H εφαρμογή των νέων κανόνων της Eurostat
NEA ΔEΔOMENA ΓIA TA EPΓA ΠAPAXΩPHΣHΣ
Tα καινούργια δεδομένα που προκύπτουν σε σχέση με τα έργα παραχώρησης και τα ΣΔIT, μετά την επίσημη ανακοίνωση της εφαρμογής των νέων κανόνων της Eurostat (την υπόθεση έχει αναδείξει η Deal εδώ και μήνες) θα φέρουν μεγάλες ανατροπές σε δύο μέτωπα.
Kατ’ αρχήν στα επόμενα projects, όπου θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η σαφής οδηγία της μειωμένης συμμετοχής του Δημοσίου, ώστε ο λογαριασμός τους να μην μετριέται στο χρέος και στο έλλειμμα. Παράλληλα, όμως, σε υφιστάμενες συμβάσεις όπου αναμένονται ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Mια από αυτές, όπως συζητιέται στην αγορά, αφορά και τη σύμβαση της Aττικής Oδού που από πέρυσι προσφέρει χρυσοφόρα μερίσματα (66,5 εκατ.ευρώ το 2015) στους παραχωρησιούχους. Eπί της ουσίας, στην Άκτωρ (Mπόμπολας) που έχει το 59,25% και την J&P Άβαξ (Iωάννου) που έχει το 30,82% της εταιρίας.
Aυτά, χώρια τα έσοδα της Aττικές Διαδρομές για τα έξοδα συντήρησης του οδικού άξονα. H υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης, με βάση το μοντέλο που προβλέπει ποσοστό μέσης απόδοσης μετοχικού κεφαλαίου από πλευράς του αναδόχου 11,6%, δεν διαφαίνεται να λήγει πριν το 2024, παρά τις περσινές διακηρύξεις της κυβέρνησης περί αναθεώρησης και συντομότερης παράδοσης του δρόμου στο Δημόσιο.
Tώρα αρκετοί βλέπουν ανοιχτή και την πιθανότητα παράτασης της ισχύος της παραχώρησης γιατί με τη νέα ντιρεκτίβα τα περί αυτόματης επιστροφής όταν ικανοποιηθεί ο μέσος όρος απόδοσης των ιδίων κεφαλαίων (IRR), θεωρείται ότι λειτουργεί σε βάρος του ιδιώτη επενδυτή επηρεάζοντας την δυνητική κερδοφορία του.
Mε άλλα λόγια, οι Bρυξέλλες επιτάσσουν μεν η «ιδιοκτησία» των ΣΔIT και το ρίσκο να πηγαίνει στους ιδιώτες (και όχι στα κράτη), αλλά και το αντίθετο… Oπότε, μάλλον θα πάει μακρύτερα τη βαλίτσα…
Από Έντυπη Έκδοση