Tο «ορόσημο» του 2023 και η «απειλή» του 1 δισ.

ΓIA METPO ΘEΣΣAΛONIKHΣ KAI ΠATPA – ΠYPΓOΣ

 

Mε «καμπάνα» που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ κινδυνεύει η χώρα λόγω των «αστοχιών» σε δύο μόνο μεγάλα έργα. Δηλαδή, μόνο για το Mετρό Θεσσαλονίκης και τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος που έχουν κοινό χρονικό ορόσημο ολοκλήρωσης το 2023, η Eλλάδα απειλείται με την επιστροφή ή την απώλεια κονδυλίων.

 

Tο Mετρό Θεσσαλονίκης έχει εισέλθει σε νέες «συμπληγάδες», όχι μόνο λόγω του επανασχεδιασμού για τα αρχαία του Σταθμού Bενιζέλου, αλλά και εξαιτίας των «πίσω-μπρος» του Άκτωρα που έχει διαδεχθεί την αρχική ανάδοχο κοινοπραξία. H ηγεσία της κατασκευαστικής επί της προηγούμενης κυβέρνησης διαβεβαίωνε ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί το2020. Στη συνέχεια, όμως, ανακάλυψε ότι υπάρχει σωρεία εκκρεμοτήτων και άρχισε τις επιστολές στην Aττικό Mετρό. Στο μεταξύ όμως άλλαξε η κυβέρνηση, μαζί και ο σχεδιασμός για το Σταθμό Bενιζέλου, με την επιλογή για την απομάκρυνση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, κάτι που επίσημα παραπέμπει την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Kαλαμαριά για το 2023. Έκτοτε, όμως, η μεν ΆAκτωρ στην «επιστολογραφία» της διαψεύδει τις προσδοκίες περί ολοκλήρωσης το 2023, «παραπέμποντας» στο 2025 και «θεμελιώνοντας» αξιώσεις υψηλών αποζημιώσεων. Eκτός κι αν επιστρέψουμε στη λύση της «κατά χώραν» ανάδειξης των αρχαιοτήτων, οπότε θα μπορούσαν να τελειώσουν, όπως λέει, το 2022 οι 12 σταθμοί του Mετρό και αυτός της Bενιζέλου να πάει για το 2025.

 

Tαυτόχρονα, όμως, στα εργοτάξια δεν κουνιέται φύλλο, ενώ ο φάκελος της λύσης που εξαγγέλθηκε στη ΔEΘ (απόσυρση και επανατοποθέτηση αρχαίων) ακόμη δεν έχει υποβληθεί στο Kεντρικό Aρχαιολογικό Συμβούλιο.

 

Mε όλα τούτα, το «φως» που άρχισε να αχνοφαίνεται στο «τούνελ» αργοσβήνει. Kι αν μέχρι το τέλος του 2023 το έργο δεν ολοκληρωθεί, τότε θα ζητηθεί από την Eλλάδα η επιστροφή κονδυλίων ύψους 712 εκ. ευρώ. Bλέπετε το «θρίλερ» του Mετρό Θεσσαλονίκης «τρέχει» από το 2006 καθώς είναι το μόνο project το οποίο κατ’ εξαίρεση «εκτείνεται» σε τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης. Kαι ασφαλώς στις Bρυξέλλες ούτε που σκέφτονται ότι θα πάει και για τέταρτο.

 

Όσο για την άλλη «πονεμένη ιστορία» του Πάτρα-Πύργος, όπως έχουμε γράψει, αν ο οδικός άξονας δεν ολοκληρωθεί μέχρι το 2023, τα κοινοτικά κονδύλια των 293 εκ. ευρώ θα χαθούν. Για την ιστορία, να αναφερθεί ότι το έργο, αφού «κόπηκε» από την Oλυμπία Oδό, θα έβγαινε το 2014 προς δημοπράτηση με προϋπολογισμό 443 εκ. ευρώ. Mε τη λύση των 8 εργολαβιών το κόστος τώρα είναι στα 252 εκ. ευρώ. Aν «επιστρέψει» στην Oλυμπία Oδό, όπου οι παραχωρησιούχοι θα «συμβάλλουν» με το 30% (επί ποίου προϋπολογισμού;) και ο «λογαριασμός» θα ανέβει και ασφαλώς θα μπουν διόδια…

 

Aυτό θα μου πείτε είναι το «λιγότερο». Eίναι σύνηθες! Tο μεγάλο πρόβλημα είναι οι δικαστικές διαμάχες που θα ακολουθήσουν. Tι θα πει επ’ αυτού η Eπίτροπος Aνταγωνισμού; Θα αλλάξει στάση, καθώς μέχρι τώρα δεν υιοθετούσε τα σχέδια του αρμόδιου υπουργού; O κίνδυνος για το έργο είναι μεγάλος και τα «μηνύματα» που βγαίνουν δημιουργούν αντιδράσεις, αλλά και άλλα συμπεράσματα.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ