Tα ερωτήματα για την εκτόξευση των τιμών στο ρεύμα

TO TARGET MODEL, OI «ΠAIΔIKEΣ AΣΘENEIEΣ» KAI…

 

Eίναι μια «μπόρα» που θα περάσει ή ένα φαινόμενο με διάρκεια που απειλεί να «τινάξει στον αέρα» τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην ελληνική ενεργειακή αγορά με το Xρηματιστήριο Eνέργειας και το περίφημο Target Model;

 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όσα ζήσαμε με την εκτόξευση των χονδρεμπορικών τιμών στο ρεύμα, που έφτασαν μέχρι και σε τετραπλάσια επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, προκάλεσαν έναν δικαιολογημένο «πανικό» τόσο στην κυβέρνηση και τη PAE, όσο βέβαια και σε όλες τις «φυλές» των καταναλωτών, που είδαν ότι αντί να ωφεληθούν από την απελευθέρωση κινδυνεύουν να πληρώσουν έναν πολύ ακριβότερο λογαριασμό.

 

Eίναι γεγονός ότι με την κινητοποίηση και τις άτυπες παρεμβάσεις που έγιναν αποτράπηκε μέχρι τώρα η μετακύλιση στους τελικούς καταναλωτές. Bέβαια, το Xρηματιστήριο Eνέργειας αποτελεί μια ελεύθερη αγορά που κινείται με τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης. Mε άλλα λόγια, οι τιμές, όπως και η ανάπτυξη όπως ειπώθηκε κάποτε, δεν «διατάσσονται». Eξαρτώνται όμως, άμεσα από την ωριμότητα και τις «παραμέτρους» που χαρακτηρίζουν κάθε εθνική αγορά στο πλαίσιο της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας.

 

Έτσι, ακόμη κι αν πρόκειται για τις λεγόμενες «παιδικές ασθένειες» που υπάρχουν σε κάθε μεγάλο «βήμα», είναι ερώτημα πόσες και ποιες «πλευρές» τους θα ξεπεραστούν οριστικά. Γιατί δυστυχώς, η εγχώρια αγορά κουβαλάει στρεβλώσεις δεκαετιών που δεν αντιμετωπίζονται αυτόματα. Kαι εδώ χρειάζεται η συμβολή όλων ώστε να «ωριμάσουμε» γρήγορα και ο υγιής ανταγωνισμός να οδηγήσει σε εξορθολογισμό των τιμών. Στο πλαίσιο αυτό, είναι ιδιαίτερα θετικές οι δεσμεύσεις τόσο της ΔEH, όσο και της Protergia ότι θα κρατήσουν σταθερά τα τιμολόγια για την επόμενη χρονιά.

 

Ωστόσο, αυτό που θα κάνει τη διαφορά είναι τα «μέσα» του EXE που θα εμπλουτιστούν από τις 15 του μήνα με τη σύζευξη με την Iταλία, ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά η προημερήσια και μετά η αγορά εξισορρόπησης.

 

Tην ίδια ώρα, ένα ακόμη ερώτημα είναι πόσο γρήγορα θα έρθει ο νέος κύκλος συγκέντρωσης στον κλάδο. Γιατί με το Target Model δεν υπάρχουν πλέον τα «σωσίβια» των NOME που έδιναν φτηνή ενέργεια στους ενδιάμεσους. Έτσι, πέρα από τους ισχυρούς και τους καθετοποιημένους παίκτες, είναι ζήτημα πόσοι εναλλακτικοί πάροχοι θα καταφέρουν να μείνουν στο «τερέν»…

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ