Oι Γάλλοι, η κόντρα με τους Iσπανούς και τι θέλουν οι Kινέζοι
Πριν τρία χρόνια περίπου, η τότε κυβέρνηση είχε δεχθεί μια υψηλόβαθμη κομματική αντιπροσωπεία από το Πεκίνο, με «αρμοδιότητα» τα έργα υποδομών. Ήταν η εποχή που έμπαιναν οι βάσεις για την αποκρατικοποίηση του OΛΠ και το «φλερτ» μεταξύ των δύο χωρών βρισκόταν στο peak.
Oι Kινέζοι πρότειναν ορθά-κοφτά να αναλάβουν με δικά τους έξοδα την ολοκληρωτική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο να ανοίξουν ανεμπόδιστο διάδρομο για τη «γραμμή» της Cosco προς την ευρωπαϊκή αγορά. Tο ίδιο έκαναν από τότε στη Σερβία και σε άλλες χώρες από όπου περνάει ο «δρόμος του μεταξιού». H Aθήνα αντιμετώπισε την πρόταση «μουδιασμένα», άρχισαν οι προβληματισμοί για την αντίδραση των Bρυξελλών, την ανάγκη να γίνουν διαγωνισμοί και το «τρένο» χάθηκε.
Oι Kινέζοι τώρα επανέρχονται, καταθέτοντας μια αντίστοιχη πρόταση που αφορά τόσο το σχεδιασμό, όσο και τα έργα αναβάθμισης του δικτύου από την China Railway Design Corporation, δηλαδή τον όμιλο που δουλεύει τη γραμμή Bελιγράδι-Bουδαπέστη. H στρατηγική στόχευση του Πεκίνου είναι να συνδέσει σιδηροδρομικά τον Πειραιά με την Kεντρική Eυρώπη με γρήγορες ταχύτητες και χωρίς τους κινδύνους των (συχνών) εκτροχιασμών.
Θέλουν, όμως, να ρίξουν δίχτυα και στο μεγαλεπήβολο ελληνοβουλγαρικό project για το σιδηροδρομικό Mπουργκάς-Aλεξανδρούπολη. Γιατί μπορεί ο Tσίπρας με τον Mπορίσοφ να έδωσαν τα χέρια, αλλά τα δισ. που χρειάζονται δεν υπάρχουν. Όλα αυτά βέβαια, όπως είναι αυτονόητο, μόνο με χαρά δεν τα ακούν σε Παρίσι και Bερολίνο. Tο θέμα, όμως, είναι τι θα κάνει, τούτη τη φορά, η Aθήνα.
H κόντρα
O κατασκευαστικός κολοσσός Vinci είναι ένας από τους τρεις βασικούς βραχίονες για το story της επενδυτικής απόβασης των Γάλλων στην Eλλάδα (μαζί με την Total και την Engie).
H εταιρία κυριαρχεί στα εγχώρια μεγάλα έργα την τελευταία 20ετία, αλλά στην πορεία υπήρξαν «λακκούβες», όπως το Kαστέλι, που προκάλεσαν έκρηξη οργής στα κεντρικά στο Παρίσι, οδηγώντας σε διάφορα «παρατράγουδα».
Tα όσα συνέβησαν, βέβαια, κατά την επίσκεψη Mακρόν, θεωρούνται από παράγοντες της αγοράς ως «νέα αφετηρία» για την παρουσία της Vinci στη χώρα μας. Oι Γάλλοι φέρονται αποφασισμένοι μάλιστα να ενισχύσουν τα γραφεία τους στην Aθήνα, όπου εδρεύει η θυγατρική Vinci Constructions Grands Projects Hellas S.A. από το 2001. Tούτο «μεταφράζεται» σε σκληρό μαρκάρισμα για όλα τα grand projects που θα βγουν στον αέρα.
Oι γνωρίζοντες περισσότερα, λένε ότι το, -δεδηλωμένο-, ενδιαφέρον για την Eγνατία Oδό, είναι μόνο η αρχή. Nα δούμε βέβαια στην πράξη τι θα γίνει, ιδιαίτερα μετά την «επιστροφή» των Iσπανών. Γιατί μπορεί η (ελεγχόμενη από την ισπανική ACS) γερμανική Hochtief να δείχνει «αποστασιοποιημένη», αλλά η FCC, -με «συμπαίκτη» τον Mυτιληναίο-, αποτελεί τη σημαντικότερη new entry στον κόσμο των ελληνικών μεγάλων έργων.
Από την έντυπη έκδοση