Η 9η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί ως “Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο” (Safer Internet Day), μετά από πρωτοβουλία της Ευρωπαίας Επιτρόπου Βιβιάν Ρέντινγκ.
Πρόκειται για μια μέρα που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κέντρων Ενημέρωσης Insafe στο πλαίσιο του προγράμματος Safer Internet της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αποτελεί εφαλτήριο ευαισθητοποίησης μικρών και μεγάλων στα θέματα που αφορούν την ασφαλή και ηθικά σωστή χρήση του Διαδικτύου, ειδικά στο σημερινό πλαίσιο του lockdown, που αυξάνεται το αίσθημα μοναξιάς και κατάθλιψης μεταξύ τους.
Με αφορμή τη σημερινή μέρα, “Το Χαμόγελο του Παιδιού” και το Ευρωπαϊκό Εθελοντικό Μαθητικό Δίκτυο YouSmile διοργάνωσαν εκδήλωση “Μένουμε Online, με ασφάλεια”, κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε η έρευνα της Focus Bari με θέμα “Η αυξημένη χρήση στα social media κατά το lockdown αυξάνει τη μοναξιά και φέρνει κατάθλιψη” και τα ευρήματα που αφορούν παιδιά και εφήβους.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 70% των κατοίκων της Ελλάδας αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά την έναρξη του lockdown, ενώ η ηλικία των χρηστών έχει πέσει, με το 85% των παιδιών 5-12 χρονών πια να χρησιμοποιούν το ίντερνετ. Στις ηλικίες 16-24 η χρήση του διαδικτύου είναι καθολική (100%), ενώ τα κορίτσια χρησιμοποιούν περισσότερο όλα τα social media μίντια, εκτός από το twitter, όπου τα αγόρια προηγούνται.
Στην ίδια ηλικιακή ομάδα, 3 στους 4 περιγράφει ότι παρασύρονται και χάνουν χρόνο, το 70% εκτιμούν πως τους αποτρέπουν από άλλες δραστηριότητες και ένα 43% προσπαθεί κάθε πρωί να μην παρασυρθεί και δεν τα καταφέρνει, γιατί “τα social media είναι εθιστικά”, όπως επισήμανε η κ. Κούρτογλου. Ακόμα, το 34% δηλώνει πως κάποιες αναρτήσεις το επηρεάζουν αρνητικά και αισθάνονται έως και κατάθλιψη, ενώ ένα 31% αναφέρει πως νοιώθει περισσότερη μοναξιά από πριν.
Σύμφωνα με τον Κώστα Γιαννόπουλο, πρόεδρο του “Χαμόγελου του Παιδιού”, συχνά τα παιδιά μπορεί να πέσουν θύματα εκβιασμού ή σεξουαλικής παρενόχλησης στο διαδίκτυο. “Υπάρχουν χώροι, όπως το “βαθύ ή σκοτεινό διαδίκτυο”, όπου τα παιδιά μπαίνουν ανεξέλεγκτα, μόνα τους. Εκεί ενήλικες μπορεί να “ψαρεύουν” παιδιά ή τα παιδιά να βρίσκουν εύκολα ναρκωτικά”, επισήμανε ο κ. Γιαννόπουλος.
Η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, μεταξύ άλλων, περιέγραψε τις προτεραιότητες του υπουργείου, που έχουν στόχο “την ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον”. Για το λόγο αυτό, πρόσθεσε, εισάγονται στο ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου τα εργαστήρια δεξιοτήτων με σκοπό την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, της οργανωτικής ικανότητας, της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της ενσυναίσθησης, του αλληλοσεβασμού. Επίσης, συμβούλεψε τα παιδιά να μην έχουν ανοιχτές τις κάμερες όταν συνομιλούν με αγνώστους, νη μην στέλνουν φωτογραφίες τους, να μην δημοσιοποιούν προσωπικά δεδομένα και πληροφορίες.
Τέλος, ο Βασίλης Παπακώστας, επικεφαλής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΕΛΑΣ, διαβεβαίωσε πως τόσο η Διεύθυνση, όσο και η αστυνομία στέκονται σύμμαχοι στην ασφαλή πλοήγηση.