Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η εφαρμογή της μέσα κι από συστήματα Ρομποτικής έρχονται για να αλλάξουν την καθημερινότητά μας αλλά και για να εξαφανίσουν μία σειρά από επαγγέλματα. Ήδη σε πολλές περιπτώσεις, αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταποιητικές εταιρείες, φαρμακαποθήκες, τουριστικές υπηρεσίες η παρουσία των ρομπότ είναι εμφανής.
Εκατομμύρια θέσεις αναμένεται να χαθούν τα επόμενα χρόνια, παλαιά επαγγέλματα αναμένεται να μετασχηματιστούν σε ψηφιακά ενώ αυξάνονται οι θέσεις εργασίας σε όλα τα επαγγέλματα, που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη και τη συνδέουν με διαφορετικούς κλάδους.
Οι εκτιμήσεις των μελετητών κατά το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ είναι πως 85 εκατομμύρια θέσεων εργασίας αναμένεται να χαθούν τα επόμενα χρόνια, λόγω της εκτεταμένης χρήσης ρομπότ.
Αγροτική Οικονομία: Ρομπότ που μαζεύουν μήλα, ρομπότ που παίζουν ρόλο κυνηγόσκυλου, περιλαίμια που είναι κατάλληλα για να μην πλησιάζουν λύκοι τα κοπάδια είναι μερικοί μόνο από τους αυτοματισμούς, που υπάρχουν ήδη στην αγροτική παραγωγή, η οποία βλέπει το μέλλον της ψηφιακό. Ειδικά σε περιοχές, που έχουν εύκολο ανάγλυφο και μικρές κλίσεις είναι πολύ πιο εύκολη η χρήση ρομποτικών συστημάτων. Ήδη μία μικρή μερίδα Ελλήνων κτηνοτρόφων χρησιμοποιεί συστήματα ρομποτικής κυρίως για άλμεξη στο αγελαδινό γάλα. Ήδη παρακολουθούνται χωράφια μέσω γεωγραφικών συστημάτων ώστε να μειώνεται η χρήση αγροτικών εφοδίων` τάση, που αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Αναμένεται να μειωθούν θέσεις εργασίας εργατών γης και εργατών στον κτηνοτροφικό κλάδο.
Βιομηχανία – Μεταποίηση: Μεγάλο κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανίας ειδικά στη Γερμανία, στην Αμερική, στην Ιαπωνία έχει αρχίσει και χρησιμοποιεί ρομπότ. Δεν είναι ο μόνος κλάδος της βιομηχανίας, που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη. Τα ρομπότ και γενικά τα αυτοματοποιημένα συστήματα εκτιμάται πως θα μειώσουν αισθητά τις θέσεις εργατών στα εργοστάσια και τη μεταποιητική βιομηχανία και ήδη χρησιμοποιούνται προκειμένου να βελτιωθούν οι ταχύτητες στον χρόνο εργασίας. Η χρήση σε επίπεδο διαλογής και συσκευασίας είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη. Ήδη θίγονται εργαζόμενοι στην αυτοκινητοβιομηχανία κ.ά.
Μεταφορές: Εφαρμογές στις αυτοματοποιημένες μεταφορές έχουμε δει ήδη και στη χώρα μας με λεωφορεία, που λειτουργούν χωρίς οδηγό στην περιοχή των Τρικάλων. Τα επόμενα χρόνια τα αυτοματοποιημένα συστήματα θα μπορούν να βοηθήσουν πιο αποτελεσματικά άτομα με ειδικές ανάγκες, που δυσκολεύονται να μεταφερθούν μόνα τους, εισάγοντας μεγαλύτερη αυτονομία. Οι εφαρμογές αυτές μπορούν να αλλάξουν γενικά τα επαγγέλματα στον τομέα των Μεταφορών μειώνοντας τις θέσεις εργασίας σε οδηγούς, διανομείς κ.ά. Ερώτημα παραμένει κατά πόσο θα εφαρμοστούν ταχυμεταφορές και με drones.
Εμπόριο: Το ηλεκτρονικό εμπόριο γνώρισε μεγαλύτερη άνθηση τον καιρό της πανδημίας. Σταδιακά θα υπάρξει μείωση των καταστημάτων, που αφορούν σε συμβατικό εμπόριο κι αύξηση των καταστημάτων που αφορούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτό αναμένεται σταδιακά να μειώσει τις θέσεις εργασίας στις απευθείας πωλήσεις αλλά και σε άλλους τομείς, που είναι βοηθητικοί του εμπορίου π.χ. με τη μείωση θέσεων αποθηκάριων.
Τουρισμός: Οι εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στον τουρισμό είναι γνωστές. Το Ρομπότ Σοφία, που ήρθε σε ξενοδοχείο της Ρόδου προσέλκυσε το ενδιαφέρον του κοινού. Υπάρχουν διάφορες εφαρμογές με ρομπότ που καθαρίζουν, μοιράζουν πετσέτες, είναι προσωπικοί βοηθοί, ρεσεψιονίστ κ.ά. κυρίως σε ξένα κράτη. Αναμένεται να μειωθούν κι εδώ θέσεις εργασίας κυρίως στον τομέα της καθαριότητας.
Ναυτιλία: Τα προηγούμενα χρόνια τα αυτοματοποιημένα συστήματα δημιούργησαν καλύτερες συνθήκες εργασίας μέσα στα καράβια και λιγότερα άγχη για δυστυχήματα τόσο σε ό, τι αφορά στην πορεία των πλοίων όσο και σε ό, τι αφορά στην παρακολούθηση του καιρού. Τα επόμενα χρόνια μην απορήσετε αν δείτε καράβια χωρίς πλήρωμα, αλλά αυτό πιθανότατα θα γίνει στο απώτερο μέλλον, αφού κι οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν εμπιστεύονται τα καράβια τους να κυκλοφορούν μόνα τους. Όμως, αναμένεται να μειωθούν θέσεις εργασίας κυρίως στο κατώτερο πλήρωμα αλλά και στα λιμάνια.
Υπηρεσίες: Στον κλάδο των τραπεζών, σε εταιρείες, που έχουν οργανωμένα τηλεφωνικά κέντρα ήδη χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχουν καταφέρει να εξαφανίσουν τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος στο τέλος «καθαρίζει», για ό, τι δεν κατάφεραν οι αυτοματοποιημένες συνομιλίες.