Η αλήθεια είναι ότι το τελευταίο διάστημα στην αγορά καυσίμων κάτι κινείται, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, κάθε φορά όταν η πολιτεία είχε αποφασίσει να κινηθεί αυξάνοντας τους ελέγχους.
Έτσι ήδη υπάρχουν ενδιαφέροντα ευρήματα στο μέτωπο των «πειραγμένων» αντλιών όπου ήδη υπάρχουν τέσσερις επιτυχίες, με αποτέλεσμα το υγιές τμήμα της αγοράς να επιχαίρει και οι «παρανομούντες» να έχουν θορυβηθεί.
Αλλά και εκείνοι που θεωρούσαν ότι μπορούν να συνεχίσουν απτόητοι το πληρώνουν ακριβά όπως έδειξε η περίπτωση του πρατηρίου στον Κολωνό, που σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr ανήκει στον ίδιο ιδιοκτήτη του πρατηρίου στη Βάρης Κορωπίου, το οποίο επίσης είχε συλληφθεί επ’ αυτοφώρω να έχει μηχανάκια στις αντλίες του κλέβοντας τους πελάτες.
Βεβαίως όπως κατ’ επανάληψη έχουν τονίσει οι εταιρείες εμπορίας απέναντι στους «λαδιάρηδες» της αγοράς τα χέρια παραμένουν δεμένα: ακόμη και σήμερα που το νομοθετικό πλαίσιο έχει γίνει πιο αυστηρό, είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατεβάσεις το σήμα μιας εταιρείας προτού τελεσιδικίσει η καταδίκη, κάτι που μπορεί να γίνει σε διάστημα τριών ετών. Μέχρι τότε κινδυνεύεις να σου ζητηθούν ακόμη και αστικές αποζημιώσεις, αναφέρει χαρακτηριστικά πηγή της αγοράς.
Πάντως, ανεξάρτητα από τα εμπόδια αυτά, η αίσθηση που επικρατεί στην αγορά είναι ότι για τις επιτυχίες με τα μηχανάκια, εκτός από το αρμόδιο υπουργείο, που όντως έχει κινητοποιηθεί, συνολικά ολόκληρη η αλυσίδα της αγοράς, από τους πρατηριούχους μέχρι τις εταιρείες και τα διυλιστήρια, έχουν συμβάλει στον εντοπισμό των επιτήδειων.
Και ο ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών) και οι ενώσεις βενζινοπωλών και τα διυλιστήρια έχουν ζητήσει επισήμως και έχουν ασκήσει πιέσεις ώστε να ενταθούν οι έλεγχοι στην αγορά. Αιτία για την κοινή στάση της αγοράς απέναντι στο φαινόμενο, είναι οι αντίξοες συνθήκες της αγοράς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος εξαιτίας της αύξησης των τιμών. Εάν απέναντι στη μείωση των πωλήσεων, της αύξησης των κεφαλαίων κίνησης και των καθυστερήσεων στις πληρωμές, προστεθεί και ο αθέμιτος ανταγωνισμός κάποιων επιτήδειων, τότε δημιουργείται πρόβλημα επιβίωσης για πρατηριούχους ή ακόμη και εταιρείες.
Να θυμίσουμε εξάλλου και τις δηλώσεις που έχουν γίνει επανειλημμένα από την πλευρά των ιθυνόντων στα διυλιστήρια για θέματα ελέγχου του λαθρεμπορίου και για την προστασία του καταναλωτή από νοθείες και κλοπές.
Η συλλογική προσπάθεια της υγιούς πλειοψηφίας της αγοράς, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες δεν έχει μείνει μόνο στα λόγια. Κάποιοι θεωρούν ότι για να συλληφθούν οι τέσσερις επιτήδειοι με τα μηχανάκια στις αντλίες έχουν υπάρξει συγκεκριμένες καταγγελίες («πήγαν καρφωτοί» λένε χαρακτηριστικά στην αγορά). Τα στόματα βεβαίως είναι πιο εύκολο να ανοίξουν σήμερα εξαιτίας της κρίσης ενώ ο εντοπισμός μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα εφόσον κάποιος παρακολουθεί συστηματικά τις τιμές και διαπιστώσει ότι υπάρχουν αδικαιολόγητα χαμηλές τιμές. Έτσι όταν κάποιος πουλάει συστηματικά σε τιμές κάτω του κόστους ή χωρίς κέρδος, τότε «υπάρχει καπνός» λένε χαρακτηριστικά στην αγορά.
Να σημειώσουμε τέλος ότι δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται έλεγχοι και κινητοποιούνται οι αρχές. Και προ τετραετίας το τότε υπουργείο ανάπτυξης είχε ξεκινήσει εκστρατεία κατά της νοθείας βγάζοντας στην αγορά 14 οχήματα ΚΕΔΑΚ που βρίσκονταν στα γκαράζ του υπουργείου. Μάλιστα υπήρχαν ακόμη έξι οχήματα που δε βγήκαν καθώς τότε είχε λεχθεί ότι δεν υπάρχουν οδηγοί, αλλά σε κάθε περίπτωση οι έλεγχοι που έγιναν είχαν φέρει αποτελέσματα και το ποσοστό νοθείας είχε πέσει.