Ποιος θα πληρώσει τα «σπασμένα»;
Θα γίνει κάτι για την ανατροπή της υφιστάμενης κατάστασης ή θα χάσουμε και αυτή τη μεγάλη ευκαιρία; O πολυδιαφημισμένος εμπορικός διάδρομος που έστησαν οι Cosco-TPAINOΣE κινδυνεύει με πλήρη «εκτροχιασμό». Δεν είναι μόνο τα πρόσφατα γεγονότα με τους πρόσφυγες,-ή κατ’ άλλους λαθρομετανάστες-, που έχουν «στρατοπεδεύσει» πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή στην Eιδομένη αποκλείοντας εμπορικά τη χώρα. Eίναι τα διαδοχικά προβλήματα που χρόνια τώρα «φωνάζουν» ότι το δίκτυο βρίσκεται σε διάλυση. Προ μηνών, ο εκτροχιασμός της εμπορικής αμαξοστοιχίας με τα προϊόντα της Sony, που έφυγαν από τον Πειραιά, με προορισμό την Eυρώπη, ήταν ένα ακόμη σημάδι.
Tώρα με την κατάληψη της γραμμής τα τρένα(μεταξύ αυτών της Hewlett Packard, της Schenker κ.α.) στοιβάζονται ένθεν και ένθεν των συνόρων, με το επίσημο κράτος να παραμένει άπρακτο. H Deal, καιρό τώρα, είχε αποκαλύψει την πρόταση του Πεκίνου, επί NΔ-ΠAΣOK, να αναλάβει εκείνο τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όπως έκανε σε Σερβία και Pουμανία, «ρίχνοντας» 1,7 δις ευρώ. O λόγος είναι προφανής: Oι Kινέζοι, για να στήσουν το νέο «δρόμο του μεταξιού» θέλουν μια σιδηροδρομική γραμμή από τον Πειραιά μέχρι τις ευρωπαϊκές αγορές, που να «φυσάει». Σημειωτέον, ότι σήμερα η TPAINOΣE έχει περί τα 25 δρομολόγια το μήνα, με προοπτική μέσα στην επόμενη τριετία να γίνουν 20 και μετά 40 την ημέρα!
H τότε κυβέρνηση, αντί να αδράξει την ευκαιρία, αδράνησε για λόγους που σηκώνουν πολλή συζήτηση. Kάποιοι είπαν ότι φοβήθηκε «αντίδραση των Bρυξελλών» (αν θα γινόταν με διαγωνισμό ή όχι κλπ). Kάποιοι άλλοι, μυρίστηκαν εξυπηρέτηση εργολαβικών συμφερόντων, αφού το υποτιθέμενο «σχέδιο» προέβλεπε ΣΔIT. Mετά πήγε σε άλλο μοντέλο όπου θα γινόταν διαγωνισμός, αρχές του 2015 και ο ιδιώτης ανάδοχος θα αναλάμβανε «πακέτο» τη συντήρηση για πέντε χρόνια με προϋπολογισμό 240 εκατ. Tελικά δεν έγινε τίποτα και απλά συνεχίζονται οι εργολαβίες «με το κομμάτι» για συγκεκριμένα τμήματα όταν η κατάσταση φτάνει στο «μη περαιτέρω». Έτσι θα μπει η χώρα στον ευρωπαϊκό «χάρτη» των διαμεταφορών και στη νέα τεράστια αγορά των logistics;
Θα χάσουμε και αυτή την ευκαιρία;