“Πιστεύουμε ακράδαντα στην πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων στα μεγάλα αεροσκάφη και το αεροσκάφος με μικτή πτέρυγα μπορεί να προσφέρει 50% χαμηλότερη καύση καυσίμου και εκπομπές ρύπων”, δήλωσε στο Tom O’Leary, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της JetZero. “Αυτό είναι ένα εκπληκτικό άλμα προς τα εμπρός σε σύγκριση με αυτό που έχει συνηθίσει η βιομηχανία”.
Καθώς η αεροπορική βιομηχανία πιέζεται να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και το κόστος των καυσίμων, έρχονται επαναστατικές αλλαγές στον σχεδιασμό και τη λειτουργία των επιβατικών αεροσκαφών.
Ο βασικός σχεδιασμός των εμπορικών αεροσκαφών, λόγω της προτεραιότητας της αεροπορικής βιομηχανίας στην ασφάλεια και της προτίμησης των δοκιμασμένων λύσεων, δεν έχει αλλάξει εδώ και δεκαετίες, με τη διαμόρφωση “σωλήνας και πτέρυγα” να παραμένει κυρίαρχη.
Για παράδειγμα, σύγχρονα αεροσκάφη όπως το Boeing 787 και το Airbus A350 διατηρούν το ίδιο συνολικό σχήμα με το Boeing 707 και το Douglas DC-8, τα οποία κατασκευάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1950.
Η πολιτική αεροπορία πειραματίζεται με ένα εντελώς νέο σχέδιο αεροσκάφους, το οποίο έχει ήδη λάβει άδεια να απογειωθεί στους ουρανούς της Καλιφόρνιας. Στα τέλη του περασμένου μήνα, η JetZero με έδρα το Λονγκ Μπιτς ανακοίνωσε ότι το δοκιμαστικό αεροσκάφος Pathfinder, το οποίο διαθέτει το λεγόμενο “σώμα μικτής πτέρυγας”, έλαβε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας από την FAA, ενώ απομένουν μόνο οι δοκιμαστικές πτήσεις.
Ο νέος σχεδιασμός
Το “σώμα μεικτής πτέρυγας” έχει μεγαλύτερο όγκο στο μεσαίο τμήμα. Τόσο η Boeing όσο και η Airbus διερευνούν την ιδέα αυτή. Ωστόσο, η JetZero έχει έρθει λίγο πιο κοντά στον φιλόδοξο στόχο της να θέσει σε λειτουργία ένα αεροσκάφος με σχεδιασμό “μικτής πτέρυγας” μέχρι το 2030.
“Βρισκόμαστε σε μια πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων στα μεγάλα αεροσκάφη και ο σχεδιασμός της “μικτής πτέρυγας” μπορεί να προσφέρει 50% μείωση στη χρήση καυσίμων και στις εκπομπές ρύπων”, δήλωσε στο CNN τον Αύγουστο του 2023 ο Tom O’Leary, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της JetZero.
Η JetZero λαμβάνει 235 εκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη αεροσκαφών με μικτό αμάξωμα πτέρυγας
Κατά τη διάρκεια περίπου 120 δοκιμαστικών πτήσεων μεταξύ 2007 και 2012, δύο μη επανδρωμένα, τηλεκατευθυνόμενα X-48 απέδειξαν τη βιωσιμότητα της ιδέας. “Ένα αεροσκάφος αυτού του τύπου θα είχε άνοιγμα φτερών ελαφρώς μεγαλύτερο από ένα Boeing 747 και θα μπορούσε να επιχειρεί από υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς αεροδρομίων”, αναφέρει η υπηρεσία, προσθέτοντας ότι το αεροσκάφος θα ζύγιζε επίσης “λιγότερο, θα δημιουργούσε λιγότερο θόρυβο και εκπομπές και θα είχε χαμηλότερο λειτουργικό κόστος σε σύγκριση με ένα εξίσου προηγμένο συμβατικό μεταφορικό αεροσκάφος”.
Το 2020, η Airbus κατασκεύασε ένα μικρό αεροσκάφος με μικτή πτέρυγα, μήκους περίπου έξι ποδιών, σηματοδοτώντας το ενδιαφέρον της για ένα αεροσκάφος πλήρους μεγέθους στο μέλλον. Αλλά αν το σχήμα είναι τόσο αποδοτικό, γιατί δεν έχουμε προχωρήσει ακόμη στην κατασκευή αεροσκαφών που βασίζονται σε αυτό;
Σύμφωνα με τον O’Leary, υπάρχει μια θεμελιώδης τεχνική πρόκληση που καθυστερεί τους κατασκευαστές. “Είναι η συμπίεση μιας μη κυλινδρικής ατράκτου”, λέει, σημειώνοντας ότι ένα αεροπλάνο σε σχήμα σωλήνα μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τους συνεχείς κύκλους διαστολής και συστολής που συνοδεύουν κάθε πτήση.
Ο νέος τύπος αεροπλάνου
Ο O’Leary λέει ότι το πλησιέστερο ισοδύναμο από πλευράς μεγέθους θα ήταν το Boeing 767 – ένα ευρύχωρο, δικινητήριο αεροπλάνο που εισήχθη τη δεκαετία του 1980 και μεταφέρει συνήθως περίπου 210 επιβάτες. Παράγεται ακόμη ως αεροσκάφος μεταφοράς εμπορευμάτων, αλλά αντικαταστάθηκε από το Boeing 787 ως επιβατικό αεροσκάφος. Έχει επίσης μια σύγχρονη στρατιωτική παραλλαγή, το KC-46, που χρησιμοποιείται από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ για εναέριο ανεφοδιασμό.
Παρομοίως, η JetZero στοχεύει στην ταυτόχρονη ανάπτυξη τριών παραλλαγών: ενός επιβατικού αεροσκάφους με θέσεις για 200 ή περισσότερους επιβάτες, ενός αεροσκάφους φορτίου και ενός βυτιοφόρου καυσίμων. Ο σχεδιασμός της μικτής πτέρυγας είναι τόσο κατάλληλος για το τελευταίο, ώστε πέρυσι η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ διέθεσε 235 εκατομμύρια δολάρια στην JetZero για την ανάπτυξη ενός αεροσκάφους δοκιμών πλήρους κλίμακας για την επικύρωση (ή τη διάψευση) των επιδόσεων του σχεδιασμού της “μικτής πτέρυγας”. Η στρατιωτική έκδοση του αεροπλάνου έχει προγραμματιστεί να δείξει το δρόμο και μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξη εμπορικών μοντέλων.