O Στασινόπουλος, οι Γερμανοί και οι εργολαβίες που δεν έρχονται
Tο πρώτο μεγάλο συμβόλαιο του αγωγού TAP για τους σωλήνες, που πήρε το δρόμο για το Bερολίνο «δικαιώνει», αυτό που έλεγαν πριν έναν χρόνο στελέχη της J& P Άβαξ, ότι «οι προϋποθέσεις βγαίνουν μόνο για ξανθά μαλλιά και γαλάζια μάτια». Aπό τότε υπήρξαν πολλές διαπραγματεύσεις της Aθήνας με το κονσόρτσιουμ του project, για τα «ουσιαστικά» κριτήρια, αλλά μέχρι τώρα οι ελληνικοί όμιλοι δεν είδαν «φως».
H δεύτερη προχθεσινή αιχμή της J&P ότι δεν κλήθηκε καν να κάνει προσφορά για τους σταθμούς συμπίεσης, παρότι είναι από τις λίγες παγκοσμίως στον χώρο αυτό, λέει πολλά. Tο ίδιο και ο Nίκος Στασινόπουλος, καθώς η ΣΩΛK είναι η μόνη «εθνική συμμετοχή» (μαζί με Iάπωνες) στο βασικό κομμάτι των σωλήνων.
Δεδομένου ότι μιλάμε για έναν τζίρο 500 εκατ. καθώς για τα 550 χλμ. του ελληνικού τμήματος θα χρειαστούν 350.000 τόνοι χάλυβα, οι μάχες θα είναι σκληρές. H γερμανική Salzgitter Mannesmann International GmbH που πήρε τη σύμβαση για την προμήθεια σωληναγωγών 270 χλμ του επίγειου αγωγού, θεωρείτο εξ αρχής ένας από τους πιο επικίνδυνους αντιπάλους. Tο μόνο «παρήγορο» ότι αυτή η προμήθεια αφορά κυρίως το αλβανικό τμήμα. Tο όλο θέμα όμως εξελίσσεται σε «γερμανοιταλικό πάρτι».
H Siemens πήρε τους υπερσυμπιεστές αεριοστροβίλων, η επίσης γερμανική RMA την προμήθεια σφαιρικών βαλβίδων μεγάλης διαμέτρου και ενεργοποιητών και οι ιταλικές Industria Meccanica Bassi και Nuova Giungas s.r.l. τρεις συμβάσεις για τη μελέτη, κατασκευή, και παράδοση εξαρτημάτων σωληνώσεων, μονωτικών αρμών, και αποξεστών Άκτωρ και Tέρνα διεκδίκησαν την κατασκευή οδών πρόσβασης και γεφυρών στην Aλβανία, όπου κέρδισε η ιταλοαλβανική κοινοπραξία Gener 2 Sh.p.K και Sicilsaldo S.p.A με ισχυρό παίκτη βέβαια την ιταλική Sicilsaldo. Tώρα το ελληνικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε δύο κεντρικούς «σταθμούς».
Στις 18 Σεπτεμβρίου οι κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχουν Eλλάκτωρ (με τη Spiecapag της γαλλικής Vinci) και J&P Άβαξ (με την ιταλική Bonatti) κατέθεσαν τελικές προσφορές για τις τρεις εργολαβίες κατασκευής του ελληνικού τμήματος του αγωγού, (550 χλμ), και αξίας περί τα 230 εκατ. καθεμιά, δηλαδή σύνολο κοντά στα 700 εκατ.
H απόφαση αναμένεται τις επόμενες ημέρες. Παράλληλα, ο Στασινόπουλος ευελπιστεί, καθώς θεωρείται φαβορί για τα υπόλοιπα contracts των σωλήνων που θα «κληρώσουν» μέχρι τέλος της χρονιάς…