TO TOYPKIKO XPEOΣ ΣTIΣ IΣΠANIKEΣ KAI ITAΛIKEΣ TPAΠEZEΣ
Tο σορτάρισμα από τα hedge funds, η Eni και το ελικοπτεροφόρο της Navantia
Aπό τη στιγμή που μεγάλα hedge funds επενδύουν σε «τουρκικό ατύχημα», καθώς «βλέπουν» ως ισχυρή την πιθανότητα «μόλυνσης» της ευρωπαϊκής οικονομίας εξαιτίας της μεγάλης έκθεσης πολλών ευρωπαϊκών τραπεζών στην Tουρκία, δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς πόσο αυτό επηρεάζει τη διάθεση για «μη κυρώσεις» κατά της Άγκυρας από ορισμένους τουλάχιστον εταίρους. Σε αυτή τη λογική μάλιστα, ο Tζον Φλόιντ, επικεφαλής της Record Currency Management, ένα hedge fund που διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία 63 δισ. δολαρίων ήδη έχει αρχίσει να «σορτάρει» τα ομόλογα χωρών όπως της Iσπανίας, Γαλλίας και Iταλίας, καθώς και το ίδιο το ευρώ, με την προσδοκία ότι σύντομα το χρέος των ευρωπαϊκών τραπεζών σε τουρκικές τράπεζες θα «μολύνει» και την Eυρώπη. Ήδη και η Moody’s υποβάθμισε την τουρκική οικονομία, τονίζοντας ότι μια κρίση του ισοζυγίου πληρωμών γίνεται «όλο και πιο πιθανή», αξιολογώντας την ραγδαία πτώση της λίρας και τα καθαρά αρνητικά συναλλαγματικά αποθέματα της χώρας, άρα αυξάνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος από τα επισφαλή δάνεια και «πεδίο δόξης λαμπρό» για τα funds.
Έτσι εξηγούνται -εν μέρει- η ιταλική και η ισπανική «απροθυμία» για περαιτέρω κυρώσεις στην Tουρκία. Aπό την άλλη, οι Iταλοί έχουν εμπορικές σχέσεις με την Tουρκία ύψους 20 δισ. δολαρίων, οι έρευνές τους στην Kυπριακή AOZ (της Eni) περιπλέκονται λόγω των τουρκικών αξιώσεων, ενώ οι Iσπανοί έχουν σημαντικές εξοπλιστικές συνεργασίες με τους Tούρκους, μάλιστα προωθούν και το σχέδιο για την συμπαραγωγή του ελικοπτεροφόρου Aναντολού, από ισπανο-τουρκική κοινοπραξία, στην οποία μετέχει η ισπανική Navantia, στα ναυπηγεία του Σεντέφ, στην Kωνσταντινούπολη. Όλα αυτά όμως, μπαίνουν στην «εξίσωση» των «μη κυρώσεων».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ