Οι πωλήσεις ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων αναμένεται να μειωθούν 18% το 2020, σε 1,7 εκατομμύρια παγκοσμίως – με την κρίση του κορωνοϊού να διακόπτει δέκα διαδοχικά χρόνια ισχυρής ανάπτυξης, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση μακροπρόθεσμων προοπτικών των ηλεκτρικών οχημάτων που δημοσιεύθηκε σήμερα από την ερευνητική εταιρεία BloombergNEF (BNEF).
Ωστόσο, αυτά τα ευρήματα πρέπει να εξεταστούν στο γενικότερο πλαίσιο, όπου και οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης επίσης μειώνονται ακόμη γρηγορότερα φέτος (κατά 23%) και ο μακροπρόθεσμος εξηλεκτρισμός των μεταφορών προβλέπεται να επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια. Η σημαντικότερη αιτία για την πτώση των πωλήσεων που θα έχει αρνητικές συνέπειες στον κλάδο και στη διεθνή οικονομία είναι η πανδημία που αναγκάζει όλα τα κράτη να υιοθετούν μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Η έρευνα της BNEF δείχνει ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα αντιπροσωπεύουν το 58% των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων παγκοσμίως που προβλέπονται έως το 2040 και το 31% του συνόλου των αυτοκινήτων. Θα αποτελέσουν επίσης το 67% όλων των δημοτικών λεωφορείων στο δρόμο μέχρι τότε, συν 47% των δίκυκλων και 24% των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.
Αν αυτή η πρόβλεψη επαληθευθεί τότε ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που βρίσκονται στους δρόμους σε όλο τον κόσμο θα αγγίξει τα 7 εκατομμύρια. Τα στοιχεία που παρουσιάζει η μελέτη εκτιμάται ότι θα επιφέρουν επιπτώσεις στις αγορές πετρελαίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Η ηλεκτροκίνηση των μεταφορών, που βασίζεται στη νομοθεσία κατά της ρύπανσης, προβλέπεται να αφαιρέσει 17,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τη ζήτηση πετρελαίου έως το 2040, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να προσθέσουν 5,2% στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το 2040, εκτιμά το BNEF.
Σύμφωνα πάντα με την έκθεση προβλέπεται ο κόσμος να χρειαστεί περίπου 290 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2040, εκ των οποίων 12 εκατομμύρια θα βρίσκονται σε δημόσιους χώρους και τα υπόλοιπα στο σπίτι, στους χώρους εργασίας ή σε ιδιωτικούς εμπορικούς χώρους. Διαπιστώνονται επίσης προοπτικές ανάπτυξης οχημάτων κυψελών καυσίμου που χρησιμοποιούν υδρογόνο. Αυτά θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 3,9% των πωλήσεων των επαγγελματικών οχημάτων βαρέως τύπου και το 6,5% των πωλήσεων δημόσιων λεωφορείων έως το 2040.
«Η πανδημία Covid-19 αναμένεται να προκαλέσει σημαντική μείωση στις παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων το 2020», δήλωσε ο Colin McKerracher, επικεφαλής προηγμένων μεταφορών για την BNEF. «Δημιουργεί δύσκολα ερωτήματα σχετικά με τις προτεραιότητες των αυτοκινητοβιομηχανιών και την ικανότητά τους να χρηματοδοτούν τη μετάβαση. Η μακροπρόθεσμη πορεία δεν έχει αλλάξει, αλλά η αγορά θα είναι ανώμαλη για τα επόμενα τρία χρόνια”, σχολίασε.