Οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν την Τετάρτη υπέρ μιας αποτελεσματικής ευρωπαϊκής πολιτικής απαγόρευσης για την πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ από το 2035, απορρίπτοντας τις προσπάθειες να αποδυναμωθεί η πρόταση για επιτάχυνση της στροφής της Ευρώπης προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η ψηφοφορία υποστηρίζει έναν βασικό πυλώνα των σχεδίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των καθαρών εκπομπών υπερθέρμανσης του πλανήτη κατά 55% έως το 2030, από τα επίπεδα του 1990 – στόχος που απαιτεί ταχύτερες μειώσεις εκπομπών από τη βιομηχανία, την ενέργεια και τις μεταφορές.
Οι νομοθέτες υποστήριξαν μια πρόταση, που έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι, να απαιτηθεί 100% μείωση των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, κάτι που θα καθιστούσε αδύνατη την πώληση οχημάτων με ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ από εκείνη την ημερομηνία κι έπειτα. Οι προσπάθειες ορισμένων νομοθετών να αποδυναμώσουν τον στόχο σε μείωση του CO2 κατά 90% έως το 2035 απορρίφθηκαν.
Οι Ευρωβουλευτές υποστήριξαν την τελική έκθεση για την αναθεωρημένη νομοθεσία για τα πρότυπα εκπομπών CO2 οχημάτων με 339 υπέρ, 249 κατά και με 24 αποχές. Το τελικό νομικό κείμενο πρέπει τώρα να επεξεργαστεί σε συνομιλίες με το Συμβούλιο. Οι υπουργοί Περιβάλλοντος πρόκειται να υπογράψουν τη δική τους εκδοχή της νομοθεσίας σε μια σύνοδο κορυφής στο Λουξεμβούργο στις 28 Ιουνίου.
Μια εναλλακτική τροπολογία που προωθήθηκε στην Ολομέλεια από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα θα είχε θέσει τον στόχο μείωσης των εκπομπών για το 2035 στο 90% χωρίς σαφή ημερομηνία λήξης του κινητήρα, αλλά αυτή απορρίφθηκε. Το σχέδιο θα επέτρεπε τη συνέχιση της πώλησης ενός περιορισμένου αριθμού οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά αντιτάχθηκαν σθεναρά πράσινες ομάδες.
Ο Ολλανδός φιλελεύθερος εισηγητής Jan Huitema είχε επίσης πιέσει για έναν επιπλέον ενδιάμεσο στόχο για το 2027 για να ωθήσει τη βιομηχανία να επιταχύνει την παραγωγή καθαρών αυτοκινήτων, αλλά κι αυτό απορρίφθηκε από τους ευρωβουλευτές.
Σημειώνεται ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα plug-in υβριδικά οχήματα αποτελούσαν το 18% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ πέρυσι, αν και οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν σε ετήσια βάση εν μέσω ελλείψεων εξαρτημάτων, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.