Στο πλαίσιο της συνεργασίας της Nike με το NBA, σας αποκαλύπτουμε με λεπτομέρειες πώς ακριβώς οι σχεδιαστές της Nike, οι επαγγελματίες παίκτες και οι επιστήμονες του αθλητισμού συνεργάστηκαν για να αναπτύξουν τις πιο τεχνικά προηγμένες φανέλες και σορτς.
Πριν από 20 χρόνια, το μπάσκετ είχε πιο έντονο σωματικό χαρακτήρα. Υπήρχαν περισσότερα κρατήματα και λαβές. Το παιχνίδι ήταν πιο αργό και μεθοδικό. Στη συνέχεια όμως οι κανόνες άλλαξαν.
Η αλλαγή στους κανόνες για την άμυνα (αφού πλέον η άμυνα ζώνης επιτρέπεται) και οι πιο αυστηροί κανόνες για την επαφή των χεριών με το σώμα του αντιπάλου έκαναν το παιχνίδι πιο γρήγορο και ρευστό. Έτσι, με την πάροδο του χρόνου, οι παίκτες προσαρμόστηκαν, έγιναν απίστευτα ευέλικτοι και πιο γρήγοροι στις αποφάσεις τους.
Οι ομάδες άρχισαν να εφαρμόζουν τακτικές που περιλαμβάνουν λιγότερους παίκτες, ενώ οι πολύ ανοιχτές επιθέσεις, που παλιότερα χαρακτήριζαν λίγες ομάδες, τώρα έχουν γίνει το νέο σημείο αναφοράς στο μπάσκετ.
«Όλα, από το πώς οι αθλητές μετακινούνται στη θέση όπου παίζουν μέχρι και τον σωματότυπό τους, είναι εντελώς διαφορετικά σήμερα σε σχέση με 5-10 χρόνια πριν», αναφέρει ο Kurt Parker, VP Apparel Design της Nike. «Γι’ αυτό θέλαμε να εξελίξουμε ριζικά τόσο την απόδοση όσο και το στυλ των εμφανίσεων».
Αυτός ήταν ο στόχος όταν εδραιώθηκε η συνεργασία της Nike με το ΝΒΑ τον Ιούνιο του 2015. Οι σχεδιαστές της Nike έπεσαν με τα μούτρα στη δουλειά, σχεδιάζοντας τη νέα εμφάνιση με στόχο να ελαχιστοποιήσουν τις πιθανές ενοχλήσεις για τους αθλητές, διατηρώντας τους δροσερούς, στεγνούς και χαρίζοντάς τους απόλυτη ελευθερία στις κινήσεις — όλα αυτά σε συνδυασμό με μια ανανεωμένη και κομψή εμφάνιση. Στηριζόμενοι στην 25ετή εμπειρία τους σχετικά με τους κανονισμούς, αξιοποίησαν μια ευκαιρία που παρουσιάζεται κάθε 4 χρόνια για να συγκεντρώσουν σχόλια από τους μεγαλύτερους αθλητές στον κόσμο: τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο.
Εκεί, οι παίκτες δοκίμασαν τις Εμφανίσεις Nike Vapor που περιλαμβάνουν φανέλες και σορτς υψηλών επιδόσεων με ενσωματωμένη την τεχνολογία Nike AeroSwift. Επρόκειτο για τις πιο προηγμένες μέχρι τότε εμφανίσεις μπάσκετ της Nike. «Και πάλι όμως, αυτό ήταν το σημείο εκκίνησης για μας», δηλώνει ο Parker. «Για να προετοιμαστούμε για το NBA, χρειάστηκε να επανεξετάσουμε κάθε κομμάτι της εμφάνισης και αλλάξαμε περίπου τα πάντα μετά το Ρίο».
Οι μηχανικοί και οι σχεδιαστές της Nike εστίασαν στην επανεξέταση τριών τομέων: κίνηση, θερμοκρασιακή ρύθμιση και εφαρμογή. Όσον αφορά την κίνηση, αθλητικοί ερευνητές τρίτων φορέων συγκέντρωσαν στοιχεία που δείχνουν ότι οι μπασκετμπολίστες έχουν τη μεγαλύτερη ποικιλία κινήσεων από οποιουσδήποτε άλλους αθλητές. Στη διάρκεια ενός μέσου αγώνα, ένας παίκτης μπορεί να διανύσει περισσότερα από
Ένας αθλητής μπορεί να αλλάζει κατεύθυνση κάθε 2 δευτερόλεπτα, με σύνολο περίπου 1.000 αλλαγές ανά αγώνα. Κάποιοι παίκτες κάνουν μέχρι και 42 άλματα με μέσο χρόνο παραμονής στον αέρα 0,16 δευτερόλεπτα. «Το μπάσκετ είναι το παιχνίδι με τις περισσότερες εναλλαγές από κάθε
άλλο άθλημα», αναφέρει ο Parker. «Ένας παίκτης σηκώνεται από τον πάγκο και πρέπει να σπριντάρει και να πηδήξει όσο πιο ψηλά μπορεί μέσα σε δευτερόλεπτα».
Για να καταλήξει η ομάδα σχεδιαστών στη δημιουργία μιας εμφάνισης που επιτρέπει σε κάθε παίκτη να τρέχει, να πηδά και να κάνει κοψίματα, καθώς και για να συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικά με τη θερμοκρασιακή ρύθμιση, αφιέρωσε αμέτρητες ώρες σε αυστηρές δοκιμές, που περιλάμβαναν τα πάντα από πιθανά σκαλώματα και σκισίματα μέχρι το πλύσιμο και το ξέφτισμα, καθώς και στη χαρτογράφηση — μια διαδικασία που περιλαμβάνει το ψηφιακό σκανάρισμα του σώματος για να αξιολογηθούν οι ζώνες εφίδρωσης, οι ζώνες επαφής και τα σημεία όπου οι μπασκετμπολίστες χρειάζονται πλήρες εύρος κίνησης. «Έχουμε χρησιμοποιήσει ξανά τη χαρτογράφηση, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που το κάναμε συγκεκριμένα για τους σωματότυπους των αθλητών του NBA», επισημαίνει ο Parker.
Οι σχεδιαστές χρησιμοποίησαν την αλληλεπικάλυψη τριών χαρτών για να κατανοήσουν πώς σχεδιάζεται μια εμφάνιση σε τρεις διαστάσεις. Για παράδειγμα, από τους χάρτες προέκυψε ότι ο θώρακας παράγει ιδρώτα και σε αυτή την περιοχή το ρούχο τείνει να κολλά πάνω στο σώμα. «Θα δείτε παίκτες που προσπαθούν συνέχεια να ξεκολλήσουν τη φανέλα από τον θώρακά τους — ο LeBron το κάνει όλη την ώρα», διευκρινίζει ο Parker. «Έτσι, συνειδητοποιήσαμε ότι έπρεπε να βρούμε μια λύση ώστε η φανέλα να απορροφά τον ιδρώτα χωρίς να γίνεται πολύ βαριά ή στενή».
Καθώς η ομάδα εργάστηκε με ένα τεχνητό πλεκτό ύφασμα, κατάφερε να προγραμματίσει τη δομή πλέξης έτσι ώστε να δημιουργήσει μια τρισδιάστατη ζώνη που επιτρέπει τη ροή του αέρα, ενώ τοποθέτησε μικροσκοπικούς κόμβους επάνω του που δεν του επιτρέπουν να κολλά πάνω στο δέρμα.
«Η θερμοκρασία ανεβαίνει στα ύψη», επισημαίνει ο Steve Nash, που έχει ανακηρυχθεί δύο φορές MVP στο NBA. «Όταν ένα ύφασμα αναπνέει καλύτερα και απορροφά περισσότερο ιδρώτα, μπορούμε να παραμείνουμε ζεστοί — αλλά όχι υπερβολικά — μέσα στο γήπεδο». Σε αυτή την περίπτωση, συμβάλλοντας στον καλύτερο θερμοκρασιακό έλεγχο, οι χάρτες δημιούργησαν μια λύση για την αίσθηση που δίνει η φανέλα. «Συνήθως, ο αγώνας κρίνεται στο τελευταίο πεντάλεπτο, επομένως το τελευταίο πράγμα που θέλει ο παίκτης είναι να ασχολείται με τη φανέλα του σε αυτό το διάστημα», προσθέτει ο Parker.
Με τον ίδιο τρόπο, οι σχεδιαστές τροποποίησαν την εμφάνιση με βάση τις πληροφορίες για το εύρος κίνησης που συγκέντρωσαν από τους χάρτες, όπως ράβοντας το τελείωμα της πλάτης της φανέλας γύρω από τους ώμους (αντί να χρησιμοποιήσουν το σχέδιο συνεχόμενης ραφής που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν) και μετακινώντας τη σχισμή που διευκολύνει την κίνηση στο μπροστινό μέρος του σορτς, έτσι ώστε όταν ο παίκτης κάνει ένα κόψιμο ή βρίσκεται σε άμυνα, να ανοίγει ένα σημείο που του επιτρέπει να κινείται πιο ελεύθερα.
«Συνήθως, οι παίκτες φορούσαν μεγαλύτερο νούμερο έτσι ώστε τα ρούχα να τους δίνουν μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων», λέει ο Parker. «Αλλά χάρη σε αυτούς τους χάρτες,
πετύχαμε μια πιο αεροδυναμική εφαρμογή στις εμφανίσεις έτσι ώστε να ταιριάζουν στις ανάγκες των παικτών, δημιουργώντας την ελαφρύτερη εμφάνιση στην ιστορία του NBA».
Για να δοκιμάσει το σχέδιο και να συγκεντρώσει τα σχόλια των αθλητών για τις εμφανίσεις, η ομάδα ζήτησε από διάφορες ομάδες του NBA, όπως οι Jazz, Mavericks και Blazers, καθώς και από διάφορες κολεγιακές ομάδες, να φορέσουν δοκιμαστικά τις εμφανίσεις.
Η διαδικασία ήταν επαναληπτική: Η Nike διερευνούσε και δημιουργούσε μια έκδοση της εμφάνισης, την έδινε στον αθλητή για προπονήσεις διάρκειας περίπου μίας βδομάδας, συγκέντρωνε τα σχόλιά του για να τελειοποιήσει τη στολή και δημιουργούσε μια νέα έκδοση την οποία ξαναέδινε στον ίδιο αθλητή για δοκιμή, κοκ., για περίπου έναν χρόνο.
Ένα άλλο στοιχείο-κλειδί για τη δοκιμή των ρούχων ήταν να βρεθούν λύσεις που ανταποκρίνονταν στους πραγματικούς, διαφορετικούς σωματότυπους των παικτών. Η εμφάνιση έπρεπε να είναι ευέλικτη, με την έννοια ότι ένα ενιαίο στυλ έπρεπε να δείχνει τέλειο σε όλους τους αθλητές, αλλά έπρεπε και να μοιάζει ειδικά φτιαγμένη για τον καθένα ξεχωριστά.
Το στυλ ήταν επίσης ένα σημαντικό στοιχείο. Εξάλλου, οι παίκτες του NBA κυμαίνονται από 19χρονους rookies μέχρι 40χρονους βετεράνους, ο καθένας από τους οποίους με την προσωπική του γνώμη για την αίσθηση και την εφαρμογή. Πέρα από τις λειτουργικές και στυλιστικές λεπτομέρειες, οι αθλητές ανέφεραν ότι ο συναισθηματικός δεσμός τους με τις εμφανίσεις ήταν σημαντικός.
Οι εμφανίσεις Nike NBA Association Edition και Icon Edition κυκλοφορούν στο nike.com/nba. Οι «Statement» εμφανίσεις της Nike για τις ομάδες του NBA θα είναι διαθέσιμες από τις 20 Νοεμβρίου στον διαδικτυακό τόπο nike.com/nba.