Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε την προηγούμενη εβδομάδα την θέσπιση νόμου που θα ρυθμίζει τις εμπορικές σχέσεις τεχνολογικών κολοσσών, όπως η Google, η Apple και η Amazon μικρότερες επιχειρήσεις. Οι νέοι κανονισμοί θα στοχεύσουν συγκεκριμένα σε ιστοσελίδες κρατήσεων ξενοδοχείων, όπως η Expedia και η Booking.com, απαιτώντας να είναι πιο διαφανείς σχετικά με τον τρόπο ταξινόμησης των αποτελεσμάτων αναζήτησής τους και να επεξηγούν γιατί αφαιρούν κάποιες από τις υπηρεσίες τους.
Η πρόταση αυτή θα παρέχει επίσης σε επιχειρήσεις το δικαίωμα να μηνύσουν συλλογικά τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες εάν δεν τηρούν τους νέους κανόνες σχετικά με την απαγόρευση των διακρίσεων και την τήρηση διαφάνειας. Οι πλατφόρμες θα πρέπει επίσης να αναγράφουν στους όρους και τις συνθήκες τους κάθε διαφορετική μεταχείριση που παρέχουν στις δικές τους υπηρεσίες έναντι εκείνων που προσφέρουν άλλες επιχειρήσεις.
Η πρωτοβουλία προέρχεται από υπηρεσίες μουσικού streaming όπως το Spotify, που πιέζουν τις Βρυξέλλες για την αντιμετώπιση των σχέσεων μεταξύ πλατφορμών και επιχειρήσεων, λέγοντας ότι οι πρώτες έχουν κίνητρο να υποτιμήσουν τις υπηρεσίες των ανταγωνιστών.
Σύμφωνα με την πρόταση της ΕΕ, η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη πριν γίνει νόμος, οι διαδικτυακές πλατφόρμες θα πρέπει να διορίσουν διαμεσολαβητές για να ασχοληθούν με τις καταγγελίες και να καλύψουν τουλάχιστον το ήμισυ του κόστους. Οι πλατφόρμες θα πρέπει επίσης να περιγράψουν στους όρους και τις συνθήκες τους κάθε διαφοροποιημένη μεταχείριση που παρέχουν στις δικές τους υπηρεσίες έναντι εκείνων που προσφέρουν άλλες επιχειρήσεις.
“Οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης είναι σημαντικοί δίαυλοι για να προσεγγίσουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις τους καταναλωτές, αλλά πρέπει να σιγουρευτούμε ότι δεν κάνουν κατάχρηση της εξουσίας τους και, ως εκ τούτου, βλάπτουν τους χρήστες τους”, δήλωσε η Mariya Gabriel, Επίτροπος της ΕΕ για την ψηφιακή οικονομία. “Κάνουμε ένα πολύ σημαντικό βήμα με σαφείς κανόνες για τη διαφάνεια, την αποτελεσματική διευθέτηση των διαφορών και την έναρξη ενός παρατηρητηρίου για την λεπτομερέστερη ανάλυση των πρακτικών των online πλατφορμών”.
Από την άλλη πλευρά, η CCIA (Computer & Communications Industry Association), η οποία εκπροσωπεί την Google, την Amazon και την eBay, δήλωσε ότι οι online πλατφόρμες καταβάλουν μεγάλες προσπάθειες για να διατηρήσουν καλές σχέσεις με τους “business” χρήστες τους, επειδή αυτό είναι για το δικό τους συμφέρον.
“Δεν υπάρχουν στοιχεία για κάποιο συστημικό πρόβλημα που να δικαιολογούν κάποια ρύθμιση μέσω του ισχυρότερου νομοθετικού μέσου που διαθέτει η ΕΕ. Μια πιο ευέλικτη προσέγγιση και όχι ένας ογκώδης κανονισμός που θα ταιριάζει σε όλα τα μεγέθη θα ήταν πιο ευνοϊκή για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας της Ευρώπης”, δήλωσε ο Jakob Kucharczyk, αντιπρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικών Ανταγωνισμού της CCIA.