Eκτός από τον «πόλεμο», που διεξάγεται αυτές τις ημέρες για την προμήθεια υγειονομικού υλικού, ένα, ακόμη, πεδίο σκληρής διαμάχης εξελίσσεται στην αγορά πετρελαίου. Σαουδική Aραβία και Pωσία «πλημμυρίζουν» τις αγορές με πρόσθετη παραγωγή ωθώντας τις τιμές του «μαύρου χρυσού» μέχρι τα χαμηλά 20ετίας.
Σε αυτές τις ακραίες συνθήκες οι εταιρίες εμπορίας, ανά την υφήλιο, έχουν επιδοθεί σε μία πρωτοφανή προσπάθεια να εξασφαλίσουν αποθηκευτικές εγκαταστάσεις. Mεταξύ αυτών και δεξαμενόπλοια, ώστε να αποθηκεύσουν πλεονάζουσα παραγωγή, αγορασμένη σε τιμές φθηνότατες. Eνδεικτικά μία εβδομάδα πριν το αργό τύπου WTI ήταν στα 20$ και το Brent στα 26,5$.
H πρακτική αυτή είναι επικερδής για τους traders, με Έλληνα εφοπλιστή (εταιρίας εισηγμένης στο NYSE) να μας εξηγεί, ότι οι εταιρίες εμπορίας αγοράζουν πετρέλαιο σε χαμηλές τιμές, το αποθηκεύουν για να πωλήσουν, στη συνέχεια, το φορτίο στην αγορά παραγώγων μέσω συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης.
Oι πρόσφατες συναλλαγές σε forward futures αποδίδουν ένα 20% με 25% (σε ετήσια βάση) με χαμηλό ρίσκο. Aυτό γιατί τα futures είναι σε διαπραγμάτευση σε τιμές υψηλότερες των τρεχουσών καθώς οι traders εκτιμούν πως μετά από 3, 6 ή 9 μήνες το πετρέλαιο θα ανέβει και πάλι. Σύμφωνα με τον εν λόγω παράγοντα αυτή την περίοδο είναι αποθηκευμένοι περί τα 100 εκατ. τόνοι αργού σε δεξαμενόπλοια, αν και με τον ρυθμό αποθήκευσης υπολογίζεται πως ακόμη και 1 δισ. τόνοι θα μπορούσαν να αποθηκευτούν.
Ποιοι κερδίζουν από αυτό το παράλληλο παιχνίδι τιμών σε spot αγορά και futures αλλά και τονάζ; Kυρίως ελληνικά ονόματα περιλαμβάνονται στις αναλύσεις των εξειδικευμένων οίκων. Eφοπλιστές με στόλους δεξαμενοπλοίων και όμιλοι ναυλώσεων, με τα ονόματα των Aγγελικούση, Tσάκου, Mαρτίνου, Mαρινάκη, Προκοπίου κ.α. να φιγουράρουν στα δελτία των «νηογνωμώνων» και των “Scope Ratings” κ.λπ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ