Στην κορυφή της οικονομικής διεθνοποίησης και της τεχνολογίας βρίσκεται ο εγχώριος κλάδος των κινητών εφαρμογών.
Ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό από τις 40 ελληνικές επιχειρήσεις που παράγουν εφαρμογές εφαρµογές για κινητά τηλέφωνα και συσκευές είναι εξωστρεφείς και πολυεθνικές, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα».
Ειδικότερα, δύο από τις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες Mobile Marketing, η Upstream και η VELTI είναι ελληνικές.
Τριάντα δύο εκ των συγκεκριµένων εταιριών συµµετέχουν στον Σύνδεσµο Εταιριών Κινητών Εφαρµογών Ελλάδας (ΣΕΚΕΕ). Απασχολούν περισσότερους από 4.000 εργαζοµένους – το 25% υψηλής εξειδίκευσης – ενώ ο κύκλος εργασιών ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, η δε παρουσία τους επεκτείνεται σε 40 χώρες.
Στόχος του ΣΕΚΕΕ, µμεταξύ άλλων, είναι η ίδρυση ενός Cluster για τον τοµέα των Κινητών υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπου µικρές εταιρείες ή φοιτητές θα µπορούν να βρουν κεφάλαια και τεχνογνωσία ούτως ώστε να µπορέσουν να κάνουν τα πρώτα τους βήµατα. Μάλιστα, τους τελευταίους µήνες ξένοι επενδυτές «πολιορκούν» εγχώριες εταιρίες και όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς «αισθάνονται ανακούφιση, όταν ακούν ότι αυτές οι εταιρείες δεν έχουν ούτε ένα χιλιοστό του τζίρου τους από το Ελληνικό ∆ηµόσιο!».
Ελληνική παγκόσμια καινοτομία
Η πορεία της Upstream ξεκίνησε το 2001, όπως σηµειώνει ο εκ των ιδρυτών και αντιπρόεδρος του ΣΕΚΕΕ, κ. Μ. Βερέµης. Τότε γνώρισε τον κ. Αλ. Βρατσκίδη που εργαζόταν στις ΗΠΑ και είχε την ιδέα της τεχνολογικής πλατφόρµας, που αργότερα θα γινόταν το αναπτυξιακό όχηµα της Upstream. Η συνέχεια έφερε τους δύο ιδρυτές στην Ελλάδα, όπου στήθηκε η επιχείρηση και φτιάχτηκε µία οµάδα πωλήσεων που ζούσε µέσα στο… αεροπλάνο.
Οι πρώτοι µεγάλοι διεθνείς πελάτες έφεραν και τα πρώτα έσοδα και, σύντοµα, η εταιρεία κατέστη µία από τις σηµαντικότερες στον κλάδο της διεθνώς, καθώς έφερε λύσεις στην αγορά που απουσίαζαν µέχρι τότε. Το 2004 οι πωλήσεις έφτασαν τα 8 εκατ. ευρώ και το επιχειρηµατικό της µοντέλο άλλαξε, εφαρµόζοντας επιθετικότερη πολιτική.
Εξι χρόνια αργότερα, η εταιρεία είχε ξεπεράσει τα 60 εκατ. ευρώ πωλήσεις και έφτασε να δραστηριοποιείται σε 40 χώρες και να έχει γραφεία σε 12. Το αρχηγείο της Upstream, ο τζίρος της οποίας κατά 98% οφείλεται στο εξωτερικό, παραµένει στην Ελλάδα, ενώ το εµπορικό τµήµα βρίσκεται στο Λονδίνο. «Ο Ελληνας δεν είναι καινοτόµος από τη φύση του, όµως έχει εντυπωσιακά ρεφλέξ και είναι ευέλικτος. Εάν του φέρεις έναν «Ρεχάγκελ» που έχει εµπειρία από την παραγωγή, τότε τα αποτελέσµατα θα είναι εντυπωσιακά» σηµειώνει.
Ο παγκόσµιος τζίρος του κλάδου των κινητών εφαρµογών αναµένεται στα επόµενα χρόνια να ξεπεράσει τα 13 δισ. ευρώ. Για τον κ. Βερέµη οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου είτε θα κάνουν εξαγορές και θα απορροφήσουν κεφάλαια είτε θα ενσωµατωθούν σε µεγαλύτερα σχήµατα. «Και τα δύο έχουν αξία για την Ελλάδα.
Κάποιες υγιείς σοβαρές εξαγορές ανοίγουν τον δρόµο για περαιτέρω ανάπτυξη, δηµιουργούν ένα καλό προηγούµενο, κι εµπιστοσύνη για µία ολόκληρη αγορά. Βέβαια, εάν από την άλλη, απορροφήσουν κεφάλαια κι επιτύχουν, θα είναι ιδιαίτερα θετικό» εξηγεί.
Η GLOBO ιδρύθηκε το 1997 και είναι εισηγµένη στο χρηµατιστήριο ΑΙΜ του Λονδίνου από το 2008, µε την αποτίµηση της να ξεπερνά τα 72 εκατ. δολάρια. Η εταιρία έχει έδρα στην Αθήνα και γραφεία στο Ντουµπάι, στο Κέντ, στην Ατλάντα, στη Σιγκαπούρη, στη Λευκωσία και στο Βουκουρέστι και το 2010 κατέγραψε έσοδα της τάξης των 30 εκατ. ευρώ.
Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύµβουλος και πρόεδρος του ΣΕΚΕΕ, κ. Κ. Παπαδηµητρακόπουλος, το «ατού» της εταιρίας είναι ότι έχει δηµιουργήσει ένα λογισµικό που µετατρέπει κάθε κινητό και κάθε πλατφόρµα σε Smart Phone, ενώ ανταγωνίζεται ευθέως την Blackberry στην κατηγορία του επιχειρηµατικού λογισµικού. Για το 2011 η εκτίµηση είναι ότι ο τζίρος της και θα έχει αυξηθεί και θα προέρχεται κατά το ήµισυ από το εξωτερικό.
«Οι εταιρείες του κλάδου κάνουν σοβαρά βήµατα για να γίνουν εξωστρεφείς και να φέρουν στη χώρα επενδύσεις και είµαστε ένα φωτεινό παράδειγµα. Το ζήτηµα είναι, όµως, ότι δεν υπάρχει βοήθεια. Στους κύριους άξονες διάθεσης του ΕΣΠΑ το µόνο που απουσιάζει είναι η πληροφορική και η τεχνολογία, δηλαδή τα µοναδικά πράγµατα που µπορούν να δηµιουργήσουν µεγάλη προστιθέµενη αξία για τη χώρα» σχολιάζει ο κ. Παπαδηµητρακόπουλος.
Ελληνικός κολοσσός στον NASDAQ
H Velti είναι εδώ και λίγους µήνες εισηγµένη στον NASDAQ. ∆ηµιουργήθηκε το 2001 από τους κ.κ. Αλ Μούκα και Χρ. Κασκαβέλη και πρόκειται για τη µοναδική εταιρεία mobile marketing στον κόσµο που διαπραγµατεύεται στον NASDAQ.
Πρόσφατα κατάφερε και άντλησε από την αγορά σχεδόν 300 εκατ. δολάρια, ενώ η χρηµατιστηριακή της αποτίµηση φτάνει τα 870 εκατοµµύρια. Η εταιρία αναπτύσσεται διαρκώς σε όλο τον κόσµο και διατηρεί µεγάλη επιχειρησιακή βάση στην Ελλάδα, όπου απασχολείται το µεγαλύτερο τµήµα των 600 εργαζοµένων της. Ο κύκλος εργασιών της ξεπέρασε το 2010 τα 116 εκατ. δολάρια.
Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 50 χώρες και έχει τη δυνατότητα να προσεγγίσει µέσω της πλατφόρµας της 3,7 δισεκατοµµύρια καταναλωτές. Η VELTI, η οποία πρόσφατα δηµιούργησε επιχειρηµατικό κόµβο στην Κωνσταντινούπολη, αποτελεί µία εκ των χαρακτηριστικότερων περιπτώσεων ελληνικής εξωστρέφειας.
∆ιαθέτει τρία γραφεία στην Καλιφόρνια και 12 σε ισάριθµες σηµαντικές πρωτεύουσες. Ο VP of Sales, e-Government and Alliances της Velti και γενικός γραµµατέας του ΣΕΚΕΕ, κ. Γ. Καραντώνης δήλωσε στο Βήµα: «Κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων συνεχίζουµε µε συνέπεια να βελτιώνουµε τη θέση µας στην αγορά, επωφελούµενοι από τη στροφή της διαφηµιστικής αγοράς σε στοχευµένες, διαδραστικές καµπάνιες στο κινητό τηλέφωνο.
Η επιτυχής επένδυση της εταιρείας µας σε νέες τεχνολογίες και καταξιωµένα στελέχη, σε συνδυασµό µε τη συνεχιζόµενη διεθνή µας επέκταση, οδήγησε στα πολύ θετικά αποτελέσµατα που είδαµε κατά τα πρόσφατα έτη». Χρηµατιστηριακή αποτίµηση ύψους 90 εκατ. δολαρίων γράφει στο «κοντέρ» της η ελληνική INTERNET Q, η οποία είναι εισηγµένη στο χρηµατιστήριο AIM του Λονδίνου και προ ολίγων εβδοµάδων άντλησε από τις αγορές 12 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2000 από τον κ. Π. ∆ηµητρόπουλο, ακολούθησε κι αυτή παρόµοια εξωστρεφή πορεία, έφτασε πλέον να συνεργάζεται µε 55 παρόχους κινητής σε 24 χώρες, τα έσοδά της προέρχονται κατά 80% από το εξωτερικό και το 2010 ξεπέρασαν τα 35 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, πριν από έναν µήνα ανακοίνωσε και την εξαγορά της εταιρείας i-Pop από τη Σιγκαπούρη, που της ανοίγει τον δρόµο για την τεράστια αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας.