Ενδεχομένως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του μέλλοντος να είναι σε θέση να φορτίζουν ενώ κινούνται στον δρόμο, αντλώντας ενέργεια ασύρματα, απευθείας από πλάκες εγκατεστημένες στην άσφαλτο- κάτι που σημαίνει πως θα μπορούν να κινούνται για εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς να χρειάζεται να κάνουν στάση. Μπορεί προς το παρόν να φαίνεται σαν εικόνα από ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά για τους μηχανικούς του Πανεπίστήμιου του Κολοράντο πρόκειται για ένα επιστημονικό πρότζεκτ πάνω το οποίο θεωρούν ότι πολύ σύντομα θα βρει τεχνολογικές εφαρμογές στην κίνηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
“Θα θέλαμε να έχουμε ηλεκτρικά οχήματα που θα φορτίζουν ενώ κινούνται” δήλωσε ο Χουράμ Αφρίντι, βοηθός καθηγητής στο Department of Electrical, Computer and Energy Engineering του πανεπιστημίου. Τα τελευταία δύο χρόνια ο Αφρίντι και οι συνάδελφοί του μελετούν το κατά πόσο είναι δυνατή η ασύρματη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ηλεκτρικών πεδίων σε πολύ υψηλές συχνότητες. Μια τέτοια δυνατότητα εκπομπής μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας σε μεγαλύτερες αποστάσεις, σε πλατφόρμες που είναι εν κινήσει, σε χαμηλό κόστος, θα μπορούσε κάποια στιγμή να πάει την τεχνολογία αυτή πέρα από τα όρια των μικρών ηλεκτρονικών συσκευών, σε μεγαλύτερες συσκευές- όπως αυτοκίνητα.
Προς το παρόν τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να ταξιδεύουν αποστάσεις από 160 μέχρι και 400 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση, ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο. Ωστόσο, οι σταθμοί φόρτισης εξακολουθούν να είναι λίγοι και απέχουν πολύ ο ένας από τον άλλο στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας, απαιτώντας από τους οδηγούς να οργανώνουν στρατηγικά το ταξίδι τους. Το πρόβλημα αυτό θα μπορούσε να εκλείψει μέσω της τεχνολογίας αυτής, δήλωσε ο Afridi.
Οι περισσότερες έρευνες πάνω στην τεχνολογία ασύρματης μετάδοσης ενέργειας αυτή τη στιγμή έχουν να κάνουν με τη μετάδοση ενέργειας μέσω μαγνητικών πεδίων, τα οποία είναι ευκολότερο να παραχθούν σε σχέση με αντίστοιχα ηλεκτρικά πεδία. Ωστόσο, τα μαγνητικά πεδία ακολουθούν πορεία βρόχου, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα αύξηση του κόστους προκειμένου η ενέργεια να έχει τη σωστή κατεύθυνση. Τα ηλεκτρικά πεδία, αντίθετα, ταξιδεύουν σε ευθεία γραμμή- κάτι που ο Αφρίντι θέλησε να εκμεταλλευτεί, μειώνοντας το κόστος.
Οπότε η ερευνητική του ομάδα έστησε μεταλλικές πλάκες παράλληλες μεταξύ τους, με απόσταση 12 εκατοστών. Οι δύο κάτω πλάκες αντιπροσωπεύουν τις πλάκες μετάδοσης στον δρόμο, ενώ οι πάνω είναι αυτές που προορίζονται για το όχημα. Όταν ο Αφρίντι πατά τον διακόπτη, ενέργεια μεταδίδεται από τις κάτω πλάκες- και η λάμπα πάνω από τις άνω πλάκες ανάβει αμέσως: Πρόκειται για μεταφορά ενέργειας χωρίς καλώδια. Η συσκευή αυτή έχει βελτιωθεί σε σημείο που είναι δυνατή η μετάδοση kilowatt ενέργειας σε συχνότητες επιπέδου megahertz. “Όταν σπάσαμε το φράγμα των χιλίων βατ με την αποστολή ενέργειας πέρα από το κενό των 12 εκατοστών, ήμασταν απλά ενθουσιασμένοι”, είπε ο Afridi, για τη μέρα που ξέσπασαν σε πανηγυρισμούς βλέποντας την ιδέα τους να παίρνει σάρκα και οστά.
Η περαιτέρω ανάπτυξη του πρωτοτύπου και η αύξηση κλίμακάς του έτσι ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πρακτικές εφαρμογές φυσικά κατέχει κεντρική θέση στα σχέδια των ερευνητών. Βραχυπρόθεσμα η τεχνολογία αυτή προορίζεται να προσαρμοστεί για χρήση σε αποθήκες- για παράδειγμα σε ρομπότ και κλαρκ, ενώ πιο μακροπρόθεσμα, θα μπορούσε να δει χρήση σε προηγμένα μέσα μεταφορών, όπως το Hyperloop- ένα σύστημα μεταφοράς εξαιρετικά υψηλών ταχυτήτων.