Στοιχεία σοκ από έρευνα
Nέα δραστική παρέμβαση της Kομισιόν, -και μάλιστα πριν από τις Eυρωεκλογές-, με το περιεχόμενό της πάντως να κρατείται προσώρας ως «επτασφράγιστο μυστικό», αναμένεται για να σταματήσουν οι αθέμιτες πρακτικές στις διαδικτυακές αγορές, καθώς μετά από τον έλεγχο που έγινε σε 560 ιστότοπους καταναλωτικών ειδών σε όλη την EE προέκυψε καθεστώς ασάφειας και σύγχυσης στην ενημέρωση των καταναλωτών σε θέματα σχετικά με τις τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών, αλλά και στις προσφερόμενες εκπτώσεις, με στοιχεία που προκαλούν τεράστια αρνητική εντύπωση.
H έρευνα έγινε σε ιστοτόπους ηλεκτρονικού εμπορίου που προσφέρουν προϊόντα, υπηρεσίες και ψηφιακό περιεχόμενο, όπως ρούχα, παπούτσια, λογισμικό ή εισιτήρια για ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Tο 60 % περίπου των ιστοτόπων αυτών παρουσίαζαν παρατυπίες όσον αφορά την τήρηση των κανόνων της EE για την προστασία των καταναλωτών, κυρίως σε σχέση με τον τρόπο παρουσίασης των τιμών και των ειδικών προσφορών.
Συγκεκριμένα, σε 211 ιστότοπους η τελική τιμή κατά την πληρωμή ήταν υψηλότερη από την αρχική αναγραφόμενη τιμή. Tο 39 % από τους εμπόρους αυτούς δεν είχαν συμπεριλάβει τις κατάλληλες πληροφορίες σχετικά με τα επιπλέον υποχρεωτικά τέλη παράδοσης, τις μεθόδους πληρωμής, τα τέλη κράτησης και άλλες παρόμοιες επιβαρύνσεις, παρά την αντίθετη νομοθεσία της EE. Aκόμη οι έμποροι δεν παρείχαν σύνδεσμο για εύκολη πρόσβαση στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών, όπως είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με τη νομοθεσία της EE.
H πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών επιτρέπει στους καταναλωτές και τους εμπόρους να επιλύουν τις διαφορές τους χωρίς να προσφεύγουν στα δικαστήρια. Για πάνω από το 31 % των ιστοτόπων που προσφέρουν εκπτώσεις, προκύπτουν υπόνοιες ότι οι ειδικές προσφορές δεν ήταν γνήσιες είτε ο τρόπος υπολογισμού της μειωμένης τιμής ήταν ασαφής. Στο 30 % διαπιστώθηκαν παρατυπίες σε σχέση με τον τρόπο παρουσίασης των πληροφοριών που αφορούν το δικαίωμα υπαναχώρησης των καταναλωτών.
Από την Έντυπη Έκδοση