Η Google τα επόμενα 3 χρόνια πρόκειται να διαθέσει $300 εκατομμύρια σε μια προσπάθεια της να βοηθήσει την δημοσιογραφία να ανθίσει στην ψηφιακή εποχή καταπολεμώντας τα “αγκάθια” των fake news, ανακοίνωσε παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία Google News Initiative (GNI).
Η GNI θα επικεντρώνει σε τρεις κύριους αντικειμενικούς στόχους: να ανυψώσει και να ενδυναμώσει την ποιότητα της δημοσιογραφίας, να εξελίξει περαιτέρω επιχειρηματικά μοντέλα ώστε να δημιουργήσει βιώσιμη ανάπτυξη και να ενδυναμώσει ειδησεογραφικούς οργανισμούς μέσω της τεχνολογικής καινοτομίας.
Το τελευταίο διάστημα ο διαδικτυακός κολοσσός έχει επικεντρωθεί στην καταπολέμηση των λεγόμενων fake news και της παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια έκτακτων γεγονότων. Προχώρησε σε καθιέρωση σήμανσης ώστε να εμφανίζονται τα στοιχεία του εκδότη μιας είδησης, εισήγαγε ειδικά εικονίδια “εμπιστοσύνης” αλλά και λειτουργία επισήμανσης των fake news. Ωστόσο, όπως ομολογεί η Google, αυτές οι κινήσεις δεν είναι αρκετές για να λύσουν το πρόβλημα.
Για να υπηρετήσει καλύτερα τους στόχους της η Google δημιούργησε το Disinfo Lab, μία προσπάθεια καταπολέμησης της παραπληροφόρησης ειδικά κατά τη διάρκεια έκτακτων ειδήσεις ή κατά τη διάρκεια εκλογών. Παράλληλα, θα υπάρχει συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Harvard μέσω του First Draft project και με τα Ινστιτούτο Poynter, το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και την Ένωση Τοπικών Μέσων Ενημέρωσης, για την εκκίνηση του MediaWise, ενός project των ΗΠΑ που σχεδιάστηκε για να βελτιώσει την κριτική σκέψη των νέων καταναλωτών.
Σε σχετική ανάρτηση η εταιρεία ομολογεί ότι «καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο να διακρίνουμε τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο» σε επίπεδο online δημοσιεύσεων. «Τα επιχειρηματικά μοντέλα της δημοσιογραφίας συνεχίζουν να αλλάζουν δραστικά. Η ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας παρέχει προκλήσεις σε κάθε οργανισμό, συμπεριλαμβανομένων και των ειδησεογραφικών», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση της Google. Όπως επισημαίνει, «αν οι εκδότες δεν αναπτύσσονται, δεν αναπτύσσεται ούτε η Google– και γι’ αυτό το λόγο η Google κατέβαλε πέρυσι 12,6 δισεκατομμύρια δολάρια στους εκδότες, ενώ ανακατεύθυνε δωρεάν 10 δισεκατομμύρια κλικ το μήνα στις ιστοσελίδες των εκδοτών». Η εταιρεία κάνει λόγο για «κοινή αποστολή» με τα μέσα ενημέρωσης και για «αμοιβαίο επιχειρηματικό ενδιαφέρον».
Τώρα με την διάθεση 300 εκατ. δολαρίων τα επόμενα 3 χρόνια, εμβαθύνεται περαιτέρω η δέσμευση της εταιρείας για τη δημιουργία προϊόντων που καλύπτουν τις πλέον βασικές και επείγουσες ανάγκες του δημοσιογραφικού χώρου. Οι δεσμεύσεις που υλοποιούνται μέσω του Google News Initiative αντανακλούν το γεγονός πως η ειδησεογραφία αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τη Google καθώς και μια παρακαταθήκη για το όραμα της εταιρείας να κτίσει, από κοινού με τον κλάδο, ένα ισχυρό μέλλον για τη δημοσιογραφία κι ένα ποιοτικό μοντέλο που θα εξαπλωθεί παγκόσμια,