Ο γαλλικός κολοσσός στην μηχανολογία τρένων Alstom πρόκειται να προβεί σε δοκιμές αυτοματοποιημένων εμπορικών τρένων στην Ολλανδία αυτή την χρονιά.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, το πρωτότυπο μοντέλο τρένου θα είναι ικανό να ταξιδέψει απόσταση περίπου 100 χλμ χωρίς την παρέμβαση οδηγού. Έτσι, η αυτοματοποίηση θα αποδεσμεύσει τους οδηγούς ώστε να εποπτεύουν άλλους τομείς της λειτουργίας του τρένου.
Οι δοκιμές μέχρι στιγμής στοχεύουν στο να καταδείξουν ότι το τρένο και το σύστημα σηματοδότησης μπορούν να επικοινωνούν αποτελεσματικά για να κινείται το τρένο μόνο του.
Η Alstom υπέγραψε συμφωνία με την ολλανδική ProRail και τη Rotterdam Rail Feeding για να πραγματοποιηθούν αυτές οι δοκιμές στο Betuweroute – μια διπλή σιδηροδρομική γραμμή 150 χλμ για εμπορικά τρένα, που συνδέει το Ρότερνταμ με τη Γερμανία.
Αν και η αυτοματοποίηση θεωρείται το μέλλον των μεταφορών, ο προβληματισμός για το αν τα τρένα θα μπορέσουν ποτέ να γίνουν πλήρως αυτόνομα είναι έντονος, κυρίως για λόγους ασφαλείας. “Δεν το βλέπω στο μέλλον να μην κάθεται ποτέ κανείς στο μπροστινό μέρος του τρένου”, αναφέρει ο δημοσιογράφος για θέματα τρένων Tony Miles.
“Προτιμούμε να έχουμε κάποιον εκεί να πατήσει ένα κουμπί παράκαμψης – π.χ. σε περίπτωση που ένα ανεξέλεγκτο όχημα πέσει πάνω στις γραμμές του τραίνου, ή ένας άνθρωπος πηδήσει μπροστά από το τρένο”, προσθέτει.
Αν και η τεχνολογία αυτοματοποίησης τρένων υπάρχει ήδη, ο T. Miles προβλέπει ότι θα χρειαστούν 30-50 χρόνια για να εφαρμοστεί στην πράξη στην Ευρώπη, αφού το να λειτουργήσουν τέτοια συστήματα σε μεγάλες αποστάσεις είναι αρκετά δύσκολο. Αποθαρρυντικός παράγοντας, τέλος, είναι η αναβάθμιση παλιών γραμμών που μπορεί να έχουν κατασκευαστεί ακόμα και τον 19ο αιώνα.