Ο δημοφιλής δικτυακός τόπος προβολής βίντεο της Google, YouTube, δέχτηκε πρόστιμο-ρεκόρ ύψους 170 εκατομμυρίων δολαρίων για να διευθετήσει εξωδικαστικά την κατηγορία ότι συγκέντρωσε προσωπικά δεδομένα παιδιών χωρίς τη συγκατάθεση των γονέων τους.
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) επέβαλε πρόστιμο στην Google ύψους 136 εκατομμυρίων δολαρίων και η εταιρεία θα καταβάλει επιπλέον 34 εκατομμύρια δολάρια στο κράτος της Νέας Υόρκης για την επίλυση παρόμοιων καταγγελιών. Η συμφωνία αυτή που επιτεύχθηκε εξωδικαστικά και αναμένεται να πάρει το πράσινο φως από το υπουργείο Δικαιοσύνης είναι η σημαντικότερη μέχρι σήμερα σε μια υπόθεση που αφορά την προστασία της ιδιωτικής ζωής των παιδιών.
Το πρόστιμο είναι το μεγαλύτερο ποσό που ο οργανισμός έχει εισπράξει ποτέ έναντι της Google, αν και είναι μικρότερο σε σύγκριση με το πρόστιμο ύψους 5 δισ. δολ. Που επιβλήθηκε από την FTC κατά του Facebook φέτος για παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής. Η FTC διεξήγαγε ερευνά για τον τρόπο με τον οποίο το YouTube χειρίζεται τα δεδομένα των χρηστών κάτω των 13 ετών. Τα μικρά παιδιά προστατεύονται από έναν ομοσπονδιακό νόμο που απαιτεί τη συγκατάθεση των γονέων προτού οι εταιρείες να συλλέξουν και να μοιραστούν τα προσωπικά τους στοιχεία.
Τον Απρίλιο του 2018, 23 οργανώσεις προστασίας των ψηφιακών δικαιωμάτων και προστασίας της παιδικής ηλικίας κατέθεσαν αγωγή στην Αρχή Προστασίας Καταναλωτών. Οι ενάγουσες κατηγορούσαν το YouTube ότι συλλέγει προσωπικές πληροφορίες ανηλίκων (εντοπισμός, χρησιμοποιούμενη συσκευή, τηλεφωνικούς αριθμούς) χωρίς οι γονείς να το γνωρίζουν, και τις χρησιμοποιεί για να επιτρέπει στοχοθετημένες διαφημίσεις.
“H FTC επαίρετο προς τις επιχειρήσεις που ήταν πιθανοί πελάτες για τη δημοτικότητά της στα παιδιά”, υπογράμμισε ο επικεφαλής της Αρχής Τζόζεφ Σάιμονς. “Ωστόσο, όταν επρόκειτο να τηρήσει τον νόμο, η επιχείρηση αρνήθηκε να αναγνωρίσει ότι ένα μέρος της πλατφόρμας της προοριζόταν σαφώς για τα παιδιά. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για τον τρόπο με τον οποίο το YouTube παραβίασε τον νόμο”.
“Θα επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα αυτών που κοιτάζουν τα παιδικά προγράμματα στο YouTube σαν να προέρχονται από ένα παιδί, οποιαδήποτε κι αν είναι η ηλικία του θεατή”, δήλωσε η Σούζαν Βοϊτσίτσκι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του YouTube, σε ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας.
Η συλλογή δεδομένων θα περιοριστεί σε αυτά που είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία της υπηρεσίας και δεν θα υπάρχουν πλέον στοχοθετημένες διαφημίσεις γι’ αυτό το είδος περιεχομένου όπως και η δυνατότητα να γίνονται σχόλια, διευκρίνισε.