Έντονες ζυμώσεις και διεργασίες συντελούνται αυτή την περίοδο γύρω από τις ΑΠΕ με το ΥΠΕΚΑ να βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας των νέων ρυθμίσεων για την αγορά της πράσινης ενέργειας. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι στο νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί πιθανόν και την επόμενη εβδομάδα δε θα περιλαμβάνονται οι ειδικές ρυθμίσεις για τα φωτοβολταϊκά, που θα έρθουν ξεχωριστά και θα αποτελέσουν αντικείμενο ειδικής διαβούλευσης και δημόσιων ζυμώσεων καθώς το θέμα θεωρείται – και όχι άδικα – καυτό.
Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που ξεκαθαρίζουν αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΚΑ είναι ότι στόχος των νέων ρυθμίσεων θα είναι να μη δημιουργείται νέο έλλειμμα στο ΛΑΓΗΕ και υπό αυτό το πρίσμα θα ιδωθεί και το θέμα των νέων αδειών. Στον αντίποδα, βεβαίως υπάρχει το δεδομένο μιας μέχρι σήμερα ακμάζουσας αγοράς με σημαντική δυναμική, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με το φάσμα της κατάρρευσης με απρόβλεπτες συνέπειες, όχι μόνο οικονομικές αλλά και κοινωνικές.
Ποια είναι λοιπόν η λύση που έχει πέσει στο τραπέζι και φαίνεται ότι κερδίζει σημαντικό έδαφος ενόψει των αλλαγών;
Αυτή τη στιγμή μαζί με το περίφημο «new deal» που αφορά στη συμφωνία για περικοπή των υφιστάμενων υψηλών τιμών που θα κληθούν οι ιδιοκτήτες των λειτουργούντων έργων να επαναδιαπραγματευτούν, υπάρχει η άποψη ότι για όλες τις νέες άδειες θα πρέπει να υπάρξει ένα είδος διαγωνιστικής διαδικασίας με μειοδοτικό χαρακτήρα και «ταβάνι» την τιμή του ανταγωνιστικού καυσίμου δηλαδή την τιμή του αερίου.
Δηλαδή με το σύστημα αυτό, για όλη τη νέα ισχύ που θα προστίθεται εφεξής στο σύστημα, η πρόταση είναι να μπουν άμεσα ανταγωνιστικές διαδικασίες. Στους διαγωνισμούς αυτούς που θα είναι μειοδοτικοί θα υπάρχει ένα ταβάνι, το οποίο εκτός απροόπτου θα είναι στα επίπεδα των τιμών του καυσίμου που θα αντικατασταθεί από τα φωτοβολταϊκά, δηλαδή των τιμών του φυσικού αερίου. Έτσι με ταβάνι τις τιμές του αερίου στα 10 -11 λεπτά την κιλοβατώρα, θα ξεκινά ο μειοδοτικός διαγωνισμός με το μειοδότη να κερδίζει την άδεια. Θυμίζουμε ότι το μοντέλο προσομοιάζει το αντίστοιχο σύστημα που ακολουθήθηκε στην Κύπρο.
Θυμίζουμε ότι ακόμη και στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται ότι από το 2015 η τιμή απορρόφησης του φωτοβολταϊκού ρεύματος θα είναι η Οριακή Τιμή Συστήματος προσαυξημένη κατά 30%, δηλαδή επί της ουσίας μια τέτοια ρύθμιση θα επισπεύσει το λεγόμενο grid parity.
Το ερώτημα βεβαίως είναι εάν με τις αλλαγές αυτές θα παραμείνουν ελκυστικά τα επίπεδα απόδοσης ώστε να συνεχιστεί η υλοποίηση έργων και η ανάπτυξη του κλάδου. Η εμπειρία άλλων χωρών στο εξωτερικό που έγιναν αντίστοιχες προσαρμογές έδειξε ότι σε χώρες με χειρότερες καιρικές συνθήκες οι επενδύσεις συνεχίστηκαν. Όλα βεβαίως θα εξαρτηθούν και από το επίπεδο τιμών στο οποίο θα γίνει η προσαρμογή αλλά και από τις εξελίξεις που συντελούνται σε διεθνές επίπεδο σε σχέση με το κόστος του εξοπλισμού. Σε κάθε περίπτωση εκείνο που φαίνεται ότι θα συμβεί σε περίπτωση υιοθέτησης του μοντέλου των διαγωνισμών είναι ότι θα υπάρξει μια σαφής στροφή και τάση προς τα μεγαλύτερα έργα, ώστε οι οικονομίες κλίμακας να επιτρέψουν τα έργα να είναι βιώσιμα, σε αντίθεση με τα μικρότερα και μεσαία έργα τα οποία φαίνεται ότι σταδιακά θα καταστούν μη βιώσιμα και ασύμφορα.
Πηγή: energypress.gr