Νομοθετικές ρυθμίσεις με στόχο τη θωράκιση του νομικού πλαισίου που διέπει την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και την εναρμόνισή του με τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις, έχει προωθήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Όπως διευκρινίζει το υπουργείο σε ανακοίνωσή του, με τις ρυθμίσεις αυτές επιτυγχάνεται μεταξύ άλλων η συμμόρφωση των υπό ελληνική σημαία πλοίων με τις διεθνείς απαιτήσεις, η μείωση των αερίων εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) και του θείου (SOx) από τα καυσαέρια των πλοίων, η βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου για την ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων και η συστηματικότερη διαχείριση των απορριμμάτων των πλοίων.
Επικαιροποιείται παράλληλα το πλαίσιο για τη συμμόρφωση των πλοίων με τις προβλεπόμενες απαιτήσεις μεταφοράς επιβλαβών ουσιών, δηλαδή ουσιών που θεωρούνται ρυπογόνες, σύμφωνα με το Διεθνή Ναυτιλιακό Κώδικα Επικινδύνων Φορτίων, ενώ προβλέπεται και η επέκταση εφαρμογής της Διεθνούς Σύμβασης Αστικής Ευθύνης για ζημία ρύπανσης από πετρέλαιο κίνησης των πλοίων (BUNKER’S 2001), σε ελληνικά πλοία άνω των 1000 κ.ο.χ τα οποία εκτελούν εσωτερικούς πλόες.