Η κατηγορία που προσάπτουν πολλοί στο Facebook είναι πως, για όποιον βασίζεται σε αυτό για ενημέρωση, μπορεί να καταλήξει «μάτριξ» με εντυπωσιακές μεν αλλά ανυπόστατες ειδήσεις που επιβεβαιώνουν τις πεποιθήσεις του -στο οποίο οι διαψεύσεις και μετέπειτα αποκαταστάσεις (πολλές φορές, της λογικής) δεν διαδίδονται σε ανάλογη έκταση.
Το αν και κατά πόσο αυτό συνέβαλε στην εκλογή Τραμπ δεν είναι επαληθεύσιμο ή μετρήσιμο, αλλά αυτού του είδους η εκτίμηση ακούγεται τόσο που ο ιδρυτής του Facebook αισθάνθηκε την ανάγκη να την αντικρούσει κατηγορηματικά: «Τρελό να το πιστεύει κανείς» είπε.
«Η αντίληψη πως το Facebook επηρέασε τις εκλογές με οποιονδήποτε τρόπο είναι αρκετά τρελή ιδέα» είπε, σύμφωνα με το BBC, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ το βράδυ της Πέμπτης μιλώντας σε τεχνολογικό συνέδριο στην Καλιφόρνια.
«Όποιος το πιστεύει αυτό δεν νομίζω πως έχει αντιληφθεί το μήνυμα που προσπάθησαν να στείλουν σε αυτές τις εκλογές οι υποστηρικτές του Τραμπ» συνέχισε.
Για όλο και περισσότερους Αμερικανούς, το Facebook μετατρέπεται στον κυριότερο δίαυλο ενημέρωσης.
Το Facebook είναι έτσι στημένο ώστε στη ροή του κάθε χρήστη να εμφανίζεται περιεχόμενο που θεωρείται ότι τον ενδιαφέρει περισσότερο (βάσει του ενδιαφέροντος που έχει δείξει προηγουμένως). Αρκετοί διαβλέπουν σε αυτό το μηχανισμό τον κίνδυνο να μετατραπεί η ροή του Facebook για τον κάθε χρήστη σε «ηχώ» των πεποιθήσεών του, βάζοντας στο περιθώριο του κάθε χρήστη αμφισβητήσεις ή άλλες απόψεις.
Ειδικά δε κατά την αμερικανική προεκλογική εκστρατεία, η κατηγορία που προσάπτεται στο Facebook ήταν πως διαδίδονταν ευκολότερα ψευδείς ειδήσεις αντί οι μετέπειτα διαψεύσεις τους, επειδή το εντυπωσιακό παίρνει περισσότερα like αντί για την «προσγείωση» στην πραγματικότητα.
Το αποτέλεσμα του συνδυασμού αυτών των δύο είναι προφανές.
Ο Ζούκερμπεργκ απέρριψε ως ανεπαρκή εξήγηση για την εκλογική συμπεριφορά «μόνο το ότι οι ψηφοφόροι διάβασαν “fake news”». Ψευδείς ειδήσεις κυκλοφορούν στο Facebook όσο και παντού στο Διαδίκτυο, τόνισε.
«Το πρόβλημα δεν βρίσκεται στο ότι λείπει η ποικιλομορφία στην πληροφορία και το περιεχόμενο, στο Facebook υπάρχει περισσότερο από ό,τι στα παραδοσιακά μέσα» συνέχισε ο Ζούκερμπεργκ. «Όμως ακόμη δεν έχουμε καταφέρει να φέρουμε τους ανθρώπους σε ισχυρότερη διάδραση με αυτό το περιεχόμενο» σημείωσε.