Το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο Instagram προσπαθεί να ανακαλύψει πώς τα στοιχεία επικοινωνίας σχεδόν 50 εκατομμυρίων χρηστών του αποθηκεύονταν σε ηλεκτρονική μορφή σε μια μη προστατευμένη βάση δεδομένων.
Η TechCrunch, που γνωστοποίησε το σκάνδαλο, ανέφερε ότι στη λίστα των 49 εκατομμυρίων προφίλ περιλαμβάνονταν προσωπικές πληροφορίες χρηστών που απολαμβάνουν μεγάλη διαδικτυακή δημοτικότητα ως influencers. Στα στοιχεία που διέρρευσαν περιλαμβάνονται βιογραφίες τους, φωτογραφίες προφίλ τους, αριθμούς των followers, τοποθεσία (πόλη και χώρα), τηλεφωνικά νούμερα και διευθύνσεις email. Η βάση δεδομένων έχει εντοπιστεί σε μια εταιρεία που εδρεύει στη Μουμπάι της Ινδίας και ονομάζεται Chtrbox. Η εταιρεία φέρεται να πληρώνει influencers να ανεβάσουν διαφημιστικό υλικό στους λογαριασμούς τους στο Instagram.
Τα δεδομένα που βρίσκονταν σε δημόσια θέα περιλάμβαναν μάλιστα και κατάταξη για τον κάθε influencer ανάλογα με τον αριθμό των followers του, αλλά και τις αντιδράσεις στις αναρτήσεις του από άλλους χρήστες. Παρόλο που η Chtrbox δεν σχολίασε το συγκεκριμένο γεγονός, η βάση δεδομένων έχει κατέβει έκτοτε. Το Instagram, που ανήκει στη μεγάλη οικογένεια του Facebook, ανέφερε στο BBC ότι προσπαθεί να ανακαλύψει από πού προέρχονται τα δεδομένα. “Εξετάζουμε το ζήτημα για να καταλάβουμε αν τα δεδομένα που περιγράφονται – συμπεριλαμβανομένων των email και τηλεφωνικών αριθμών – προέρχονταν από το Instagram ή από άλλες πηγές. Συνεργαζόμαστε επίσης με τη Chtrbox για να καταλάβουμε από πού προέρχονται αυτά τα δεδομένα και πώς έγιναν διαθέσιμα στο κοινό”, αναφέρεται σε ανακοίνωση της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι το νέο σκάνδαλο διαρροών γίνεται γνωστό έναν μήνα περίπου μετά την είδηση πως είχαν αναρτηθεί επαφές στα e-mails εκατομμυρίων νέων χρηστών στο Facebook. Όπως έγινε γνωστό, από κάποιο λάθος του μέσου, που έχει πρόσβαση στις επαφές ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των χρηστών, αναρτήθηκαν όλες οι εν λόγω πληροφορίες στο Internet.
Αν και η εταιρεία ανακοίνωσε πως τα στοιχεία δεν διαμοιράστηκαν με άλλους χρήστες, σύμφωνα με το Bussiness Insider, η Facebook απέκτησε πρόσβαση σε όλη αυτήν την πληροφορία χωρίς να ενημερωθούν οι χρήστες και δίχως να ζητηθεί η συγκατάθεσή τους.