Μπορεί οι αρνητικές συνέπειες της παγκόσμιας κρίσης να έχουν γίνει ένα με την καθημερινότητά μας, φαίνεται ωστόσο πως μάλλον ήρθε η ώρα να δούμε και τη θετική της πλευρά.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά, το 2009, διαπιστώθηκε στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μικρή μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που οφείλεται στις μεταφορές και που αποδίδεται στην πτώση της ζήτησης εξαιτίας της ύφεσης.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΕΑ), σε νέα έκθεσή του, αναφέρει ότι η παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων που ρυπαίνουν, σημείωσε πτώση στον απόηχο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την επικεφαλής του οργανισμού, καταδεικνύει ότι ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον, το να έχει κανείς στην κατοχή του αυτοκίνητο δεν θα θεωρείται αναγκαίο.
«Τώρα χρειάζεται να δούμε πιο θεμελιώδεις αλλαγές στο σύστημα μεταφορών της Ευρώπης, ώστε οι εκπομπές να μην αυξάνονται ακόμη και σε περιόδους σθεναρής οικονομικής ανάπτυξης», λέει η Τζάκλιν Μαγκλέιντ, προσθέτοντας ότι από αυτήν την άποψη, η βαθιά κρίση, στην οποία έχει περιέλθει η ευρωζώνη, ίσως δημιουργήσει ευκαιρίες. «Η Ευρώπη πρέπει να καταλάβει ότι η κατοχή αυτοκινήτου δεν αποτελεί αναγκαιότητα. Καθώς οι άνθρωποι γίνονται λιγότερο ασφαλείς οικονομικά, το να μοιράζονται ένα αυτοκίνητο, ενδέχεται να αποτελεί καλή επιλογή.»
Σύμφωνα με την έκθεση, η παραγωγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε κατά 2,4% το 2010. Είχε όμως προηγηθεί, το 2009, πτώση της τάξεως του 7%, λόγω της ύφεσης, αλλά και της αξιοποίησης της ανανεώσιμης ενέργειας. Από αυτό το 7%, το 2,6% οφείλεται στον κλάδο των μεταφορών, με την εξαίρεση των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών, που μεταξύ 2008 και 2009 μείωσαν τις εκπομπές τους κατά 10 και 6,9% αντίστοιχα. Ακόμη και έτσι όμως, την ίδια χρονιά οι μεταφορές ευθύνονταν για το 24% επί του συνόλου των εκπομπών στην Ε.Ε.