Σύμφωνα με δημοσκοπήσεις που δημοσιεύτηκαν το Σαββατοκύριακο στις ΗΠΑ και τη Γερμανία, η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου έχει χάσει την εμπιστοσύνη της στο Facebook, την ίδια στιγμή που ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Μαρκ Ζούκερμπεργκ ζήτησε και πάλι συγγνώμη για το πρόσφατο σκάνδαλο υπεξαίρεσης προσωπικών δεδομένων, με ολοσέλιδες καταχωρήσεις σε βρετανικές και αμερικανικές εφημερίδες.
Λιγότεροι από τους μισούς Αμερικανούς εμπιστεύονται το Facebook ότι θα τηρήσει την αμερικανική νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση του πρακτορείου Reuters και της εταιρείας Ipsos που κυκλοφόρησε την Κυριακή. Μια άλλη δημοσκόπηση, στη γερμανική εφημερίδα Bild am Sonntag, δείχνει ότι το 60% των Γερμανών φοβούνται ότι το Facebook και άλλοι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης έχουν αρνητικές συνέπειες για τη δημοκρατία.
Ειδικότερα, η δημοσκόπηση του Reuters/Ipsos έδειξε ότι τέσσερις στους δέκα Αμερικανούς (41%) εμπιστεύονται ότι το Facebook θα τηρήσει τους νόμους που προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα τους. Τα ποσοστά είναι κατά πολύ υψηλότερα για την Amazon.com (66%), για το Google (62%) και τη Microsoft Corp (60%).
Η δημοσκόπηση στην Bild έγινε από την εταιρεία Kantar EMNID. Μόνο το 33% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης έχουν θετική επίδραση στη δημοκρατία, ενώ το 60% πιστεύει το αντίθετο.
Ταυτόχρονα, ο ιδρυτής και επικεφαλής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ ζήτησε συγγνώμη επειδή “πρόδωσε την εμπιστοσύνη” των χρηστών, με ολοσέλιδες διαφημίσεις σε εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας, όπως στις βρετανικές Observer, Sunday Times και Guardian και στις αμερικανικές New York Times, Washington Post και Wall Street Journal. “Έχουμε την ευθύνη να προστατεύσουμε τις πληροφορίες σας. Εάν δεν μπορούμε, δεν το αξίζουμε”, ανέφερε η διαφήμιση, η οποία είχε τη μορφή ενός απλού κειμένου σε λευκό φόντο με ένα μικροσκοπικό λογότυπο τοιυ Facebook.
Ο μεγαλύτερος ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως έχει μπει στο στόχαστρο, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και προσπαθεί να αποκαταστήσει τη φήμη του μεταξύ των χρηστών, των διαφημιστών, των πολιτικών και των επενδυτών. Αφορμή στάθηκαν οι καταγγελίες ότι η βρετανική εταιρεία Cambridge Analytica απέκτησε παρανόμως πρόσβαση στις προσωπικές πληροφορίες εκατομμυρίων χρηστών και τις χρησιμοποίησε αργότερα στην προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ.
Τις απώλεια εμπιστοσύνης της κοινής γνώμης στον διαδικτυακό κολοσσό επιβεβαιώνει και η συνέντευξη του Αμερικανού, Δημοκρατικού βουλευτή Μαρκ Γουόρνερ, που είναι μέλος της Επιτροπής Πληροφοριών της Γερουσίας, στην εκπομπή Meet the Press του τηλεοπτικού δικτύου NBC, στην οποία αναφέρει ότι το Facebook δεν ήταν “απολυτώς διαθέσιμο” να εξηγήσει πώς χρησιμοποίησε η CA τα δεδομένα που συγκέντρωσε. Επανέλαβε επίσης την έκκλησή του να καταθέσει αυτοπροσώπως ο Ζούκερμπεργκ στο Κογκρέσο.