Τα επόμενα χρόνια, η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να γίνει πολύ πιο οικονομική και καινοτόμος για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, και ήδη εργάζεται σκληρά σε αυτήν την κατεύθυνση.
Την περασμένη εβδομάδα, η σουηδική ναυτιλιακή εταιρεία Wallenius Marine παρουσίασε έναν νέο τύπο φορτηγού πλοίου: το Oceanbird, το οποίο θα διασχίζει τους ωκεανούς χρησιμοποιώντας αποκλειστικά και μόνο την αιολική ενέργεια. Αυτό το “πράσινο” πλοίο τελευταίας λέξης της τεχνολογίας προορίζεται για τη μεταφορά φορτηγών και αυτοκινήτων. Σε σύγκριση με άλλα φορτηγά πλοία, εκπέμπει 90% λιγότερο CO2 και έχει χωρητικότητά του κυμαίνεται στους 32,000 τόνους όπερ σημαίνει μπορεί να μεταφέρει 6.000-7.000 αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με τον Περ Τούνελ, COO της εταιρείας, «όραμά μας είναι να ανοίξουμε τον δρόμο προς μια πραγματικά βιώσιμη ναυτιλία και φυσικά θέλουμε να μας ακολουθήσουν και άλλοι».Η εταιρεία αποκάλυψε, στο πλαίσιο ψηφιακής συνέντευξης Τύπου, ένα preview του σκάφους, με σκοπό τη μείωση των ρύπων κατά 90% (πάντα σύμφωνα με την εταιρεία).
Το σκάφος θα έχει πέντε συρόμενα κατάρτια των 80 περίπου μέτρων, από μέταλλο και συνθετικά υλικά, που θα μπορούν να χαμηλώνουν για να περνά το σκάφος κάτω από γέφυρες και να ανταποκρίνεται στις αλλαγές του ανέμου. Όταν ολοκληρωθεί, το σκάφος, μήκους 200 μέτρων και πλάτους 40 μέτρων, θα είναι το μεγαλύτερο ιστιοφόρο του κόσμου, και θα μπορεί να ταξιδεύει με μέση ταχύτητα 10 κόμβων: Πιο αργά από τα συμβατικά σημερινά σκάφη, αλλά η χρήση του ανέμου μπορεί να μειώσει τους ρύπους κατά 90%.
Σε σχέση με το φαινομενικά παράδοξο ένα τέτοιο σκάφος να χρησιμοποιείται για μεταφορά ρυπογόνων αυτοκινήτων, ο Τούνελ δήλωσε πεπεισμένος ότι «τα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα έχουν σημαντικά λιγότερους, ή ακόμα και μηδενικούς, ρύπους από τη λειτουργία τους. Το Oceanbird αντιστοιχεί τέλεια σε αυτό που κάνουν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες».
Το πλάνο της σουηδικής εταιρείας, σε συνεργασία με το σουηδικό ερευνητικό ινστιτούτο SSPA και το Royal Institute of Technology στη Στοκχόλμη, είναι το Oceanbird να ξεκινήσει τα ταξίδια στα τέλη του 2024. Ήδη πάντως έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές ενός μικρότερου μοντέλου.