Οι επιβάτες των ευρωπαϊκών πτήσεων θα έχουν την δυνατότητα από φέτος να χρησιμοποιούν τα smart phones τους ενώ βρίσκονται στον αέρα, σύμφωνα με κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν ο Inmarsat, η Deutsche Telekom και η Nokia. Και αυτό χάρη στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Αεροπλοϊας, το European Aviation Network (EAN), που θα παρέχει ευρυζωνικό internet σε πτήσεις πάνω από την Ευρώπη, του οποίου η ολοκλήρωση και η εμπορική διάθεση θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018.
Όντας το πρώτο παγκοσμίως ενοποιημένο δίκτυο, το EAN συνδυάζει τη δορυφορική τεχνολογία S-band και συμπληρωματικά την επίγεια τεχνολογία LTE και αποτελείται από 300 σταθμούς βάσης στο σύνολο των 28 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το περασμένο καλοκαίρι η ολοκλήρωση του δικτύου των σταθμών βάσης ακολούθησε την επιτυχή εκτόξευση του δορυφόρου του Inmarsat, ο οποίος έκτοτε έχει δοκιμαστεί εκτενώς και έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2017.
Ο εξοπλισμός του EAN της νέας υπηρεσίας έχει ήδη ξεκινήσει να εγκαθίσταται σε αεροπλάνα από τον πιλοτικό πελάτη της, τον όμιλο International Airlines Group (IAG), στον οποίο ανήκουν αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways, η Iberia, η Aer Lingus και η Vueling.
Η υπηρεσία δοκιμάστηκε σε αρκετές πτήσεις επιβεβαιώνοντας ότι η πραγματική απόδοση του EAN ανταποκρίνεται στον σχεδιαστικό στόχο, επιτυγχάνοντας ασύγκριτα χαμηλή χρονική καθυστέρηση (latency), μικρότερη από 100 ms.
Στην Ελλάδα, στρατηγικό ρόλο στην ανάπτυξη του δικτύου ΕΑΝ θα έχει ο Όμιλος ΟΤΕ, καθώς επιλέχθηκε από τον Inmarsat ώστε να αναλάβει την εγκατάσταση και λειτουργία της επίγειας δορυφορικής υποδομής του νέου δικτύου. Ο δορυφορικός σταθμός, που εγκαταστάθηκε στο Κέντρο Δορυφορικών Επικοινωνιών του Ομίλου ΟΤΕ στην Νεμέα, αποτελεί το σημείο διασύνδεσης με τον δορυφόρο του Inmarsat. Ο δορυφόρος επικοινωνεί με τον τερματικό εξοπλισμό των αεροσκαφών (OBE) και εξασφαλίζει την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών Internet.
Όσον αφορά στην υλοποίηση του επίγειου δικτύου του European Aviation Network, η COSMOTE ανέλαβε την κάλυψη του εναέριου χώρου της Ελλάδας. Παρά τις τεχνικές ιδιαιτερότητες του έργου, με δεδομένο ότι η χώρα μας καλύπτεται κατά 2/3 από θάλασσα, η COSMOTE προχώρησε σε ειδικό σχεδιασμό και εγκατέστησε σταθμούς βάσης προηγμένης τεχνολογίας με ακτίνα κάλυψης