Αυτή την εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε νέους φιλόδοξους στόχους εκπομπών CO2 για νέα βαρέα οχήματα (HDV) από το 2030 και μετά.
Αυτοί οι στόχοι θα συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών CO2 στον τομέα των μεταφορών, καθώς τα φορτηγά, τα αστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων ευθύνονται για πάνω από το 6% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) της ΕΕ και περισσότερο από το 25% των εκπομπών GHG από τις οδικές μεταφορές. Αυτά τα ενισχυμένα πρότυπα εκπομπών θα διασφάλιζαν ότι αυτό το τμήμα του τομέα των οδικών μεταφορών συμβάλλει στη στροφή προς την κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές και τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα και τη μηδενική ρύπανση.
Η Επιτροπή προτείνει τη σταδιακή εισαγωγή ισχυρότερων προτύπων εκπομπών CO2 για σχεδόν όλα τα νέα HDV με πιστοποιημένες εκπομπές CO2, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019, και συγκεκριμένα:
– 45% μειώσεις εκπομπών από το 2030
– 65% μειώσεις εκπομπών από το 2035
– Μείωση εκπομπών κατά 90% από το 2040
Για να τονωθεί η ταχύτερη ανάπτυξη λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στις πόλεις, η Επιτροπή προτείνει επίσης να γίνουν όλα τα νέα αστικά λεωφορεία μηδενικών εκπομπών από το 2030. Αυτό σημαίνει ότι οι αρχές της ΕΕ θέλουν να μειώσουν τις εκπομπές το συντομότερο δυνατό. Θα προσφέρει επίσης οφέλη για τους Ευρωπαίους μεταφορείς καθώς θα μειώσει το κόστος των καυσίμων.
Η πρόταση θα εξασφαλίσει μια ευρύτερη ανάπτυξη περισσότερων οχημάτων που είναι επίσης ενεργειακά αποδοτικά. Παράλληλα θα βελτιώσει την υγεία των Ευρωπαίων και την ποιότητα του αέρα, ειδικά στις μεσαίες και μεγάλες πόλεις. Οι στόχοι που έχει θέσει η ΕΕ θα συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές.
Σχολιάζοντας την πρόταση που έχει κάνει η ΕΕ για νέα αστικά λεωφορεία και νέα φορτηγά, ο Franz Timmermans, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, είπε ότι όλα τα τμήματα του τομέα των μεταφορών πρέπει να συμβάλουν ενεργά για την επίτευξη του κλίματος και της μηδενικής ρύπανσης στόχους που έχει η ΕΕ.
Όπως υπογράμμισε «με τη πρόταση, διασφαλίζουμε ότι τα νέα φορτηγά γίνονται λιγότερο ρυπογόνα και ότι περισσότερα λεωφορεία με μηδενικές εκπομπές ρύπων θα διασχίζουν τις πόλεις μας. Η καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης, η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μας και η ενίσχυση της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης πάνε χέρι-χέρι».
Επιπλέον, είπε ότι σχεδόν όλα τα οχήματα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές το 2050 και τόνισε ότι «οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν το συντομότερο δυνατό, καθώς τόσο οι πόλεις όσο και η νομοθεσία, το απαιτούν.»