Η εταιρεία ερευνών IDC έδωσε στη δημοσιότητα την έκθεσή της για τις παραδόσεις «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων, κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2013.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC, κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2013, Android και iOS βρισκόταν στο 95,7% των smartphones που παραδόθηκαν, το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Αντίστοιχα, για ολόκληρο το 2013, τα δύο λειτουργικά συστήματα αποτέλεσαν το 93,8% των συνολικών παραδόσεων.
Βάσει των συγκεκριμένων στοιχείων καταγράφεται ετήσια αύξηση του διπολισμού της αγοράς κατά 4,5%, αφού για το τελευταίο τρίμηνο του 2012 τα Android και iOS μετρούσαν το 91,2% της αγοράς. Σε επίπεδο έτους η αύξηση αγγίζει το 6,1% (87,7% της αγοράς για όλο το 2012).
Το λειτουργικό σύστημα της Google διατήρησε την πρωτοκαθεδρία για το τελευταίο τρίμηνο του 2013, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 78,1%. Πρώτος κατασκευαστής στις τάξεις του Android αναδείχθηκε η Samsung με παραδόσεις που έφτασαν το 39,5%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η κινεζική Huawei. Ωστόσο, για το 2014, μετά και την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Motorola Mobility από τη Lenovo, η νέα εταιρεία αναμένεται να βρεθεί στη δεύτερη θέση, απ’ όπου θα «ρίξει» την Huawei.
Το λειτουργικό σύστημα της Apple κατέγραψε τη χαμηλότερη ανάπτυξη, τόσο σε επίπεδο τριμήνου (6,7%) όσο και σε επίπεδο έτους (12,9%). Συνολικά το iOS κατείχε μερίδιο 17,6% για το τελευταίο τρίμηνο του έτους και 15,2% για ολόκληρο το 2013.
Αναλυτές της αγοράς θεωρούν ότι η χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης οφείλονται στην απουσία ενός πραγματικά χαμηλού κόστους iPhone, το οποίο θα είχε καλύτερη πορεία στις αναπτυσσόμενες αγορές και στην απουσία μοντέλων με μεγαλύτερη οθόνη.
Τη σχετική λίστα κλείνουν η Microsoft και η BlackBerry. Το Windows Phone της Microsoft παρουσίασε τη μεγαλύτερη, ποσοστιαία, αύξηση μεριδίου αγοράς σε επίπεδο τριμήνου (46,7%) και σε επίπεδο έτους (90,9%). Παρόλα αυτά το μερίδιο αγοράς κυμάνθηκε στα επίπεδα του 3,3% για το 2013 και στο 3% για το τελευταίο τρίμηνο, με τη συντριπτική πλειοψηφία να προέρχεται από τις πωλήσεις συσκευών της Nokia. Αντίθετα, το BlackBerry φαίνεται να βυθίζεται, καθώς καταγράφει μείωση των μεριδίων αγοράς τόσο σε επίπεδο τριμήνου (-77%) όσο και σε επίπεδο έτους (-40,9%). Το μερίδιο αγοράς του BlackBerry για το τελευταίο τρίμηνο ήταν μόλις 0,6%, ενώ για το σύνολο του έτους στο 1,9%.
Στις παρατηρήσεις της η IDC σημειώνει ότι οι επιδόσεις ραγδαίας ανάπτυξης από τους κορυφαίους παίκτες της κατηγορίας θα συνεχιστεί μόνο για τα λίγα επόμενα χρόνια. Το ερώτημα που θέτει η εταιρεία ερευνών είναι για πόσο διάστημα ακόμη θα συνεχιστεί η κυριαρχία των Android/ iOS και επιπλέον αν θα αναδειχθούν νέοι παίκτες, όπως τα λειτουργικά Firefox OS, Ubuntu Phone, Tizen και Sailfish.
Η ανάδειξη νέων λειτουργικών συστημάτων μοιάζει δύσκολη, κυρίως λόγω των γιγαντιαίων μεριδίων που κατέχουν σήμερα Google και Apple. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πέντε χρόνια πριν η BlackBerry (τότε RIM) αποτελούσε την κυρίαρχη δύναμη στην, τότε, νεοσύστατη αγορά των smartphones.
Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί ότι με τον όρο «παραδόσεις» η IDC ορίζει τον αριθμό των συσκευών που παραδόθηκαν από τους κατασκευαστές προς τους μεταπωλητές. Σε καμία περίπτωση ο όρος δεν αφορά τις πραγματικές πωλήσεις, από τα ράφια των καταστημάτων.