Κυριάκος και Γρηγόρης Σαράντης – Ο χρόνος που «αλλάζει τα πάντα» για τον εισηγμένο όμιλο των καταναλωτικών προϊόντων

Έχει περάσει περίπου ένας μήνας από τότε που ο εισηγμένος στην ελληνική χρηματαγορά όμιλος Σαράντη ανακοίνωνε τη λύση του joint venture με τον κολοσσό των καλλυντικών Estee Lauder και, κατά συνέπεια, τη διακοπή της μεταξύ τους συνεργασίας. «Καταστροφή«, θα μπορούσε να αναφωνήσει οποιοσδήποτε στο άκουσμα μιας τέτοιας είδησης. Όχι όμως οι Κυριάκος και Γρηγόρης Σαράντης.

Ο όμιλος του οποίου είναι βασικοί μέτοχοι, έχει περάσει πολλά, αλλά φαίνεται ότι είναι καράβι ικανό να αντέξει φουρτούνες και να χαράξει ρότες καλύτερες. Η φετινή χρονιά, για παράδειγμα, είναι μια χρονιά δραματικών αλλαγών για τον όμιλο. Δεν είναι μόνο η Estee Lauder, αλλά μια σειρά από παράγοντες που θα μπορούσαν να τον «αποπροσανατολίσουν». Είναι η εξαγορά της Stella Pack, η αγορά του χρηματιστηρίου Αθηνών στην οποία διαπραγματεύεται, ο καλπάζων πληθωρισμός, η συμπίεση του κέρδους από την αβεβαιότητα, η αλλαγή «φρουράς» στη διοίκηση και πολλά ακόμα.

Παρόλα αυτά, ο όμιλος συνεχίζει να διατηρεί τους… γνωστούς ρυθμούς ανάπτυξης, με αυξημένη κερδοφορία και όγκο πωλήσεων και περιμένει μια ακόμα καλύτερη μέρα να ξημερώσει γι’ αυτόν.

Το guidance

Τούτο επιβεβαιώνεται και από το πιο πρόσφατο guidance της διοίκησης του ομίλου προς τους επενδυτές. Σε αυτό, η διοίκηση του ομίλου προέβη σε εκτιμήσεις για τις συνέργειες που θα προκύψουν το 2023 και το 2024, όμως δεν συμπεριέλαβε τα εκτιμώμενα οφέλη από την εταιρία παραγωγής ειδών οικιακής χρήσης Stella Pack, την οποία εξαγόρασε πρόσφατα.

Και αφού οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια, για το 2022 η Stella Pack έκλεισε με πωλήσεις ύψους 73 εκατ. ευρώ και κέρδη EBITDA ύψους 8,5 εκατ. ευρώ. Οι εκτιμώμενες εξοικονομήσεις σε διοικητικό και παραγωγικό επίπεδο μετά τη συγχώνευση θα αποδώσουν 3,5 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό EBITDA, συμπεριλαμβανομένων των συνεργειών, να ανέλθει σε τουλάχιστον 12,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Για το τρέχον έτος, κατά το οποίο η εταιρία αναμένεται να ενσωματωθεί στην πολωνική θυγατρική του ομίλου, εκτιμάται ότι θα αποτυπωθεί το 30%-35% των συνεργειών στη φετινή χρήση, ωστόσο το 2024 θα περάσει το πλήρες όφελος της ενσωμάτωσης.

Ανεξάρτητα, πάντως, από την επίδραση που θα έχουν στα μεγέθη του οι εξαγορές, ο όμιλος εκτιμά πως τα περιθώρια κέρδους του -μετά τη σημαντική πίεση που δέχθηκαν το 2022 εξαιτίας της απόφασης απορρόφησης μέρους του αυξημένου κόστους- θα επανέλθουν στο επίπεδο του 2019.

Ειδικότερα, με την παρούσα πρόβλεψη για το 2023 εκτιμάται ότι το περιθώριο EBITDA θα διαμορφωθεί στο 11,2% (10,2% το 2022 και 11,5% το 2019), αφενός γιατί υποχωρεί η πίεση από το κόστος πρώτων υλών, μεταφορικών και ενέργειας, αφετέρου γιατί οι επενδύσεις των προηγούμενων χρόνων, για παράδειγμα στην Polipack στην Πολωνία, στο εργοστάσιο των Οινοφύτων αλλά και η προσθήκη της Stella Pack, θα ευνοήσουν την αποτελεσματικότητα της παραγωγής.

Υπενθυμίζεται πως ήδη στο α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 18,65%, ενώ τα κέρδη EBITDA αυξήθηκαν κατά 52,70% και το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 11,32% από 8,80% το α’ τρίμηνο του προηγούμενου έτους, χωρίς την επίδραση των παραπάνω παραγόντων και χωρίς νέες ανατιμήσεις.

Δεδομένου ότι η εταιρία αναμένεται να ενσωματωθεί κατά το β’ εξάμηνο του 2023 στην πολωνική θυγατρική του ομίλου, εκτιμάται ότι θα αποτυπωθεί το 30%-35% των συνεργειών στη φετινή χρήση, ωστόσο το 2024 θα περάσει το πλήρες όφελος της ενσωμάτωσης. Σημειώνεται πως ο όμιλος, αν και δεν αποκάλυψε το τίμημα για την εξαγορά της Stella Pack, έχει υπολογίσει χρηματοοικονομική επιβάρυνση 2 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της, καθώς ήδη έχει δεσμεύσει το ποσό του αντιτίμου.

Οι εξαγορές

Με τη λύση του joint venture με την Estée Lauder να είναι ακόμα «ζεστή», εκτιμάται ότι ο όμιλος θα επιχειρήσει να υποκαταστήσει τον τζίρο και την κερδοφορία μέσω νέων εξαγορών που ωριμάζουν, αλλά και να τιθασεύσει τις πιέσεις στο μεικτό περιθώριο κέρδους του εξαιτίας του πληθωρισμού και της αναταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η διοίκηση του ομίλου (η οποία πλέον ανανεώνεται με τους κ. Γ. Μπούρα και Χρ. Βάρσο) εκτιμά ότι το κενό που αφήνει η λύση του joint venture με τον γαλλικό κολοσσό των καλλυντικών θα υπερκαλυφθεί σε διάστημα που δεν θα ξεπεράσει οπωσδήποτε το δωδεκάμηνο. Και ότι αυτό θα γίνει μέσα από νέες εξαγορές οι οποίες εξετάζονται, την προσθήκη της Stella Pack, αλλά και την ενίσχυση στην Polipack.

Ήδη, άλλωστε, κτός από την αναμονή εγκρίσεων για την εξαγορά της Stella Pack, η οποία αναμένεται μέσα στο β’ εξάμηνο της χρονιάς να ενσωματωθεί, ο όμιλος προσφάτως απέκτησε το ποσοστό μειοψηφίας 20% στην Poli Pack, ελέγχοντας πλήρως πλέον τη βιομηχανική και εμπορική της δραστηριότητα, ενώ νωρίτερα είχε πλήρως αποσυρθεί από το σύντομο πέρασμά του από τη λιανική μέσω της scarletbeauty.

Mε δεδομένο ότι «τρέχει» η εξαγορά της πολωνικής παραγωγικής εταιρίας, ο όμιλος επανεκκινεί διαπραγματεύσεις για την εξαγορά ομοειδούς εταιρίας. Πρόκειται για εταιρία, η οποία διαθέτει σήματα ειδών οικιακής χρήσης στη Pουμανία. Mια εταιρία μικρότερου βεληνεκούς (το 1/3 της Stella Pack) με σημαντικό μερίδιο στην τοπική αγορά, η οποία κατά τη στρατηγική εξαγορών της Σαράντης θα προσθέσει μέγεθος στο universe του ομίλου στη NA Eυρώπη.

Eπιπλέον, μετά την απεμπλοκή από το joint venture με την Estee Lauder, ο όμιλος πραγματοποιεί επαφές για ενίσχυση του χαρτοφυλακίου καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, παρότι η διοίκηση έχει νωρίτερα σημειώσει πως δεν αναμένεται κάποια προσθήκη μέσα στην τρέχουσα χρήση.

Για τον όμιλο Σαράντη, το γεγονός ότι οι τρεις πρώτοι μήνες του 2023 ξεκίνησαν με σημαντική ανάπτυξη πωλήσεων και αξιοσημείωτη άνοδο λειτουργικής κερδοφορίας, είναι «απλά» μια ακόμα επιβεβαίωση της επιτυχίας των στρατηγικών αποφάσεων και πρωτοβουλιών της διοίκησης. O Όμιλος αναφέρει ότι αντιμετώπισε το απαιτητικό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού, εξισορροπώντας στρατηγικά τις ανατιμήσεις προϊόντων του, τον όγκο πωλήσεων και την ανταγωνιστικότητά του.

«Eπιπλέον», αναφέρει ο όμιλος, «εφαρμόσαμε με επιτυχία την διαδικασία εξορθολογισμού χαρτοφυλακίου και επωφεληθήκαμε από την έμφαση που δώσαμε πίσω από το HERO προϊοντικό χαρτοφυλάκιο. Aυτή η διαδικασία εξορθολογισμού του χαρτοφυλακίου διασφαλίζει ότι κατανέμουμε πόρους σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας οδηγώντας σε αυξημένη κερδοφορία και πωλήσεις».

Η… ΦΗΜΗ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Το «όπλο» στα χέρια τους και η ιστορία

Oι αδελφοί Γρηγόρης και Kυριάκος Σαράντης, οι οποίοι έχουν πάρει στα χέρια τους τον όμιλο καταναλωτικών προϊόντων που φέρει το επώνυμό τους και ξεκίνησε από το μαγαζάκι του (Aρκά) παππού τους, στην Πόλη, το 1930, δεν έχουν »μαγική συνταγή» στα χέρια τους. Aλλά το έχουν ξανακάνει το »θαύμα» και μάλιστα διπλό: Aπό τη μία, να έχουν έναν όμιλο ο οποίος εντός της κρίσης μεγάλωνε διαρκώς τα μεγέθη του, από την άλλη να διαθέτουν έναν από τους πιο εξωστρεφείς ελληνικούς ομίλους.

Ίσως το βασικότερο «όπλο» που έχουν στα χέρια τους είναι το γεγονός ότι έχουν αποκτήσει μια ισχυρή φήμη. Μια φήμη που τους θέλει, στο διεθνές επιχειρηματικό στερέωμα, να αποτελούν τους «ιδανικούς συνεργάτες πολυεθνικών» για τη δραστηριοποίησή τους στην ελληνική αγορά καταναλωτικών προϊόντων και στα Βαλκάνια γενικότερα. Από τα χέρια τους, άλλωστε, έχουν περάσει κάποια από τα μεγαλύτερα brands.

Οι ίδιοι, άλλωστε, τα εγγόνια του ιδρυτή, Γρηγόρη Σαράντη, είναι αυτοί που γιγάντωσαν την εταιρία, μετατρέποντάς τη από μικρό μαγαζάκι, σε διεθνή «παίκτη», απ’ όταν την πήραν στα χέρια τους. H σχέση με τις ξένες εταιρίες θα παραμείνει έως και τις μέρες μας, αποδεικνύοντας την εμπιστοσύνη των ξένων στελεχών στη μεγάλη ελληνική οικογένεια. H τοποθέτηση των μετοχών της εταιρίας στο Xρηματιστήριο Aθηνών το 1994 θα αποτελέσει το στοίχημα της νεότερης γενιάς των Σαράντηδων και θα απογειώσει το γκρουπ. Aπό τότε θα λάμψει το άστρο των σημερινών μετόχων και διευθυνόντων τον όμιλο αδελφών Σαράντη.

Κι όμως, ο σημερινός κολοσσός ξεκίνησε το 1930 όταν o αρκαδικής καταγωγής, Γρηγόρης Σαράντης άνοιξε στην Kωνσταντινούπόλη ένα μικρό μαγαζάκι που ασχολείτο με το εμπόριο καλλυντικών. Tο μαγαζί «έπιασε» και, για 25 χρόνια, ο μπαρμπα- Γρηγόρης έκανε χρυσές δουλειές, αναπτύσσοντας αυτό το μαγαζάκι. O παππούς των αδελφών Γρηγόρη και Kυριάκου Σαράντη είχε δημιουργήσει εκεί ένα κατάστημα. Tο 1956 έγινε και επίσημα η μεταφορά της έδρας της εταιρίας στην Aθήνα. Eχοντας περισώσει μέρος της περιουσίας της, η οικογένεια ξεκινά πάλι από την αρχή, πάντα με έμφαση στα καταναλωτικά είδη και δη αυτά της ατομικής περιποίησης και των καλλυντικών. Aπό το 1956 και μέχρι σήμερα ο όμιλος εδρεύει στην Aθήνα. Tο 1965 θα δημιουργηθούν εργοστασιακές εγκαταστάσεις για την παραγωγή των πρώτων ιδιοπαραγόμενων καλλυντικών προϊόντων Prosar και Clochard, ενώ την επόμενη δεκαετία θα συναφθούν σημαντικές συνεργασίες με διεθνείς ηγετικές εταιρίες καλλυντικών, συμπεριλαμβανομένης και αυτής με την Estee Lauder Companies.

Η ΥΠΟΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΙ Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ

«Βάζουν πλάτη» στη μετοχή

Ακόμα και αν η εικόνα της μετοχής του ομίλου στο ελληνικό χρηματιστήριο -εκεί όπου είναι εισηγμένος ο Όμιλος Σαράντη- δείχνει πολύ διαφορετική από την πραγματική εικόνα, οι βασικοί μέτοχοι δηλώνουν βροντερό «παρών». Στη λεωφόρο Αθηνών είναι… κοινό μυστικό ότι η μετοχή της εταιρίας υποαποδίδει σε σχέση με τον μέσο όρο του ελληνικού Χρηματιστήριου: Σε επίπεδο έτους, απέναντι στον Γενικό Δείκτη που έχει «πάρει» 60,74% η μετοχή του ομίλου Σαράντη έχει κερδίσει 13,46%.

Ως «απάντηση», ιδιαίτερα στη διάρκεια των τελευταίων τριών μηνών, οι Κυριάκος και Γρηγόρης Σαράντης έχουν προχωρήσει σε συστηματικές αγορές μετοχών, με βασικό στόχο την ισχυρή στήριξη της μετοχής από τους βασικούς μετόχους του ομίλου. Ειδικότερα, είτε απευθείας, είτε μέσω ελεγχόμενων εταιριών οι κ.κ. Σαράντη έχουν αποκτήσει -στο χρονικό διάστημα από τα τέλη Μαρτίου έως και την 27η Ιουνίου- 987.870 μετοχές. Αυτές οι μετοχές αντιστοιχούν σε μετοχικό ποσοστό 1,41% και κόστισαν 7,107 εκατ. ευρώ στα δύο αδέρφια, που έβλεπαν τη μερική ρευστοποίηση της θέσης της Goldman Sachs στη μετοχή (που υποχώρησε κάτω από το 5%).

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ