Το πρώτο παγκοσμίως αυτόνομο “φέρι” για τη μεταφορά επιβατών στις απέναντι όχθες ενός καναλιού κατασκεύασε η Νορβηγία, ευελπιστώντας να αποτελέσει μια αποτελεσματικη εναλλακτική απέναντι στις δαπανηρές γέφυρες πάνω από ποτάμια και κανάλια.
Στην πόλη Τρόντχαϊμ της σκανδιναβικής χώρας οι πολίτες μπορούν να περνούν στην απέναντι όχθη των καναλιών ( μια απόσταση μικρότερη από
Το αυτόνομο “φέρι” είναι, προς το παρόν, πειραματικό, έχοντας το μισό μέγεθος (περίπου
Για να κάνει τη διαδρομή από τη μία όχθη του καναλιού στην άλλη καθοδηγείται από ηλεκτρονικό υπολογιστή με τη βοήθεια ραντάρ, οργάνου LIDAR (οπτικού λέιζερ), υπέρυθρης κάμερας και τεσσάρων διαφορετικών αισθητήρων που του επιτρέπουν να κάνει ελιγμούς και να αποφεύγει άλλα σκάφη. Προς το παρόν, και για λόγους ασφαλείας, υπάρχει χειριστής στη μία όχθη, ωστόσο στο μέλλον όσοι θέλουν να καλέσουν το “φέρι” θα χρησιμοποιούν μόνο ένα κουμπί στην αποβάθρα. Το φέρι θα επαναφορτίζει τις μπαταρίες του, όσο περιμένει τους επιβάτες να επιβιβασθούν και να αποβιβασθούν.
Το μικρό ηλεκτροκίνητο σκάφος είναι δημιούργημα των συνεργαζόμενων Τμημάτων Ηλεκτρονικών, Κυβερνητικής και Ναυπηγών Μηχανικών του Νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας (NNTU). Οι σχεδιαστές του, με επικεφαλής τον καθηγητή Έγκιλ Άϊντε του Τμήματος Ηλεκτρονικών Συστημάτων του NNTU, διαβεβαίωσαν ότι θα είναι ασφαλές και εύχρηστο όσο ένας ανελκυστήρας”. Παραδέχθηκαν ωστώσο ότι μελετούν το ζήτημα της κυβερνοασφάλειας από το φόβο των επιθέσεων χάκερ.
Δεν είναι λίγες οι νορβηγικές πόλεις που έχουν εκφράσει ήδη ενδιαφέρον για το αυτόνομο φέρι, το οποίο θα βοηθήσει ιδιαίτερα τις κοινότητες και τις γειτονιές που είναι αποκομμένες λόγω της έλλειψης γεφυρών. Αλλά οι ερευνητές δήλωσαν βέβαιοι ότι μόλις το φέρι είναι πλήρως έτοιμο για χρήση, θα υπάρξει και έντονο διεθνές ενδιαφέρον.