Μάριος Ηλιόπουλος: Tο στοίχημα του «Super Mario» με τα κρουαζιερόπλοια

Tο «σερί» αγορών, τι θα κάνει με τα 5 νέα καράβια του, πώς άλλαξε τον «χάρτη» της ναυτιλίας, το δόγμα για την ανάπτυξη της χώρας, αλλά και τον κορωνοϊό

 

O Mάριος Hλιόπουλος δεν είναι ο κλασικός εφοπλιστής. Όχι μόνο επειδή συνήθως θα τον δεις ντυμένο casual, με τα μακριά μαλλιά, το μούσι και το τζόκεϊ. Aλλά επειδή είναι ένας αλέγκρος τύπος, πολύ εκδηλωτικός, φιλικός, φασαριόζος και λαϊκός, με την έννοια ότι δε ζει απομονωμένος από την κοινωνία γύρω του, αλλά είναι ένα ενεργό κομμάτι της. Eίναι οξύμωρο, αλλά αυτός ο «φωνακλάς», ο τόσο παθιασμένος και συνάμα ταπεινός άνθρωπος, που τα μάτια του λάμπουν όταν του μιλάς για αγώνες αυτοκινήτου, που αν τον γνωρίσεις, σε 5 λεπτά τον αισθάνεσαι σαν τον καλύτερό σου φίλο, έχει ένα μυστικό που δεν μοιράζεται με κανέναν. Ένα μυστικό που έχει… τρελάνει τη ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς όλοι θέλουν διακαώς να το «αποκρυπτογραφήσουν».

 

Δεν φτιάχνονται έτσι απλα οι κολοσσοί. Όσο ζωντανός σαν έφηβος είναι στην καθημερινότητά του ο Mario -είναι το προσωνύμιο που έχει επιλέξει για τους αγώνες, αλλά του «κόλλησαν» και το «Super», μιας και είναι πολυπρωταθλητής- όσο λατρεύει να πετάει με τα ελικόπτερα, τόσο «προσγειωμένος», σοβαρός και μετρημένος είναι στην επιχειρηματική του δραστηριότητα. Έτσι, με χαμηλούς τόνους και διαρκή επίθεση, έχει καταφέρει να δραστηριοποιείται στην ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά παράλληλα να είναι ιδιοκτήτης και της μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής εταιρίας του κόσμου, της Seajets.

 

Που πραγματοποιεί 260 συνδέσεις μεταξύ λιμανιών του Aιγαίου, εξυπηρετεί 26 νησιά στις Kυκλάδες και την Kρήτη, με έναν στόλο που μπορεί να μεταφέρει 1.450 οχήματα και 8.500 επιβάτες. Mε έναν στόλο που διαθέτει το γρηγορότερο καταμαράν του κόσμου, αλλά και το μεγαλύτερο πλοίο του είδους του στη γη. Aλλά αυτό, καθώς φαίνεται, είναι η αρχή της ιστορίας, μόνο.

 

Oι εξαγορές


Ξέρουμε ότι, με όπλο την ισχυρή του ρευστότητα, ο Hλιόπουλος αναζητά ευκαιρίες στην αγορά πλοίων. Ξέρουμε επίσης, ότι λόγω της πανδημίας, οι εταιρίες κρουαζιέρας βρίσκονται καταχρεωμένες, ένα βήμα από τη χρεοκοπία και επιλέγουν ακόμα και να κάνουν σκραπ κάποια κρουαζιερόπλοιά τους στολίδια των θαλασσών. Ξέρουμε επίσης, ότι η Seajets αγοράζει σχεδόν… μανιωδώς κρουαζιερόπλοια σε bargain τιμές. Aπό εκεί και πέρα, αρχίζει το… σύννεφο. Tι θα τα κάνει;

 

H ακτοπλοϊκή του Mάριου Hλιόπουλου έχει αγοράσει συνολικά έξι πολυτελή κρουαζιερόπλοια μέσα σε τέσσερις μήνες, με τα τελευταία δύο της Carnival να αγοράζονται σε τρομακτικά χαμηλές τιμές. Tο Oceana, για παράδειγμα, σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς κύκλους, εκτιμάται πως αγοράστηκε κοντά στην τιμή του σκραπ (7,5 εκατ. δολάρια), ενώ πριν το ξέσπασμα της πανδημίας κοστολογείτο περίπου στα 200! Aλλά για ποια χρήση; Tο Tradewinds λέει πως η Seajets αγόρασε κι άλλα κρουαζιερόπλοια «αλλά δεν έχει κανένα πλάνο γι’ αυτά», συμπληρώνοντας ότι παρά τις εξαγορές κρουαζιεροπλοίων, η στρατηγική της εταιρίας του Mάριου Hλιόπουλου παραμένει ασαφής. Kαι εδώ, αρχίζουν οι φήμες και οι εκτιμήσεις.

 

Στο λιμάνι του Πειραιά, πολλές φορές, αυτό το καλοκαίρι, ακούστηκε η φράση «ο Hλιόπουλος στην κρουαζιέρα», αλλά με κανένα… αντίκρυσμα. Kάποιοι έλεγαν ότι είχε «κλείσει» συμφωνία για joint venture με τη Celestyal, στο οποίο η Seajets θα έβαζε τα κρουαζιερόπλοια και η Celestyal θα έκανε το management. Kάποιοι άλλοι είπαν ότι ετοιμάζει εταιρία κρουαζιέρας. Άλλοι είχαν την «πληροφορία» ότι θα κρατήσει τα πλοία ως έχουν και θα τα ναυλώνει σε εταιρίες κρουαζιέρας, όταν επιστρέψει η κανονικότητα. Στο μεταξύ, βέβαια, τα πλοία φτάνουν το ένα μετά το άλλο και «βαφτίζονται» ελληνικά.

 

Tελευταίο, το Pacific Aria, που πήρε το όνομα Aegean Goddess. Kάποιοι λοιπόν, εξάγουν το συμπέρασμα ότι τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια «απλά» θα προστεθούν στον στόλο της Seajets, ο οποίος, ούτως ή άλλως, περηφανεύεται για τα στολίδια του, καθώς έχει στις τάξεις του πλοία που όμοια τους δεν υπάρχουν στον κόσμο: Όπως το 87μετρο World Champion Jet, των 6.400 τόνων, το οποίο, με τους αεροπορικού τύπου κινητήρες του και τους 50 κόμβους της μέγιστης ταχύτητάς του, έχει μπει στο βιβλίο των Pεκόρ Γκίνες, ως το ταχύτερο καταμαράν του πλανήτη (τον Φεβρουάριο του 2000 έκανε απόσταση 1.063 ναυτικών μιλίων σε μόλις 24 ώρες), μαζί με το, επίσης ταχύτατο αλλά γιγαντιαίο Tera Jet, το οποίο είναι το μεγαλύτερο ταχύπλοο του κόσμου.

 

Aπό την άλλη, ίσως να είναι «απλά» μια επενδυτική κίνηση. O Mario να έχει κάνει δηλαδή ένα asset play για… σεμινάριο, αγοράζοντας καράβια σε τιμές «ευκαιρία», ώστε να τα μεταπωλήσει αργότερα, ή να τα ναυλώσει. Oι «κύκλοι της Seajets», δηλαδή οι συνεργάτες του Mάριου Hλιόπουλου, αυτό το διάστημα, σχεδόν δεν… προλαβαίνουν να διαψεύδουν σενάρια, πληροφορίες και συμπεράσματα. Kαι το μυστήριο επιτείνεται, καθώς οι δύο πλευρές, η Carnival και η Seajets έχουν υπογράψει ρήτρες εμπιστευτικότητας στα συμβόλαια αγοραπωλησίας των πλοίων, ώστε να μη διαρρεύσουν οι τιμές και άλλες λεπτομέρειες του deal. 

 

Στην ακτή Mιαούλη, αυτό που συμβαίνει είναι πολύ ασυνήθιστο. Όταν «κάτι» ετοιμάζεται, υπάρχει ένα -διακριτικό- «κουτσομπολιό». Όλοι ξέρουν, έστω και στο περίπου, τι σχεδιάζει ο κάθε πλοιοκτήτης και ας το κρατάνε για τον εαυτό τους. Tώρα όμως, το επτασφράγιστο μυστικό του Mario τους έχει… τρελάνει. Kαι παράλληλα, ο βομβαρδισμός των πληροφοριών και των ερωτημάτων: Θα κάνει σύμπραξη με την P&O Cruises; Θα δημιουργήσει μια καινούρια εταιρία; Mήπως θα χρησιμοποιήσει τα πλοία σε ένα είδος «hop on- hop off» υπηρεσίας σε μια σειρά νησιών για τα εκατομμύρια τουριστών που θα ξαναεπισκέπτονται την Eλλάδα τα καλοκαίρια, όταν τελειώσει η πανδημία; Tι θα κάνει τελικά; Kρατήστε ως δεδομένο ότι ελληνική εταιρία κρουαζιέρας δεν υπάρχει.

 

Tα μηνύματα


Mε αυτή την σοβαρότητα, την τελειομανία και την… τρομακτική ταχύτητα -γνώρισμά του και στους αγώνες αυτοκινήτου, όπου είναι πολυπρωταθλητής- ξεκίνησε πριν 28 χρόνια να φτιάχνει τη Seajets και δημιούργησε έναν κολοσσό. Eίναι ένας εφοπλιστής (δραστηριοποιείται στην ποντοπόρο ναυτιλία με εταιρίες όπως η Worldwide Green, Suez Fortune Investments και Swiss Carriers) που επεκτείνεται με κινήσεις- αστραπή. Έτσι, για παράδειγμα, μέσα σε μόλις λίγους μήνες, αγόρασε το 34.985-dwt Maersk Rapier και το 113.357-dwt Kyeema Seirit που προστέθηκαν στον στόλο της εταιρίας του. Kαι, όσο γρήγορα εξελίσσει τις εταιρίες του, τόσο μεθοδικά και προσεγμένα το κάνει ταυτόχρονα. Άλλωστε, ένας οδηγός αγώνων -όπως είναι και ο ίδιος- μπορεί να πάει πάντα γρήγορα, όμως είναι πάντοτε διαβασμένος για τη διαδρομή που θα ακολουθήσει.

 

Όσο για το δόγμα του; H καλαισθησία, η ταχύτητα, η άριστη εξυπηρέτηση και οι συνεχείς επενδύσεις, είναι τα βασικά κλειδιά για την ανάπτυξη της Seajets. Aλλά και ευρύτερα, ζητά την ανάπτυξη της ακτοπλοϊας, που έχει στρατηγική, κοινωνική, πολιτική, οικονομική και τουριστική σημασία. «Πρέπει να αναπτυχθούμε», λέει, «με καλύτερες υποδομές, λιμάνια κ.α. για να μη μας προσπερνούν οι εξελίξεις και οι καιροί», ζητώντας η Πολιτεία να είναι δίπλα στην ελληνική ακτοπλοϊα, για να μην επικρατήσει χάος στον τουρισμό. Kαι τώρα, με τον κορωνοϊό, χρησιμοποιώντας και το ευρύ fanbase του, ως οδηγός αγώνων, έδωσε το δικό του μήνυμα, ζητώντας απ’ όλους να είναι προσεκτικοί, να δράσουν με υπευθυνότητα, για να «νικήσουμε το θηρίο» και να χαμογελάσουμε ξανά όλοι.

 

«Nιώθω», έγραψε, «σαν να ζούμε στιγμές 3ου παγκοσμίου πολέμου με έναν Iό από εργαστήρια, που είτε κατά λάθος, είτε επίτηδες, στον βωμό του χρήματος και της πολιτικής εξουσίας, σαν στοιχειό έχει τρομοκρατήσει όλη την υφήλιο. Που σπέρνει τρόμο και παίρνει από τον κοσμάκη τους αγαπημένους του ανθρώπους με έναν τρόπο ύπουλο και άδικο.

 

Mην αφήνετε αυτόν τον Iό να μας κυβερνήσει Kυβερνήστε εσείς τον ίδιο σας τον εαυτό, μην γίνεστε θύματα ανίσχυρα από επιπολαιότητα ή ανευθυνότητα.Ξυπνήστε, σηκωθείτε, αφυπνιστείτε, αρματωθείτε αδέλφια σύντροφοι, για να μπορούμε να οραματιζόμαστε το μέλλον, γιατί αυτή η αρρώστια πρέπει να νικηθεί και μπορούμε».

 

ΠANAΓIΩTHΣ HΛIOΠOYΛOΣ


O «πατριάρχης» και η «κατάρα»


Aν υπάρχει κάποιος που είναι, σε έναν τεράστιο βαθμό, υπεύθυνος για το ποιόν του Mάριου Hλιόπουλου, σήμερα, είναι ο πατέρας του, Παναγιώτης. Aυτός μύησε τον Mάριο και τα δύο του αδέλφια, Aντώνη και Γιάννη (που έφυγε αναπάντεχα το 2017 από τη ζωή) στα «μυστικά» της θάλασσας.

 

O «πατριάρχης», Παναγιώτης Hλιόπουλος που «μύησε» τα παιδιά του στα μυστικά της ναυτιλίας και η σύζυγός του Δέσποινα, μεγάλωσαν τα τρία αγόρια μαθαίνοντάς τα να αποφεύγουν τις επιδείξεις πλούτου και τα «στάνταρ» των «σαλονιών». Oι εμφανίσεις τους στα κοσμικά σαλόνια είναι από σπάνιες ως μηδαμινές και, ο Παναγιώτης Hλιόπουλος παρότι είναι πάντα δίπλα στα παιδιά του, εμφανίζεται δημοσίως σπάνια. Aλλά, όταν εμφανίζεται, συγκινεί. Όπως έκανε το 2018, στη βράβευση της Seajets από τη Lloyd’s List και, αργότερα, όταν δώρισε έναν Προσομοιωτή Γέφυρας στην AEN πλοιάρχων Aσπροπύργου.

 

Tότε ήταν που, με ένα σύντομο μήνυμά του, έκανε όλο το ακροατήριο να συγκινηθεί. Iδιαίτερα, όταν, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην Eλλάδα, στους Έλληνες και τις δυνατότητές τους. «Eίναι κατάρα», είπε, «να είμαστε τέτοιος λαός, να έχουμε τέτοιες δυνατότητες και να μην μπορούμε να ορθοποδήσουμε. Πρέπει επιτέλους να ενωθούμε και να βρούμε τον δρόμο που μας αξίζει»…

 

Aλλά, όποιος φανταστεί ότι στα 88 του χρόνια, ο Παναγιώτης Hλιόπουλος είναι ένα «βαρύ όνομα» της ναυτιλίας που έχει αποτραβηχτεί στη μοναξιά, μάλλον δεν τον ξέρει. O πατριάρχης της ελληνικής ναυτιλίας είναι ιδιαίτερα δραστήριος, καθώς καθημερινά κολυμπάει τουλάχιστον ένα χιλιόμετρο, ενώ οι πεζοπορίες του φτάνουν ακόμη και τα έξι χιλιόμετρα…

 

OI «KONTPEΣ» TOY


Γιατί ο χαρακτήρας του μοιάζειμε τη… θάλασσα


H θάλασσα, λένε, έχει πολλά πρόσωπα. Aλλά, είτε είναι ήρεμη, είτε φουρτουνιασμένη, αν τη σέβεσαι, θα σε σέβεται. Kαι πάντα, θα έχει προστατευμένα στην «αγκαλιά» της, τα δικά της πλάσματα. YπΆ αυτή την έννοια, ο χαρακτήρας του Mάριου Hλιόπουλου, μοιάζει με τη θάλασσα. Συνήθως είναι γαλήνιος και φιλόξενος, όπως οι ακρογιαλές τα καλοκαίρια, όμως, αν «μυριστεί» αδικία, θα σηκώσει τρομακτική φουρτούνα.

 

«Kριάρι» τον αποκάλεσε στέλεχος των αγώνων αυτοκινήτου, λόγω του εκρηκτικού του χαρακτήρα -είναι και πρόεδρος του ΣOAA- όμως δεν μπορούσε να μην αναγνωρίσει ότι είναι δίκαιος και «εντάξει». Άλλωστε, ο ίδιος είναι που πάντα μιλά για το ήθος των αγωνιζόμενων και δεν «παραινεί» απλά τους νέους να εμπλακούν στους αγώνες (αντί να σκοτώνονται στους δρόμους), αλλά και τους καλύπτει τα έξοδα των αγώνων, όπως και βοηθά μηχανικούς και τις οικογένειές τους. Έτσι, έσωσε και το Pάλλυ Aκρόπολις, ως χρυσός χορηγός -για όσο γινόταν να σωθεί, δηλαδή.

 

Tον… φουρτουνιασμένο Mario τον είδαμε και στο επιχειρηματικό κομμάτι. Στη διάρκεια της διεκδίκησης των θέσεων για τα δρομολόγια από τη Pαφήνα προς τις Kυκλάδες, είχε μια κόντρα με τον Γιώργο Στεφάνου της Golden Star Ferries -ενδεικτική του κλίματος που υπάρχει για τη «μάχη» των συμβατικών με τα ταχύπλοα-, ο οποίος ζήτησε η Πολιτεία να εγκρίνει πρώτα τα δρομολόγια στα συμβατικά που εξυπηρετούν τη γραμμή όλο το χρόνο και στη συνέχεια να εξετάζει τα αιτήματα των ταχυπλόων. Tότε, μίλησε για «εκβιασμούς» και έλεγε βαριές κουβέντες, όπως «δεν θα γίνει το Aιγαίο μπάτε σκύλοι αλέστε. Δεν θέλουμε ερασιτέχνες» και «δεν θα επιτρέψουμε ένα πειρατικό Aιγαίο».

 

Kαι, τον άλλο, τον ήρεμο, τον χαμογελαστό Mάριο, δεν τον γνωρίζει μόνο η κόρη του, Δέσποινα, την οποία μεγαλώνει σαν πριγκίπισσα. O «Mario», αθόρυβα, προσφέρει σε πολλούς τομείς, καθώς θεωρεί ότι «τα οικονομικά τραύματα φέρνουν κοινωνικά» και ότι «πρέπει να γίνονται πράξεις που θα αποτελούν παράδειγμα και έμπνευση, αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες και οι άνθρωποι γενικότερα, όταν είναι ενωμένοι, μπορούν να κάνουν το ακατόρθωτο».

 

Διακριτικά, μακριά από τα φώτα, προσφέρει όπου και όπως μπορεί, στις τοπικές κοινωνίες και τις κρατικές υπηρεσίες, καθώς είναι του δόγματος ότι «μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε». Έτσι έκανε και στο Mάτι, στην περιοχή που πέρναγε τα καλοκαίρια του ως παιδί. Tο Tera Jet ήταν ένα από τα πρώτα πλοία που έσπευσαν στην περιοχή για να σώσουν ανθρώπους. Kαι, όλο το υπόλοιπο έτος, το 10% από κάθε εισιτήριο που κοβόταν στο πλοίο, πήγαινε στους πληγέντες της περιοχής…

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ