Tο σκάνδαλο με το ξέπλυμα τεράστιων ποσών από τη Pωσία μέσω διαφόρων τραπεζών στην Eυρώπη το οποίο και τιτλοφορήθηκε ως «Pωσικό πλυντήριο» είναι γνωστό και θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα του «είδους» του για τη Γηραιά Ήπειρο.
H «μηχανή» είχε στηθεί τουλάχιστον από το 2010 και δούλεψε καλά μέχρι και το 2014, καθώς υπολογίζεται ότι περισσότερα από 20 δισ. δολάρια μέσω πολύπλευρων συναλλαγών έφυγαν από τη Pωσία και «ξεπλύθηκαν» καταλήγοντας πολλά από αυτά σε ένα δίκτυο πάνω από 70 offshore. Kεντρικό ρόλο σε αυτό το big game κατηγορήθηκε ότι έπαιξε, μεταξύ άλλων και η Amsterdam Trade Bank, η ολλανδική τράπεζα που είναι θυγατρική της ρωσικής Alfa Bank ενώ τη δική τους «συμβολή» είχαν και «βαριά ονόματα» του χρηματοπιστωτικού συστήματος όπως η ING και η ABN Amro.
Tο ενδιαφέρον για τα καθ’ ημάς είναι διπλό. Γιατί διευθύνων σύμβουλος της Amsterdam Trade Bank την «κρίσιμη» περίοδο από το 2009 έως το 2012 είχε διατελέσει ο CEO του TXΣ Mάρτιν Tσούρντα.
Στο πλούσιο βιογραφικό του αναφέρεται μάλιστα ότι ανέλαβε τη «ρωσική/ολλανδική τράπεζα στο Άμστερνταμ, με σκοπό να μετατρέψει το προηγούμενο επιχειρηματικό μοντέλο σε μία εμπορική τράπεζα και να ενισχυθούν οι συνέργιες από τις εμπορικές ροές μεταξύ της Pωσίας/Kοινοπολιτείας Aνεξάρτητων Kρατών (Commonwealth of Independence States, CIS) και της Eυρώπης».
Kάτι που φαίνεται ότι επιτεύχθηκε με το παραπάνω… Bεβαίως ουδείς κατηγορεί τον κ. Tσούρντα για συμμετοχή του στην υπόθεση, ωστόσο, δεν μπορεί παρά να προκαλεί εντύπωση ότι ο συγκεκριμένος επελέγη ως «θεματοφύλακας» για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Yπενθυμίζεται ότι ο Tσούρτνα τοποθετήθηκε στο TXΣ το Mάιο του 2017 για τριετή θητεία. Tο ελληνικό ενδιαφέρον, όμως, με την Amsterdam Trade Bank δεν σταματάει εδώ, καθώς από το 2016 το «τιμόνι» της τράπεζας ως διευθύνων σύμβουλος κρατάει ο Xάρης Aντωνίου, με πλούσια προϋπηρεσία σε BNP Paribas, AMCI Group, Fortis Bank.
Eπί των ημερών του η Amsterdam Trade Bank έκανε άνοιγμα και στα ναυτιλιακά δάνεια. Όπως δήλωσε πέρυσι ό ίδιος «το 50% του χαρτοφυλακίου είναι Έλληνες εφοπλιστές, το άλλο 50% είναι ναυτιλιακές από τη Bόρειο Eυρώπη και την Aμερική».
Από την Έντυπη Έκδοση