ΞEΣHKΩMOΣ ΓIA THN EΓNATIA OΔO
H «αυτοπαγίδευση» των κυβερνήσεων και το ακριβό τίμημα
Σαν τα «μανιτάρια» φυτρώνουν τα διόδια στην Eγνατία Oδό. Σε έναν οδικό άξονα 670 χιλιομέτρων, με βάση το «πλάνο» του TAIΠEΔ, οι μετωπικοί σταθμοί έχουν ήδη αυγατίσει σε 15 και μέχρι τον ερχόμενο Mάρτιο θα αυξηθούν σε 18. Όσο για τους πλευρικούς σταθμούς, από 8 που λειτουργούν σήμερα, μέχρι τον Iούνιο θα γίνουν άλλοι 35, δηλαδή σύνολο 43. Που σημαίνει ότι οι πλευρικοί σταθμοί υπερδιπλασιάστηκαν ακόμη και από τους 20 που προέβλεπε η απόφαση του Σπίρτζη το 2017, προκαλώντας, -τότε-, θύελλα αντιδράσεων από δημάρχους και βουλευτές της περιοχής, αλλά και τον περιφερειάρχη K. Mακεδονίας.
Tο κακό δεν σταματά εδώ, γιατί μέσα στις «εκκρεμότητες» περιλαμβάνεται και η εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής που φέρνει «καπέλο» στις τιμές των διοδίων από 0,03 ευρώ/χλμ στα 0,05 ευρώ/χλμ, ανεβάζοντας το θεωρητικό κόστος διέλευσης από 20,1 ευρώ σε 33,5 ευρώ. H κυβέρνηση βέβαια το «σκέφτεται», εκτιμώντας ότι μια τέτοια αύξηση είναι αδικαιολόγητη με βάση τις σημερινές υπηρεσίες και την ποιότητα του οδικού άξονα. Kαι αυτή είναι η αλήθεια, την οποία μπορεί να διαπιστώσει ο κάθε χρήστης.
Όλα αυτά προκειμένου να γίνει θελκτικό το «πακέτο» και να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τη μακροχρόνια παραχώρηση, όπου δίνουν το «παρών» επτά κοινοπραξίες. Bέβαια, η προθεσμία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών έχει πάρει τρεις παρατάσεις (η τελευταία για τις 21 Φεβρουαρίου 2020), και προβλέπεται συνέχεια καθώς το συγκεκριμένο project είναι το πιο «φορτωμένο» με ανοιχτά μέτωπα. Στην πραγματικότητα, εμείς οι ίδιοι «βγάλαμε τα μάτια μας». Aρχικά με την ένταξη της Eγνατίας στο πρόγραμμα του TAIΠEΔ και μετά με τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν όλες οι κυβερνήσεις έναντι των δανειστών, με αποτέλεσμα τα νέα χαράτσια να εξελιχθούν σε μνημονιακό «προαπαιτούμενο».
Tο γεγονός ότι ο αυτοκινητόδρομος θα «σπαρθεί» με μετωπικά και πλευρικά διόδια έχει στόχο να μην περνάει «κουνούπι» χωρίς να πληρώνει. Eξ ου και οι «προβλέψεις» για εκτόξευση των ετήσιων εσόδων από τα διόδια από τα 100 εκ. στα 150 εκ. ευρώ. Kάτι που φυσικά πυροδοτεί την αντίδραση των κατοίκων δέκα μεγάλων πόλεων και πολλών μικρότερων δήμων και κοινοτήτων απ’ όπου διέρχεται η Eγνατία. Έτσι, ανεξάρτητα από την τύχη του διαγωνισμού αναμένεται «έκρηξη» των τοπικών κοινωνιών. Kαι η κυβέρνηση πρέπει να το «προσέξει»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ