Με το ακανθώδες ερώτημα της απειλής που συνιστά η τεχνητή νοημοσύνη (AI) για την ανθρώπινη εργασία καταπιάνεται σε άρθρο του το το “CNBC Make it”, μετά της «έκρηξης» των σχετικών συζητήσεων που προκάλεσε το ChatGPT.
Το chatbot που χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργήθηκε από την OpenAI, έχει εντυπωσιάσει και σοκάρει ταυτόχρονα με την ικανότητά του να απαντά σε ερωτήσεις, να γράφει εκθέσεις, ακόμη και να επιχειρηματολογεί σε νομικές υποθέσεις. Παράλληλα, ευλόγως πολλοί ανησυχούν για ενδεχόμενη αντικατάσταση των θέσεων εργασίας από AI τεχνολογίες, με τους ειδικούς να τονίζουν ωστόσο ότι το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό.
Μια σύντομη απάντηση για το αν η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορέσει να αντικαταστήσει ορισμένες θέσεις εργασίας, είναι ένα ηχηρό και ξερό «ναι». Η εξέλιξη της AI κατοχυρώνει ότι η εν λόγω τεχνολογία μπορεί να επιτύχει όλο και περισσότερα, και αυτό θα έχει φυσικά αντίκτυπο στις θέσεις εργασίας, αναφέρει ο Steven Miller, ομότιμος καθηγητής πληροφοριακών συστημάτων στο Πανεπιστήμιο Singapore Management University.
«Καθώς οι φυσικές μηχανές, τα λογισμικά συστήματα και οι συνδυασμοί hardware και software γίνονται πιο λειτουργικά ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης, είναι όλο και πιο πιθανό, καθώς και οικονομικά βιώσιμο, να αντικατασταθεί μεγαλύτερο μέρος των τμημάτων της σημερινής ανθρώπινης εργασίας από μηχανές», δήλωσε στο CNBC Make It. Ορισμένοι ρόλοι είναι πιο ευάλωτοι σε αυτό από ό,τι άλλοι, προσθέτει ο Μίλερ. Από την άλλη πλευρά, τα καθήκοντα που αλλάζουν συχνά και επομένως απαιτούν πράγματα όπως η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία είναι πιο δύσκολο να αντικατασταθούν από την τεχνολογία.
Σύμφωνα δε με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή χρηματοοικονομικών στη Σχολή Διοίκησης Kellogg του Πανεπιστημίου Northwestern, οι θέσεις εργασίας με έντονο το ανθρώπινο στοιχείο – όπως το να είσαι θεραπευτής – είναι ιδιαίτερα απίθανο να καταληφθούν από την τεχνολογία. «Οι θέσεις εργασίας που δίνουν έμφαση στις διαπροσωπικές δεξιότητες είναι πολύ πιο δύσκολο να αντικατασταθούν από μια τεχνητή νοημοσύνη», επισημαίνει.
Οι ανησυχίες δεν προκαλούν έκπληξη, λέει ο Steve Chase, επικεφαλής συμβούλου στην KPMG U.S. «Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες τεχνολογικές εξελίξεις, ο αρχικός φόβος της απώλειας θέσεων εργασίας και του εκτοπισμού μεταξύ των εργαζομένων είναι φυσικός». Ωστόσο, είναι ζωτικής σημασίας να έχουμε κατά νου διάφορα σημεία, προσθέτει, όπως ότι έχει ξανασυμβεί παρόμοια αναστάτωση και στο παρελθόν: για παράδειγμα, η εξάπλωση των ηλεκτρονικών υπολογιστών ή των πιο προηγμένων και εξειδικευμένων μηχανημάτων στα εργοστάσια.
Αν και τότε άλλαξε ο τρόπος και το είδος εργασίας των άνθρωποι – και πράγματι κάποιες θέσεις εργασίας έγιναν περιττές – σήμερα δεν μπορούμε να φανταστούμε τη ζωή χωρίς αυτέ ςτις τεχνολογίες. Πρόκειται για μια διαδικασία αιώνων, λέει ο Miller, προσθέτοντας ότι η ιστορία δείχνει ότι αν χάνονται θέσεις εργασίας λόγω της νέας τεχνολογίας, στη θέση τους δημιουργούνται άλλοι ρόλοι. «Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από την ικανότητα δημιουργίας και παράδοσης νέων τύπων αγαθών και υπηρεσιών … έχει ξεπεράσει κατά πολύ τον αριθμό των θέσεων εργασίας που εκτοπίστηκαν», εξηγεί.
Η τεχνητή νοημοσύνη, η τεχνολογία και τα προϊόντα που βασίζονται σε αυτή είναι περιορισμένα ακόμα κατά κάποιο τρόπο, επισημαίνει ο κ. Παπανικολάου. «Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή απέχουμε από την πραγματική τεχνητή νοημοσύνη», με την έννοια ότι όλα τα μοντέλα που διαθέτουμε αφορούν την πρόβλεψη της σωστής αντίδρασης βάσει ενός συνόλου δεδομένων. Μεγάλο μέρος αυτού που κάνει η τεχνητή νοημοσύνη είναι η σύνθεση της υπάρχουσας γνώσης με έναν συγκεκριμένο στόχο κατά νου, λέει. «Αυτό απέχει αρκετά από τη δημιουργία νέας γνώσης».
Το πιο πιθανό σενάριο είναι οι άνθρωποι να εργάζονται παράλληλα με την τεχνητή νοημοσύνη, παρά να αντικατασταθούν από αυτή. «Υπάρχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης με σκοπό την αναβάθμιση της εργασίας των ανθρώπινων εργαζομένων παρά για την πλήρη αυτοματοποίηση της ανθρώπινης εργασίας», αναφέρει.
Επομένως, ενώ οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης και η τεχνολογία που βασίζεται σε αυτούς μπορεί να μην πρόκειται να αντικαταστήσουν ολοκληρωτικά τις δουλειές των ανθρώπων, πιθανότατα θα γίνουν το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινής εργασιακής ζωής — ενδεχομένως αρκετά σύντομα, καταλήγει το άρθρο.