Μια νέα έρευνα για την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στα ευρωπαϊκά σχολεία, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Vodafone, αναδεικνύει σημαντικά κενά στις δεξιότητες AI των μαθητών και εκπαιδευτικών.
Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα σχολεία εξελίσσεται με διαφορετικούς ρυθμούς στις ευρωπαϊκές χώρες, δημιουργώντας ένα κατακερματισμένο τοπίο ως προς την πρόσβαση και τη χρήση της.
Η έρευνα, με τίτλο «Ο αυξανόμενος ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση», διεξήχθη από την εταιρία Ipsos και περιέλαβε 7.000 μαθητές ηλικίας 12-17 ετών από επτά χώρες της Ευρώπης. Τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι η εκπαίδευση βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο, όπου η αξιοποίηση της AI μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά το μέλλον της μάθησης.
Ανισότητες και έλλειμμα δεξιοτήτων
Ένα από τα κύρια ευρήματα της έρευνας είναι ότι το 27% των μαθητών αισθάνεται πως δεν διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο σχολείο. Επιπλέον, παρατηρούνται σημαντικές διαφορές στις δεξιότητες AI ανάλογα με το οικονομικό υπόβαθρο των οικογενειών. Οι μαθητές από χαμηλότερα εισοδήματα έχουν μικρότερες ευκαιρίες να αναπτύξουν σχετικές γνώσεις, σε αντίθεση με εκείνους που προέρχονται από πιο εύπορα νοικοκυριά.
Εκτός από τις μαθητικές κοινότητες, το έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων επηρεάζει και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Η απουσία σχετικής επιμόρφωσης, σε συνδυασμό με την έλλειψη ενός ενιαίου πλαισίου για την ενσωμάτωση της AI στη διδασκαλία, δυσχεραίνει τη διαδικασία εκπαίδευσης.
Προετοιμασία για το μέλλον
Παρά τις προκλήσεις, η τεχνητή νοημοσύνη αναγνωρίζεται ως μια τεχνολογία που θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην επαγγελματική εξέλιξη των νέων. Σύμφωνα με την έρευνα, το 74% των μαθητών θεωρεί ότι η AI θα επηρεάσει το μέλλον της εργασίας τους. Ωστόσο, λιγότεροι από τους μισούς δηλώνουν ότι το σχολείο τους τούς προετοιμάζει επαρκώς για να αξιοποιήσουν αυτή τη νέα πραγματικότητα.
Η μελέτη καταγράφει επίσης ανησυχίες για τις πιθανές ανισότητες που μπορεί να δημιουργήσει η τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και αισιοδοξία για τις νέες μαθησιακές δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει. Όπως επισημαίνει ο Joakim Reiter, Διευθυντής Εξωτερικών και Εταιρικών Υποθέσεων του Ομίλου Vodafone, είναι σημαντικό οι υπεύθυνοι χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής να ενσωματώσουν την τεχνητή νοημοσύνη στο πρόγραμμα σπουδών, διασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες μάθησης για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής ή γεωγραφικής κατάστασης.
Πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ