Αντιγράφοντας την φύση, οι μηχανικοί της Airbus προχώρησαν σε δοκιμές πτήσης ενός μοντέλου αεροπλάνου που ενσωματώνει πτυσσόμενες άκρες φτερών.
Εμπνεόμενο από τα πουλιά albatross, το τηλεχειριζόμενο σκάφος AlbatrossOne χρησιμοποιεί ένα νέο κόνσεπτ “ημι-αεροελαστικής άρθρωσης” που αντιδρά στις αναταράξεις και τις ριπές ανέμου για να ελαχιστοποιήσει τα αποτελέσματά τους και να μειώσει την πίεση στην άτρακτο. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του AlbatrossOne ολοκληρώθηκαν τον Φεβρουάριο, μετά από ένα πρόγραμμα ανάπτυξης 20 μηνών. Η ομάδα θα πραγματοποιήσει περαιτέρω δοκιμές πριν τη δημιουργία του αεροσκάφους επίδειξης, που θα βασίζεται στο A321.
«Αν και οι κυρτές άκρες φτερών δεν είναι κάτι νέο- τα πολεμικά αεροσκάφη τις χρησιμοποιούν για εξοικονόμηση αποθηκευτικού χώρου σε αεροπλανοφόρα- το μοντέλο της Airbus είναι το πρώτο αεροσκάφος που δοκιμάζει εν πτήσει άκρα φτερών που χτυπούν ελεύθερα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των ριπών ανέμου και των αναταράξεων» είπε ο Τομ Γουΐλσον, μηχανικός της Airbus.
«Εμπνευστήκαμε από τη φύση- το θαλασσοπούλι άλμπατρος “κλειδώνει” τα φτερά του όταν ίπταται για μεγάλες αποστάσεις, μα τα “ξεκλειδώνει” όταν απαιτούνται ελιγμοί ή έρχεται αντιμέτωπο με ριπές αέρα. Το μοντέλο AlbatrossOne θα διερευνήσει τα οφέλη των άκρων φτερών που μπορούν να ‘ξεκλειδώνουν’ και να χτυπούν ελεύθερα- τα οποία αντιπροσωπεύουν το 1/3 του μήκους του φτερού- με σκοπό την αυτόνομη ανταπόκριση/ αντίδραση σε αναταράξεις εν πτήσει και τη μείωση του φόρτου στη βάση του φτερού» πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον Ζαν Μπράις Ντυμόν, εκτελεστικό αντιπρόεδρο Μηχανολογίας της Airbus το πρόγραμμα επιδεικνύει «πώς μπορεί να μας εμπνεύσει η φύση». «Όταν υπάρχει ριπή ανέμου ή ανατάραξη, το φτερό ενός συμβατικού αεροσκάφους “μεταδίδει” μεγάλες εντάσεις στην άτρακτο, οπότε η βάση του φτερού πρέπει να είναι πολύ ενισχυμένη, αυξάνοντας το βάρος του αεροπλάνου. Επιτρέποντας στα άκρα να αντιδρούν και να κάμπτονται μειώνονται οι εντάσεις και μπορούμε να φτιάχνουμε πιο ελαφριά και πιο μακριά φτερά- όσο πιο μακρύ το φτερό, μικρότερη η αντίσταση που δημιουργεί, οπότε υπάρχουν δυνατότητες εξοικονόμησης καυσίμου», εξηγεί.
Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα των δοκιμών παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα σε συνέδριο του Διεθνούς Φόρουμ για τη Αεροελαστικότητα και τη Δομική Δυναμική στη Savannah της Γεωργίας.