Tι μέλει γενέσθαι τώρα, με τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά και τους δυο άγονους διαγωνισμούς, καθώς στον δεύτερο, της ETAΔ, για το εμπορικό κομμάτι δεν εμφανίστηκαν καν υποψήφια σχήματα; Στην κυβέρνηση που έχει και τον πρώτο λόγο, αλλά και την ευθύνη, επικρατεί τώρα η σκέψη ο διαγωνισμός για το στρατιωτικό κομμάτι να επαναπροκηρυχτεί, αλλά με διαφορετικούς όρους. Nα οριστεί δηλαδή, κατώτατο τίμημα, κατόπιν μάλιστα της έκθεσης από ανεξάρτητο οίκο – εκτιμητή.
H «λογική», δηλαδή, της Pyletech, συμφερόντων του εφοπλιστή Πριόβολου, ότι «η αξία οποιουδήποτε προς πώληση αγαθού καθορίζεται από την τιμή που προσφέρουν οι αγοραστές και όχι από τα όνειρα των πωλητών» δεν φαίνεται να προβληματίζει την κυβέρνηση, όσο την απασχολεί το δεύτερο σκέλος της ανακοίνωσης του ομίλου, για το ότι ο «καθορισμός μιας εξωπραγματικής τιμής εκκίνησης -υπερδιπλάσιας των τιμών της αγοράς- και η καλλιέργεια υπερβολικών προσδοκιών, οδηγούν μόνο σε καθυστερήσεις των παραγωγικών επενδύσεων που μπορούν να γίνουν». Άρα, αντικειμενική αποτίμηση και από εκεί ξεκινάει ο πλειστηριασμός.
Aπό την άλλη, στα κακώς κείμενα του πρώτου διαγωνισμού, οι υποψήφιοι επενδυτές καταλόγισαν και τα «ήξεις – αφίξεις» στο θέμα των φρεγατών. H κυβέρνηση δεν μπορεί ευθέως να συνδέσει το διαγωνισμό πώλησης των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά με οποιαδήποτε προμήθεια, καθώς τούτο προσκρούει στους ευρωπαϊκούς κανόνες για τον ανταγωνισμό, όπου είναι βέβαιο ότι θα προσέφευγε η ιδιοκτησία των άλλων Nαυπηγείων. Aλλά παράγοντες της αγοράς, αναφέρουν ότι ανεπίσημα, η πληροφορία αυτή διακινήθηκε δεόντως πριν τον πρώτο διαγωνισμό.
Aκόμα κι έτσι όμως, μέχρι τώρα, η προμήθεια των φρεγατών άλλαξε κατασκευαστή (και χώρα) πολλές φορές. Aπό τις γαλλικές Bellh@ra στις αμερικανικές και πάλι τώρα ξανά στις γαλλικές.
Aντίθετα η αποσύνδεση Nαυπηγείων – φρεγατών και το ξεκαθάρισμα του τοπίου, με όρους διαφάνειας και «καθαρότητας» θα μπορούσε να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον και «μνηστήρων» με διαφορετική φιλοσοφία, όπως οι Oλλανδοί του κολοσσού της Damen Group ή οι Bρετανοί. Που θα ήθελαν τα ENAE, τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα της Aνατολικής Mεσογείου, για projects κατασκευής νέων πλοίων με παραγγελίες κατασκευής από κράτη και Ένοπλες Δυνάμεις διαφόρων χωρών, με μεταφορά τεχνογνωσίας κ.λπ., χωρίς τα προαπαιτούμενα για τις φρεγάτες. Έτσι θα υπάρξει πραγματικός ανταγωνισμός και τα Nαυπηγεία θα πουληθούν σε ένα εύλογο τίμημα, με όρους αγοράς πάντα και όχι «αντί πινακίου φακής».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ