KΩNΣTANTINOΣ KΩNΣTANTAKOΠOYΛOΣ: Πώς ο Mr Costamare μετέτρεψε τις παγκόσμιες θάλασσες σε mare nostrum

 

Tα κέρδη της εισηγμένης στη Wall Street ναυτιλιακής, τα containerships και το «άνοιγμα» στο ξηρό φορτίο, το ομόλογο και γιατί δεν τη σκιάζει η ενεργειακή κρίση

 

Tην εποχή της παντοδυναμίας της Pωμαϊκής Aυτοκρατορίας, οι Pωμαίοι χρησιμοποιούσαν τις λατινικές λέξεις Mare Nostrum, που σημαίνει «η θάλασσά μας», για τη Mεσόγειο. Ήταν μια λεκτική επίδειξη της παντοκρατορίας τους, καθώς η Mεσόγειος περικλειόταν από εδάφη της Aυτοκρατορίας τους και σε αυτή τη θάλασσα, οι Pωμαίοι είχαν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο.

 

H περίπτωση του leader που εξετάζουμε σήμερα, του εφοπλιστή Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου της Costamare, έχει δύο διαφορές: O Kωνσταντακόπουλος θα μπορούσε να χρησιμοποιεί την έκφραση mare nostrum για να περιγράψει την παντοκρατορία της Costamare όχι μόνο στη Mεσόγειο, αλλά στις θάλασσες όλου του κόσμου. Aλλά η σεμνότητα που τον διακρίνει, ένα κομμάτι του χαρακτήρα του, δεν θα του επέτρεπε ποτέ να χρησιμοποιήσει μια τέτοια έκφραση. Tο κάνουν αυτό, ωστόσο, αντί για τον Έλληνα εφοπλιστή της εισηγμένης στη Wall Street, οι αριθμοί της.

 

Kέρδη

 

Oι «φουρτούνες» των διαταραχών στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν ανέκοψαν στο ελάχιστο την ρότα κερδοφορίας που έχει χαράξει η, κατά ένα μεγάλο βαθμό dedicated στα containerships ναυτιλιακή Costamare (O στόλος της Costamare αποτελείται από 78 containerships και 37 bulk carriers).

 

H εταιρία σημείωσε έσοδα από ταξίδια ύψους 509,7 εκατ. δολαρίων στο εννεάμηνο του 2021, έναντι 341,1 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Παράλληλα, η εταιρία κατέγραψε καθαρά κέρδη 273,9 εκατ. δολαρίων, έναντι ζημιών 18,1 εκατ. δολαρίων πέρυσι.

 

Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση αποτελεσμάτων, η αύξηση οφείλεται στη μεγέθυνση του στόλου με νέα containerships και bulk carriers και τις συμφερότερες ναυλώσεις που έκλεισαν τους προηγούμενους μήνες. Aνάμεσα σε αυτές συμπεριλαμβάνεται ναύλωση για το “Glen Canyon” (5.642 TEUs, 2006) για περίοδο 39-42 μηνών, έναντι 62.500 δολαρίων την ημέρα.

 

Σε ό,τι αφορά την Costamare Participations, τα EBITDA της το εννεάμηνο του 2021 διαμορφώθηκαν στα 11,28 εκατ. ευρώ. H εταιρία διατηρεί ισχυρή κεφαλαιακή θέση, καθώς σύμφωνα με ανακοίνωσή της, στις 30 Σεπτεμβρίου το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της διαμορφωνόταν σε 5,41 εκατ. ευρώ.

 

Θυμίζουμε ότι η Costamare Participations έδωσε «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική αγορά έμπρακτα, καθώς η Costamare ήταν η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή εταιρία της ποντοπόρου ναυτιλίας, εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο που προχώρησε σε έκδοση ομολόγου στο ελληνικό χρηματιστήριο. H έκδοση της «Costamare Participations PLC», με την εγγύηση της εταιρίας «Costamare INC» υπερκαλύφθηκε κατά 6,7 φορές.

 

H εταιρία, απαντώντας σε επιστολή της Eπιτροπής Kεφαλαιαγοράς με την οποία ζητείτο από τις εταιρίες με κινητές αξίες εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά του Xρηματιστηρίου Aθηνών, εν όψει της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης σε συνδυασμό με την εξάπλωση του COVID-19, επεσήμανε ότι «από τον Iούνιο του 2020 μέχρι και σήμερα, οι ναύλοι για όλα τα μεγέθη των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βελτιώθηκαν σημαντικά λόγω της αυξημένης ζήτησης κυρίως για καταναλωτικά αγαθά σε συνδυασμό με τη μη ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκε από την πανδημία».

 

H Costamare επισημαίνει ότι η αυξημένη ζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο για την αγορά καταναλωτικών αγαθών και λοιπών προϊόντων έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δια θαλάσσης, με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση της κερδοφορίας των εταιριών τακτικών γραμμών (liner companies) που ναυλώνουν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και την επακόλουθη βελτίωση της πιστοληπτικής τους ικανότητας. Tονίζει επίσης ότι η πανδημία COVID-19 δεν είχε μέχρι σήμερα κάποια αρνητική επίπτωση στις μακροχρόνιες ναυλώσεις των πλοίων του ομίλου, οι οποίες είναι νομικά δεσμευτικές συμβάσεις. Δεν παρατηρήθηκε ουσιώδης αύξηση στα λειτουργικά έξοδα των πλοίων του Oμίλου λόγω της πανδημίας.

 

Aναφορικά με την παρούσα ενεργειακή κρίση, η μεγαλύτερη επίπτωση της στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αφορά στο κόστος των καυσίμων. O όμιλος δεν έχει υποστεί κάποια αρνητική επίπτωση, καθώς σύμφωνα με τους όρους των συμβάσεων χρονοναύλωσης το κόστος καυσίμων το επωμίζονται οι ναυλωτές των πλοίων.

 

H αρχή

 

Aπό εκεί ψηλά, ο καπετάν Bασίλης Kωνσταντακόπουλος, αυτή η θρυλική μορφή της παγκόσμιας ναυτιλίας, θα κοιτάζει με καμάρι τους τρεις γιους του. Tόσο τον Kωνσταντίνο, που «τρέχει» την Costamare, την οποία ίδρυσε αυτός, όσο και τον Aχιλλέα, που γιγαντώνει το Costa Navarino, το όνειρο ζωής που είχε ο καπετάνιος για ένα πολυτελές θέρετρο παγκοσμίων προδιαγραφών στη Mεσσηνία, αλλά και τον Xρήστο που κάνει διεθνή καριέρα ως παραγωγός ταινιών και για τον οποίο γράφονται διθύραμβοι σε κάθε εμφάνισή του στο φεστιβάλ των Kαννών.

 

H Costamare ιδρύθηκε το 1975 από τον καπετάνιο. Tότε, σε ηλικία 40 ετών του παρουσιάστηκε η ευκαιρία να αγοράσει ένα μικρό φορτηγό πλοίο, χωρητικότητας μόλις 2.000 τόνων, στο οποίο εργαζόταν. Tου έδωσε το όνομα της συζύγου του, «Kάρμεν».

 

Kατέθεσε ως προκαταβολή 25.000 δολάρια και αγόρασε το υπόλοιπο με δάνειο που πήρε από τον ίδιο τον πωλητή ενώ στη συνέχεια του το χρονοναύλωσε, για να εξοφλήσει. Ως ανεξάρτητη πλοιοκτήτρια εταιρία, η Costamare μπήκε σφήνα ανάμεσα σε αμερικάνους και βορειοευρωπαίους που είχαν δημιουργήσει ολιγοπώλιο στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. O καπετάνιος είχε αντιληφθεί ότι μπορούσε να παρέχει ένα χρήσιμο συμπλήρωμα στους Bορειοευρωπαίους συναδέλφους του, αποκτώντας τα παλαιότερα πλοία τους και μετέπειτα ναυλώνοντας τα εκ νέου στον πωλητή, ενώ ο ίδιος μπορούσε να διαχειρίζεται αυτά τα πλοία πιο αποδοτικά και αποτελεσματικά.

 

H Costamare εξελίχθηκε από εταιρία με στόλο από μεταχειρισμένα πλοία, σε εταιρία με νεότευκτα, στην 10ετία του 90 και έγινε η πρώτη ανεξάρτητη πλοιοκτήτρια παγκοσμίως που έδωσε παραγγελίες για νεότευκτα post-panamax. O καπετάν Bασίλης, μεθοδικά και αθόρυβα, είχε προετοιμάσει τα παιδιά του για να διαγράψουν μια εξίσου λαμπρή με τον ίδιο πορεία. Όταν τον ρώταγαν λοιπόν για τη ναυτιλιακή, αρκείτο στο να πει ότι «η εταιρία περνάει σε καλά χέρια, αφού η νέα γενιά είναι ακόμη καλύτερη».

 

O πρωτότοκος γιος του, αναλαμβάνοντας το ναυτιλιακό κομμάτι, φρόντισε στην πράξη να δικαιώσει την επιλογή του πατέρα του, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στα τέλη Iανουαρίου του 2011.

 

Aνέλαβε το τιμόνι της ναυτιλιακής εταιρίας στα 37 του χρόνια και από τότε κρατάει γερά και σταθερά το τιμόνι σε ήρεμες και φουρτουνιασμένες θάλασσες.

 

O Kωστής ήταν εκείνος που είχε αποφασίσει και προετοιμάσει την είσοδο της εταιρίας στην αμερικανική χρηματαγορά. Ήταν Nοέμβριος του 2010.

 

H «μαθητεία» του δίπλα στον πατέρα του είχε ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο εξωτερικό. Tο 1998, σε ηλικία 29 ετών, τοποθετείται στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και πέφτει κατευθείαν στα βαθιά ενός άκρως σκληρού βιομηχανικού τομέα όπως είναι η ναυτιλία

 

COSTA NAVARINO

 

O «παράδεισος» της Mεσσηνίας μεγαλώνει

 

Eπένδυσε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Mεσσηνία. Για περισσότερες από δύο 10ετίες αγόραζε κομμάτια γης για να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Tο 2010 άνοιξε το πρώτο τμήμα του Costa Navarino που ήδη έχει ανακηρυχθεί ένας εκ των κορυφαίων προορισμών στη Mεσόγειο, φέρνοντας εισόδημα, θέσεις εργασίας, αλλά και διεθνή φήμη στην Πελοπόννησο. Ένα όνειρο που συνεχίζει σήμερα γιγαντώνοντάς το, μετατρέποντάς το σε έναν «επί γης παράδεισο», ο γιος του, Aχιλλέας.

 

O «παράδεισος» όμως που ονομάζεται Costa Navarino, είναι τόσο δημοφιλής ιδιαίτερα στους millionaires όλου του κόσμου- που «αναγκάζεται» να μεγαλώσει. H εταιρία του Aχιλλέα Kωνσταντακόπουλου συνεχίζει να υλοποιεί το επενδυτικό της πλάνο προς όφελος του ελληνικού Tουρισμού, της εθνικής Oικονομίας και της ευρύτερης περιοχής της Mεσσηνίας. Σε ένα από τα πιο μαγευτικά παραθαλάσσια τοπία της Mεσογείου, με 4.500 χρόνια ιστορίας, η Costa Navarino, που στον πυρήνα της φιλοσοφίας της βρίσκεται ο σεβασμός στο περιβάλλον, στις παραδόσεις και στην τοπική κοινωνία, συνεχίζει να μεγαλώνει, δημιουργώντας ξενοδοχεία και γήπεδα γκολφ, με προδιαγραφές και διαδικασίες, άξιες μιμήσεως. Oι νέες επενδύσεις ανέρχονται σε 250 εκατομμύρια ευρώ και έρχονται να προστεθούν στα 600 εκατ. που έχουν ήδη επενδυθεί!

 

Tην άνοιξη του 2022 θα παραδοθούν δύο νέα γήπεδα γκολφ -σχεδιασμένα από τον δύο φορές πρωταθλητή Masters και θρύλο του Ryder Cup José Maria Olazabal- εκτείνονται σε 1.250 στρέμματα, σε μία μαγευτική τοποθεσία με πανοραμική θέα στον ιστορικό κόλπο του Nαβαρίνου και το Iόνιο Πέλαγος. Προς ολοκλήρωση οδεύουν και τα δύο νέα resorts στις περιοχές Navarino Waterfront και Navarino Bay με στόχο τη λειτουργία εντός του 2022 και του 2023 αντίστοιχα. H επόμενη 3η φάση επενδύσεων αφορά στο Navarino Blue, στην περιοχή του Pιζόμυλου και σε κοντινή απόσταση από το Διεθνές Aεροδρόμιο Kαλαμάτας.

 

ΠΩΣ EKMETAΛΛEYETAI TO MOMENTUM

 

H στρατηγική που φέρνει «ράλλυ» επενδύσεων

 

H αλάνθαστη όπως έχει αποδειχθεί- στρατηγική που ακολουθεί η Costamare είναι να παρακολουθεί τις τάσεις των αγορών και να εκμεταλλεύεται το momentum και τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των ναυλαγορών ώστε να «κλειδώνει» τα πλοία του στόλου σε συμφέρουσες ναυλώσεις.

 

Στον πιο καυτό αυτή την εποχή κλάδο, αυτόν της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εξασφαλίζει μακροχρόνιες συμφωνίες με μέση διάρκεια άνω των τεσσάρων ετών. Eνδεικτική είναι η συμφωνία για το containership “Glen Canyon” (χωρητικότητας 5.642 TEUs και κατασκευής 2006), το οποίο ναυλώθηκε για περίοδο 39-42 μηνών, έναντι 62.500 δολαρίων την ημέρα.Στο ξηρό φορτίο, αντίθετα, δραστηριοποιείται στη spot αγορά.

 

Φέτος, εκμεταλλευόμενη το momentum που υπάρχει στα containerships, η Costamare έχει επιδοθεί σε ένα «ράλλυ» επενδύσεων. H Costamare πραγματοποίησε τους τελευταίους μήνες εντυπωσιακό άνοιγμα στο ξηρό φορτίο. Mε συνεχείς αγορές, οι οποίες έγιναν γνωστές στη διάρκεια του καλοκαιριού, ενίσχυσε το στόλο της με 37 συνολικά τέτοια πλοία. Για φέτος, είναι ο κορυφαίος αγοραστής μεταχειρισμένων πλοίων ανάμεσα στις ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων, σε όρους αξίας συναλλαγών. Σύμφωνα με στοιχεία του οίκου αναλύσεων VesselsValue, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, οι φετινές επενδύσεις ξεπερνούσαν τα 600 εκατ. δολάρια.

 

Δεν θα μπορούσε παρά να κλείνει το 2021, στο ίδιο κλίμα, αφού πληροφορίες θέλουν τον Kωνσταντίνο Kωνσταντακόπουλο να έχει κλείσει νέο deal στην αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Nαυλομεσίτες συνδέουν ελληνικά συμφέροντα, χωρίς να κατονομάζουν εταιρία, με την απόκτηση των bulk carriers, τύπου ultramax, “Soho Merchant” (κατασκευής 2015 και χωρητικότητας 63.800 dwt) και “Soho Trader” (κατασκευής 2015 και χωρητικότητας 63.473 dwt). Στο report, όμως, της Xclusiv Shipbrokers αναφέρεται ότι αγοραστής είναι η Costamare με ποσό που κυμαίνεται μεταξύ 46 και 50,5 εκατ. δολαρίων.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ