Ερευνητές στις ΗΠΑ ανέπτυξαν την πρώτη «έξυπνη» μπαταρία λιθίου – ιόντων, που προειδοποιεί έγκαιρα προτού υπερθερμανθεί και τυλιχτεί στις φλόγες.
Μια σειρά από σχετικά περιστατικά τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργήσει ανησυχίες διεθνώς για την ασφάλεια αυτών των μπαταριών.
Η νέα τεχνολογία μπορεί να ενσωματωθεί στις κοινές μπαταρίες που χρησιμοποιούνται ευρέως σε δισεκατομμύρια κινητά τηλέφωνα, φορητούς υπολογιστές και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές, καθώς επίσης σε μεγαλύτερες μπαταρίες για αυτοκίνητα και αεροπλάνα.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Nature Communications”, τόνισαν ότι «στόχος είναι ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης που θα σώζει ζωές και περιουσίες».
Το βραχυκύκλωμα και η έκρηξη της μπαταρίας μπορεί να συμβεί λόγω διείσδυσης μεταλλικών σωματιδίων ή σκόνης στο εσωτερικό της, λόγω υπερβολικά γρήγορης φόρτισης ή όταν η θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή.
Το 2013 η Boeing «προσγείωσε» προσωρινά τον στόλο των νέων αεροσκαφών της “787 Dreamliner”, μετά από δύο μπαταρίες που έπιασαν φωτιά για αιτίες που ακόμη δεν έχουν βρεθεί.
Το 2006 η Sony ανακάλεσε εκατομμύρια μπαταρίες λιθίου – ιόντων μετά από αναφορές χρηστών για πάνω από δέκα φορητούς υπολογιστές της που έπιασαν φωτιά.
Η εταιρεία αναγνώρισε ότι στη διάρκεια της κατασκευής τους μικροσκοπικές μεταλλικές «ακαθαρσίες» είχαν εισχωρήσει στις μπαταρίες, προκαλώντας βραχυκύκλωμα κάποια στιγμή.
«Η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο μπορεί να είναι μία στο εκατομμύριο. Παρ’ όλα αυτά παραμένει ένα μεγάλο πρόβλημα, λαμβάνοντας υπόψη ότι εκατοντάδες εκατομμύρια υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα πουλιούνται κάθε χρόνο.
Θέλουμε να μειώσουμε την πιθανότητα της πυρκαγιάς στην μπαταρία στην μία στο ένα δισεκατομμύριο ή ακόμη και στο μηδέν», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας.
Το ″έξυπνο″ σύστημα των αμερικανών ερευνητών ανιχνεύει έγκαιρα το πρόβλημα και μπορεί να στείλει ένα μήνυμα στον κάτοχο της συσκευής ότι η μπαταρία θέλει αντικατάσταση.
Το ίδιο προειδοποιητικό σύστημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε άλλου είδους μπαταρίες, όπως ψευδαργύρου, αλουμινίου και άλλων μετάλλων.
Το υπό ανάπτυξη καινοτομικό σύστημα μπορεί να ανιχνεύσει τα τυχόν προβλήματα στη διάρκεια της λειτουργίας μιας κανονικής μπαταρίας, αλλά δεν έχει εφαρμογή σε μπαταρίες που έχουν υποστεί ζημιά συγκρούσεις ή άλλα ατυχήματα.