνο το διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) ευθύνεται για 68.000 πρόωρους θανάτους εντός της ΕΕ το 2016 και πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εξακολουθούν να υπερβαίνουν τακτικά τα ισχύοντα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το ΝΟ2.